11 Μαρτίου 2010

Πειρατές, αντάρτες, ή απλά «businessmen»;



-Κόστος 300 εκ. δολαρίων από λύτρα και παράπλευρα κόστη

Η ναυτασφαλιστική αγορά, μέσα σ’ αυτήν την αναταραχή, επιχειρεί με νέου τύπου ασφαλιστικά προϊόντα να αντιπαρέλθει του φαινομένου της πειρατείας. Ένα απ’ αυτά τα προϊόντα, όπως ενημερώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Hull Management (HMA) Limited, κ. Ηλίας Τσακίρης, είναι η ασφάλιση έναντι απαγωγών και λύτρων (Kidnap & Ransom Insurance).

Του
Μηνά Τσαμόπουλου
Για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση


Έντονο προβληματισμό -ακόμα μεγαλύτερο κι από αυτήν την ίδια την έκρηξη της πειρατείας- προκαλεί στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα η σύγχυση που επικρατεί στους κόλπους της παγκόσμιας ναυτασφαλιστικής αγοράς, όσον αφορά τον επιμερισμό και την αποζημίωση των ασφαλιζόμενων κινδύνων.
Ολοένα και περισσότεροι πλοιοκτήτες των οποίων τα πλοία είχαν την ατυχία να πέσουν θύματα πειρατείας εμφανίζονται απογοητευμένοι -αν όχι εκνευρισμένοι- με τη σύγχυση που επικρατεί μεταξύ των ασφαλιστών για το «ποιος καλύπτει τι», αλλά κυρίως με την ανθρωπιστική αδιαφορία με την οποία θεωρούν ότι αντιμετωπίζονται από τα P&I Clubs (τα οποία παρεμπιπτόντως καλύπτουν ασφαλιστικά τα πληρώματα των πλοίων), που όπως επισημαίνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη «αποφεύγουν διακριτικά να συμμετάσχουν στο βαρύ λογαριασμό του τελικού κόστους».

Πειρατές, αντάρτες, ή απλά «businessmen»;

Κι όλα αυτά την ώρα που η πειρατεία στην πλέον σύγχρονη και οργανωμένη μορφή της εξελίσσεται σε μια ιδιαίτερα επικερδή εγκληματική «επιχειρηματική» δραστηριότητα με τα κύρια και παράπλευρα κόστη να εκτινάσσονται διαρκώς σε ακόμη μεγαλύτερα ύψη.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία για το 2006 πραγματοποιήθηκαν 239 επιθέσεις από Σομαλούς πειρατές, ενώ το 2007 οι επιθέσεις αυξήθηκαν κατά 10% φτάνοντας τις 263. Το 2008 καταγράφηκαν κάτι λιγότερο από 300 πειρατείες κατά εμπορικών και αλιευτικών σκαφών. Τα
α διαθέσιμα στοιχεία μαρτυρούν ότι μέχρι σήμερα, μόνο το κόστος για λύτρα ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια δολάρια, ενώ εάν συμπεριληφθούν στο «λογαριασμό» και τα παράπλευρα κόστη (όπως ειδικών διαπραγματευτών και μεταφοράς μετρητών στη Σομαλία) τότε το ποσό αυτό εκτοξεύεται στα 300 εκατομμύρια δολάρια και άνω.


Σύγχυση στην ασφαλιστική αγορά: Ποιος πληρώνει τι;

Κι ενώ ο πλοιοκτήτης -θύμα πειρατείας υποχρεούται να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να απελευθερώσει πρώτιστα το πλήρωμά του και το περιουσιακό του στοιχείο το ταχύτερο δυνατό και με τις χαμηλότερες πιθανές απώλειες -οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις περιλαμβάνουν και ανθρώπινες ζωές- οι ασφαλιστές, με εξαίρεση τους Hull Underwriters αποφεύγουν να εμπλακούν στον κίνδυνο και την αποζημίωσή του «πατώντας» σε ρήτρες και κανονισμούς που έχουν να κάνουν με λεπτομέρειες που αφορούν ακόμη και στον αριθμό των επιτιθέμενων στο πλοίο.
Στο 10ο ετήσιο Συνέδριο των P&I Clubs που έλαβε χώρα στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς οι ασφαλιστές συμφώνησαν για την ύπαρξη σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ των διαφόρων ασφαλιστικών καλύψεων σε περίπτωση πειρατείας.
Όπως εξηγεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Hull Management (HMA) Limited, κ. Ηλίας Τσακίρης, ένας εκ των ομιλητών στο συγκεκριμένο θέμα, «παλιά οι πειρατές ανέβαιναν στο πλοίο και έκλεβαν ότι ουσιαστικά μπορούσαν να κουβαλήσουν. Τώρα πλέον έχουν βρει έναν πιο επικερδή τρόπο, καταλαμβάνουν όλο το πλοίο, το οδηγούν στα παράλια της Σομαλίας και κάτω από τη απειλή των όπλων κρατούν ομήρους όλο το πλήρωμα μέχρι να πληρωθούν τα λύτρα».
Προσθέτει ότι «όσο οι πειρατές έκλεβαν μικροπράγματα από το πλοίο η ασφαλιστική αγορά δεν απασχολούνταν με τέτοιες απαιτήσεις. Από τη στιγμή όμως που οι Σομαλοί πειρατές άρχισαν να έχουν απαιτήσεις εκατομμυρίων δολαρίων και η ανθρώπινη ζωή επάνω στο πλοίο να αποτελεί κύριο διαπραγματευτικό όπλο τους η ναυτασφαλιστική αγορά ανακάλυψε ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό στην νομοθεσία της, με απλά λόγια κανείς δεν ήθελε να πάρει το βάρος μιας τέτοιας απαίτησης».
Ένα εμπορικό πλοίο καλύπτεται ασφαλιστικά για πολλαπλούς κινδύνους. Και λόγω του ύψους της ασφαλιστικής του αξίας διάφοροι εξειδικευμένοι ασφαλιστές εμπλέκονται στην ασφάλισή του, εξ’ ού και τα συγκρουόμενα συμφέροντα.


Η στάση των P&I Clubs

Το πρόβλημα προκύπτει με τους ασφαλιστές αστικής ευθύνης του πλοίου (P&I Clubs) που επίσημα και μέσω της αλληλογραφίας τους συνεχίζουν να υπενθυμίζουν στα μέλη τους ότι δεν είναι υπεύθυνοι για να πληρώσουν τα όποια λύτρα ζητούνται από τους πειρατές.
Παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα πληρώματα κρατούνται κάτω από άθλιες συνθήκες και υπό την απειλή όπλων αφήνουν τους εφοπλιστές να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις να δανείζονται με επαχθείς όρους από τράπεζες για να μπορέσουν να επιτύχουν την απελευθέρωση του πληρώματος. Δυστυχώς γι αυτούς τους ασφαλιστές οι ανθρωπιστικοί λόγοι δεν είναι ικανός παράγοντας για να ευαισθητοποιηθούν και να συνδράμουν στην ταχύτερη απελευθέρωση του πληρώματος. Όπως επισημαίνει ο κ. Τσακίρης αυτό για το οποίο δε χωράει καμία συζήτηση είναι ότι η πειρατεία είναι μια παράνομη και συνάμα ανήθικη πράξη απέναντι στον άνθρωπο που προσπαθεί να βγάλει αξιοπρεπώς το ψωμί του. «Εάν επικρατούσε η κοινή λογική όλοι οι ενδιαφερόμενοι ασφαλιστές θα μπορούσαν και θα έπρεπε να στηρίζουν τους ασφαλισμένους σε περιπτώσεις πειρατείας».
Μήπως τελικά, εκτός από το πλήρωμα και ο εφοπλιστής είναι όμηρος και των πειρατών και των ασφαλιστών του;


Νέα προϊόντα καλύπτουν το κενό της ασφαλιστικής νομοθεσίας

Υπάρχει λύση σ’ όλη αυτή τη θολή κατάσταση -ποιος πληρώνει τι, πόση αξία έχει μια ανθρώπινη ζωή- η οποία τελικά καταλήγει να είναι εις βάρος και του εργοδότη, αλλά και του εργαζόμενου πάνω στο πλοίο;
Η ναυτασφαλιστική αγορά, μέσα σ’ αυτήν την αναταραχή, επιχειρεί με νέου τύπου ασφαλιστικά προϊόντα να αντιπαρέλθει του φαινομένου της πειρατείας. Ένα απ’ αυτά τα προϊόντα, όπως ενημερώνει ο κ. Τσακίρης είναι η ασφάλιση έναντι απαγωγών και λύτρων (Kidnap & Ransom Insurance). Όπως εξηγεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Hull Management (HMA) Limited «αυτού του τύπου η ασφαλιστική κάλυψη, εκτός του ότι καλύπτει πλήρως τα όποια λύτρα συμφωνηθούν με τους πειρατές, ταυτόχρονα, παρέχει και εξειδικευμένους διαπραγματευτές για τις διαπραγματεύσεις με τους πειρατές, όπως επίσης το μηχανισμό εκείνο για να παραδοθούν τα χρήματα με ασφάλεια στους πειρατές.
Τέτοιου είδους ασφαλιστικά προϊόντα πλέον παρέχονται από όλους τους μεγάλους ναυτασφαλιστικούς Οίκους και φυσικά, από το Hellenic Hull».

Η διεθνής κοινότητα έκπληκτη παρακολουθεί τους Σομαλούς σύγχρονους «Τζακ Σπάροου» να δρουν ανενόχλητοι στις θάλασσες. Πέραν της διεθνούς κρίσης, το διεθνές εμπόριο και οι διεθνείς διαμεταφορές έχουν πλέον να απορροφήσουν και το υψηλό κόστος των πειρατειών. Πάνω απ’ όλα το ίδιο το ναυτικό επάγγελμα και οι οικογένειες αυτών των ανθρώπων ζουν μέρες αγωνίας λόγω της αδυναμίας της διεθνούς κοινότητας να επιβάλλει την έννομη τάξη στη Σομαλία.


Πηγή: marinews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: