1 Σεπτεμβρίου 2011

Η ιστορία και το μέλλον του ΥΕΝ !




Εντάσεις και αναταράξεις που οδήγησαν μέχρι και στην παραίτηση τον Χ. Παμπούκη προκάλεσε, η πρότασή του για εκ νέου ίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με ταυτόχρονη επαναφορά του Λιμενικού Σώματος στις αρμοδιότητές του.

Ο τομέας της ναυτιλίας ανέκαθεν είναι αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας της χώρας μας. Μέσω της ναυτιλίας εξασφαλίζεται η εισροή συναλλάγματος που αποτελεί μέσο τόνωσης της οικονομίας.

Παράλληλα δημιουργείται θετική εικόνα της χώρας στις διεθνείς αγορές με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζεται ως υπολογίσιμη δύναμη από άλλες χώρες. Αξίζει να αναφερθεί η μεγάλη σημασία ύπαρξης και στήριξης της ναυτιλίας καθώς πρόκειται για έναν κλάδο που εξασφαλίζει θέσεις εργασίας σε μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού. Εν μέσω περιόδου οικονομικής κρίσης, η στήριξη και η περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας αποτελεί επιτακτική ανάγκη καθώς θα προκύψουν νέες προοπτικές για την ελληνική οικονομία. Η επαναδημιουργία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με στόχο την ανάκαμψη και την ενίσχυση του κλάδου αποτελεί καλό οιωνό για την οικονομική πορεία του κράτους.

Ο πειραματισμός και οι συνεχείς αλλαγές στο τομέα αυτό είναι επιζήμιες καθώς πρόκειται για τομέα στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και το έθνος. Ιστορικά όμως, δεν έχει αντιμετωπισθεί με τον σεβασμό που αρμόζει. Οι πολλές αλλαγές που έχει υποστεί η ναυτιλία μας, το καταμαρτυρούν, ενώ για την ποντοπόρα ναυτιλία τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα!

Αλλά ας δούμε μερικά ιστορικά σημεία που αξίζουν την προσοχή μας!

Αρχικά ,το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ιδρύθηκε το 1936 ως υφυπουργείο. Το 1944 μετονομάσθηκε, βάση νόμου, σε Υπουργείο. Στη συνέχεια συγχωνεύθηκε με το Υπουργείο Συγκοινωνιών, το 1971, και ονομάσθηκε Υπουργείο Ναυτιλίας- Μεταφορών και Επικοινωνιών. Επανέρχεται 2 χρόνια αργότερα ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όπως και θα παραμείνει έως το 2007, που μετά από συγχώνευση με το Υπουργείο Αιγαίου, μετατρέπεται σε Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Το φθινόπωρο του 2009, το τελευταίο Υπουργείο μετατρέπεται, επίσης μέσω συγχώνευσης, σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ ταυτόχρονα αποσπώνται από το εσωτερικό του η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα, και υπάγονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Τέλος, το 2010 δημιουργείται και πάλι αυτόνομο υπουργείο με το όνομα Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.

Γυρίζοντας στο 2011 έχουν καταγραφεί διάφορες απόψεις υπέρ της επανίδρυσης του:

Η ΝΔ τάσσεται υπέρ της ίδρυσης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας χαρακτηρίζοντας την ελληνική ναυτιλία «ως έναν από τους βασικούς πρωταθλητές της οικονομίας». Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της, κ. Γ. Πλακιωτάκης τάσσεται ηχηρά υπέρ της δημιουργίας του Υπουργείου Ναυτιλίας καθώς, όπως αναφέρει σε δήλωσή του, «Τα χτυπήματα τα οποία δέχεται τόσο η Εμπορική μας Ναυτιλία, όσο και το Λιμενικό Σώμα είναι αλλεπάλληλα» και είναι ανάγκη να βρεθεί τρόπος αντιμετώπισης της κατάστασης.

Σύμφωνος με την δημιουργία του Υπουργείου παρουσιάζεται και ο δήμαρχος του Πειραιά κ. Β. Μιχαλολιάκος. Τονίζει, πως αν και καθυστερημένα, η κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι η κατάργηση του ΥΕΝ αποτελούσε λάθος και καλεί τον Πρωθυπουργό να αποδείξει έμπρακτα την αναγνώριση του σφάλματος. Διερωτάται, ωστόσο, τους λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε μία τέτοια απόφαση, καθώς η στάση της αυτή αποδεικνύει την αδυναμία της κυβερνήσεως να αντιληφθεί τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας.

Παράλληλα και ο επιχειρησιακός κόσμος της χώρας τάσσεται υπέρ:

Σε επιστολή που είχε αποστείλει στον Πρωθυπουργό ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), αναφέρουν πως μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να προκύψουν από την δημιουργία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τονίζοντας την ανάγκη επιστροφής του αυτόνομου μοντέλου διοίκησης. Στην επιστολή χαρακτηριστικά αναφέρουν «υπάρχει ανάγκη καθημερινής επικοινωνίας με όλες τις υπηρεσίες της διοίκησης και αυτό εξυπηρετείται μόνο εφόσον υπάγονται σε έναν φορέα, όπως συνέβαινε πριν την κατάργηση του ΥΕΝ». Αναφορικά με το Λιμενικό Σώμα δηλώνουν επίσης την στήριξή τους, χαρακτηρίζοντας τους αξιωματικούς του ακαδημαϊκά καταρτισμένους, πειθαρχημένους, οργανωτικούς και εξοπλισμένους με γνώσεις και εμπειρία, κατάλληλους για τη στελέχωση και τη διοίκηση του φορέα της ναυτιλίας.

Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας ζητά ανοιχτά από την κυβέρνηση την ανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με την παλιά της μορφή και τονίζει σε ανακοίνωσή της «Ήρθε πλέον η ώρα η κυβερνητική εμμονή για πειραματισμούς και δοκιμές στο χώρο να υποχωρήσει». Υποστηρίζει πως μέσα από τη δημιουργία ενιαίου διοικητικού φορέα θα επιλυθούν προβλήματα του κλάδου με αμεσότητα και ταχύτητα.

Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας είναι πολύ μεγάλη ακόμα και στις δυσμενείς συνθήκες που βιώνουμε στις μέρες μας. Αν αναλογιστεί κανείς πως το 2009 η ελληνική ναυτιλία τροφοδότησε το ΑΕΠ της χώρας με 13,5 δισ. ευρώ είναι εύκολα κατανοητή η δυναμική της στην οικονομία.

Η έξοδος της Ελλάδας από την οικονομική κρίση έχει αποδειχθεί δύσκολο εγχείρημα. Παρά τις προσπάθειες που γίνονται από την κυβέρνηση για εξασφάλιση χρημάτων στα ταμεία του κράτους ,ο δρόμος για την ανάκαμψη φαίνεται δύσβατος και γεμάτος εμπόδια.

Η επανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θα επιλύσει πολλά από τα υπάρχοντα προβλήματα στον κλάδο, που αποτελεί μια από τις «ναυαρχίδες» της ελληνικής οικονομίας. Η σκέψη φαίνεται ελπιδοφόρα και θα αποδειχθεί κερδοφόρα εάν της δοθεί η απαραίτητη έμφαση μέσω ενός Υπουργείου που θα διαχειρίζεται αποκλειστικά ναυτιλία, με τις ιδιαιτερότητες της και τα ζητήματα που η ίδια αντιμετωπίζει.

Πηγή: Adalis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: