20 Σεπτεμβρίου 2012

Ακτοπλοΐα: Εκλογές υπό το βάρος των νέων σεναρίων σωτηρίας.



Σε κρίσιμη φάση εισέρχεται η υπόθεση σωτηρίας της Ελληνικής Ακτοπλοΐας. Σήμερα πραγματοποιείται η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ενώ θα γίνουν εκλογές για την ανάδειξη νέου προεδρείου μετά την παραίτηση του Απόστολου Βεντούρη.

Η νέα διοίκηση θα κληθεί να διαπραγματευτεί με την κυβέρνηση προκειμένου να βρεθούν λύσεις για να μην καταρρεύσουν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες.

Μάλιστα την προσεχή Δευτέρα έχει προγραμματισθεί η συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη με αντιπροσωπία του Συνδέσμου προκειμένου να ενημερωθούν οι ακτοπλόοι για τα μέτρα που μελετάει η κυβέρνηση.

Οι εταιρείες θεωρούν ότι οι αλλαγές που επεξεργάζεται το ΥΝΑ, με βάση στοιχεία από έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, για τη λειτουργία της ακτοπλοϊκής είναι ανέφικτες.

Ο ΣΕΕΝ θα ζητήσει από τον ΥΝΑ να αντιμετωπίσει τα άμεσα προβλήματα της ακτοπλοΐας, με βασικότερο την παντελή έλλειψη ρευστότητας. Μεγάλο πρόβλημα υπάρχει με την προμήθεια καυσίμων τα οποία είναι πλέον πανάκριβα εκτοξεύοντας το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου.

Όσο αφορά το νέο σύστημα δρομολόγησης των πλοίων το υπουργείο θέλει να εφαρμόσει από το 2014.
Ο κ. Μουσουρούλης θα παρουσιάσει στους ακτοπλόους την προσεχή Δευτέρα τη μελέτη που εκπόνησε άτυπη Ομάδα Εργασίας που συγκροτήθηκε από στελέχη της Εθνικής της Ελλάδας (Διεύθυνση Επενδυτικής Τραπεζικής) και της εταιρείας συμβούλων Planet A.E. (μέλος του Ομίλου της ΕΤΕ).

Η μελέτη χωρίζεται σε τρία κεφάλαια και ειδικότερα στο «Ακτοπλοϊκό Δίκτυο», το «Θεσμικό πλαίσιο και Πολιτική» και στην «Αγορά Ακτοπλοΐας».

Η μελέτη περιγράφει δυο βασικά σενάρια επιβίωσης του κλάδου:

- 1) Διατήρηση των διαδικασιών που ορίζονται στο Ν. 2932/2001 για την τακτική δρομολόγηση και τη σύναψη συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και εξέταση υιοθέτησης των απαραίτητων τροποποιήσεων, όπως είναι η επανεξέταση των περιορισμών που τίθενται στη δρομολόγηση πλοίων (υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση των συμβατικών πλοίων και 7,5 μηνών των ταχύπλοων) και η ενδεχόμενη τροποποίηση των σχετικών διατάξεων ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον πλοιοκτήτη να μεταβάλλει τη συχνότητα, την κανονικότητα και τις συνθήκες λειτουργικής εκμετάλλευσης προσαρμοζόμενος κάθε φορά στις συνθήκες της ζήτησης.

Επίσης γίνεται αναφορά στην επανεξέταση της διαδικασίας διαχείρισης υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων ως προς τη σκοπιμότητα και τη διασφάλιση της αρχής ίσης μεταχείρισης και την επανεξέταση σκοπιμότητας διατήρησης του σταδίου για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη σύναψη συμβάσεων αποκλειστικότητας.

2) Δημοπράτηση ζωνών εκμετάλλευσης, υπό την αίρεση συμβατότητας της διαδικασίας με τους κανόνες ελεύθερης αγοράς. Ειδικότερα οι ανάδοχοι, ανάλογα με τους όρους εκμετάλλευσης που θα προτείνουν και επί των οποίων θα βαθμολογούνται και θα επιλέγονται, θα έχουν τη δυνατότητα να αυξομειώνουν τα δρομολόγια, σύμφωνα με τις ανάγκες της κίνησης κάθε περιόδου. Επιπλέον σε περίπτωση αδυναμίας του αναδόχου να καλύψει εξ ιδίων μέσων τις ανάγκες, θα μπορεί να δραστηριοποιείται επικουρικά και περιστασιακά ο μειοδότης ή κάποιος νέος ανάδοχος για έκτακτες ανάγκες.

Η μελέτη της ΕΤΕ προτείνει την πλήρη απελευθέρωση των τιμών ναύλων με το κρατικό ναυλολόγιο να ισχύει μόνο στις επιδοτούμενες συνδέσεις και τον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου διαμόρφωσης της τιμής του εισιτηρίου, μειώνοντας στο ελάχιστο δυνατό το τμήμα του κόστους που δεν αντιστοιχεί στην παροχή της υπηρεσίας, με μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ, η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των λιμενικών τελών, η μείωση, κατάργηση του επίναυλου, κ.λπ.

Επίσης, προβλέπει την άρση των θεσμικών περιορισμών που οδηγούν σε επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων οι οποίοι δεν συνδέονται με την ασφάλεια των πλόων, όπως είναι η απαίτηση κατοχής πιστοποιητικού ελληνομάθειας για το προσωπικό που δεν είναι Έλληνες, και οι συνθέσεις «safe manning» -ασφαλούς επάνδρωσης- ανά πλοίο ανάλογα με το δρομολόγιο, καθώς και η εξέταση εφαρμογής εταιρικού ναυτολογίου


Πηγή :Marinews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: