Την ίδια ώρα που η ελληνική ναυτιλία
μεγαλουργεί, με τους Ελληνες πλοιοκτήτες να ανακηρύσσονται εν μέσω
παγκόσμιας κρίσης κυρίαρχοι των επτά θαλασσών αγοράζοντας τα πάντα στο
διάβα τους, η γερμανική ναυτιλία με βασικά κέντρα το Αμβούργο και τη
Βρέμη μοιάζει να παραπαίει, με πολλές γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες
να αντιμετωπίζουν το φάσμα της χρεοκοπίας.
H ναυτιλία είναι ο
μοναδικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας που εξέρχεται πιο ισχυρός από
την κρίση, ενώ στη Γερμανία ο κλάδος φαίνεται να βουλιάζει.
Παράγοντες του γερμανικού τραπεζικού συστήματος, εκτιμώντας ότι
αναμένονται πολλές πτωχεύσεις γερμανικών funds που επενδύουν σε πλοία,
δεν έχουν διστάσει να εκφράσουν την άποψη ότι οι Ελληνες εφοπλιστές που
διαθέτουν μεγάλη οικονομική ισχύ φαντάζουν ως πιθανοί υποψήφιοι να
εξαγοράσουν τις υπό κατάρρευση γερμανικές εταιρείες του κλάδου.
Οι εκτιμήσεις
Τόσο αναλυτές του κλάδου όσο και ο οικονομικός γερμανικός Τύπος, σύμφωνα με πρόσφατο σχετικό άρθρο της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας «Handelsblatt», αναφέρουν ότι η εν λόγω αρνητική συγκυρία στη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία ενδέχεται να αποβεί προς όφελος των Κινέζων και κυρίως των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι μπορεί να σπεύσουν να αγοράσουν σε φθηνές τιμές τα μεταχειρισμένα πλοία των γερμανικών ναυτιλιακών που παραπαίουν, καθότι οι Ελληνες, όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, επενδύουν πάντα αντικυκλικά, δηλαδή αγοράζουν σε καιρούς ύφεσης και επενδύουν σε καιρούς κρίσης, σε αντίθεση με τους Γερμανούς συναδέλφους τους. Οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν έτοιμοι να επαναλάβουν το 2008, όταν απέκτησαν πλοία σε ευνοϊκές τιμές από γερμανικές ναυτιλιακές που πτώχευσαν.
Τόσο αναλυτές του κλάδου όσο και ο οικονομικός γερμανικός Τύπος, σύμφωνα με πρόσφατο σχετικό άρθρο της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας «Handelsblatt», αναφέρουν ότι η εν λόγω αρνητική συγκυρία στη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία ενδέχεται να αποβεί προς όφελος των Κινέζων και κυρίως των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι μπορεί να σπεύσουν να αγοράσουν σε φθηνές τιμές τα μεταχειρισμένα πλοία των γερμανικών ναυτιλιακών που παραπαίουν, καθότι οι Ελληνες, όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, επενδύουν πάντα αντικυκλικά, δηλαδή αγοράζουν σε καιρούς ύφεσης και επενδύουν σε καιρούς κρίσης, σε αντίθεση με τους Γερμανούς συναδέλφους τους. Οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν έτοιμοι να επαναλάβουν το 2008, όταν απέκτησαν πλοία σε ευνοϊκές τιμές από γερμανικές ναυτιλιακές που πτώχευσαν.
Η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων της Γερμανίας
παρακολουθείται πλέον πολύ στενά από τους Ελληνες, σημειώνει η γερμανική
εφημερίδα επικαλούμενη μαρτυρία ειδικού, στο πελατολόγιο του οποίου
ανήκει η εταιρεία «Costamare» του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου. Οπως
εξηγείται, οι Ελληνες εφοπλιστές ενδιαφέρονται για πλοία μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας 7-17 ετών.
Μάλιστα, αναφέρεται
ενδεικτικά ότι η «Technomar» του Ελληνα εφοπλιστή Γιώργου Γιουρούκου
απέκτησε το 2010 δέκα πλοία τέτοιου τύπου από τη γερμανική εταιρεία
Claus-Peter Offer, έναντι ποσού άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
Βίοι αντίθετοι
Με βάση αναλυτές του χώρου, περισσότερα από τα 2/3 των γερμανικών εταιρειών της ποντοπόρου ναυτιλίας αντιμετωπίζουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα χρηματοδότησης.
Με βάση αναλυτές του χώρου, περισσότερα από τα 2/3 των γερμανικών εταιρειών της ποντοπόρου ναυτιλίας αντιμετωπίζουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα χρηματοδότησης.
Πιο συγκεκριμένα, περισσότερες από
2.500 γερμανικές ναυτιλιακές έχουν γραμμές πίστωσης από γερμανικές
τράπεζες και γερμανικά funds, ενώ πάνω από 800 από αυτές βρίσκονται στο
φάσμα της χρεοκοπίας.
Αντίθετα οι ελληνικές εταιρείες
εμφανίζονται να διαθέτουν σημαντικά αποθέματα ρευστού. Οι Ελληνες, κατά
την περίοδο μεγάλης άνθησης της ναυτιλίας από το 2003 έως το 2007,
εμφανίσθηκαν περισσότερο εγκρατείς, ενώ άλλοι πλοιοκτήτες αγόραζαν όλο
και περισσότερα νέα πλοία σε πολύ υψηλές τιμές.
Συγκεκριμένα, οι
Γερμανοί εφοπλιστές επένδυσαν μεγάλα ποσά την περίοδο της άνθησης,
έχοντας αγοράσει με τραπεζική χρηματοδότηση τις περισσότερες φορές πλοία
σε υψηλές τιμές, οι οποίες αυτήν τη στιγμή έχουν μειωθεί έως και 50%.
«Τώρα οι Ελληνες επωφελούνται από τις οικονομίες τους, προκειμένου να
μπουν στην αγορά με ευνοϊκούς όρους, βλέποντας την απότομη πτώση των
τιμών», επισημαίνει ο Αντρέας Σουλτχάις, επικεφαλής του Τμήματος
Ναυτιλίας της Berenberg Bank του Αμβούργου.
- Η ειδοποιός διαφορά
Ο βασικός λόγος που φέρνει τη Γερμανία στη δυσάρεστη θέση να μην μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ναυτιλίας της είναι η διάρθρωση των ναυτιλιακών της εταιρειών. Λειτουργούν κάτω από το ιδιότυπο καθεστώς των KG funds, τα οποία ανήκουν σε πολλούς μικρούς ή μεγαλύτερους μετόχους, αλλά όχι σε έναν πλοιοκτήτη που θα αναλάβει τα ηνία σε αυτή την κρίση. Αντίθετα, οι ελληνικές εταιρείες ανήκουν σε οικογένειες που παίρνουν τις αποφάσεις. Από τους 700 πλοιοκτήτες στην Ελλάδα περίπου οι 600 επενδύουν τα δικά τους χρήματα και οι υπόλοιποι 100 επενδύουν με χρήματα άλλων, ενώ στη Γερμανία από τους 370 πλοιοκτήτες οι 340 επενδύουν με χρήματα άλλων. Αυτή είναι μια βασική διαφορά των δύο αγορών.
Κραυγή αγωνίας από τις εταιρείες
Η Commerzbank έκλεισε την κάνουλα της χρηματοδότησης
Σύμφωνα με πρόσφατο σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών
Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας Βερολίνου, σημαντικές αρνητικές
εξελίξεις λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα στον κλάδο της
ναυτιλιακής βιομηχανίας στη Γερμανία με βασικά κέντρα το Αμβούργο και τη
Βρέμη.
Η απόφαση της δεύτερης μεγαλύτερης γερμανικής τράπεζας,
της Commerzbank, που κατέχει ηγετική θέση στον χώρο της ναυτιλιακής
χρηματοδότησης μαζί με την HSH Nordbank, να αποχωρήσει σταδιακά αλλά
οριστικά από τον ναυτιλιακό κλάδο, έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο κενό
στη χρηματοδότηση των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών που
αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα ρευστότητας, λόγω του περιορισμού
χρηματοδότησης των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών από τις γερμανικές
τράπεζες, που εντείνεται τώρα από την πρόσφατη απόφαση της Commerzbank
για αποχώρηση.
Πλέον, οι γερμανικές ναυτιλιακές εκφράζουν κραυγή
αγωνίας προς τη γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση για την εύρεση άμεσης
λύσης στο θέμα της ρευστότητάς τους, ακόμα και με τη χορήγηση κρατικής
χρηματοδότησης, καθώς αρκετών εταιρειών απειλείται ακόμα και η ύπαρξή
τους δεδομένου ότι οι γραμμές χρηματοδότησης για πολλές έχουν διακοπεί.
Οι Κινέζοι
Εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης αναζητείται στις κινεζικές τράπεζες, οι οποίες φέρονται διατεθειμένες να αναλάβουν μεγαλύτερους κινδύνους, όχι προκειμένου να βοηθήσουν, όπως διευκρινίζεται από την εφημερίδα, αλλά σε μια προσπάθεια να διασώσουν τις παραγγελίες των ναυπηγείων τους. Στον κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στη Γερμανία απασχολούνται περίπου 400.000 άτομα. Τυχόν αναγκαστικό κλείσιμο κάποιων εταιρειών του κλάδου ή αναγκαστική μείωση των δραστηριοτήτων τους θα σημάνει απολύσεις και απώλεια θέσεων εργασίας.
Εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης αναζητείται στις κινεζικές τράπεζες, οι οποίες φέρονται διατεθειμένες να αναλάβουν μεγαλύτερους κινδύνους, όχι προκειμένου να βοηθήσουν, όπως διευκρινίζεται από την εφημερίδα, αλλά σε μια προσπάθεια να διασώσουν τις παραγγελίες των ναυπηγείων τους. Στον κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στη Γερμανία απασχολούνται περίπου 400.000 άτομα. Τυχόν αναγκαστικό κλείσιμο κάποιων εταιρειών του κλάδου ή αναγκαστική μείωση των δραστηριοτήτων τους θα σημάνει απολύσεις και απώλεια θέσεων εργασίας.
Κ. ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
πηγή ΕΘΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου