30 Ιουνίου 2011

ΧΩΡΙΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΑΙ ΗΘΙΚΟ ΑΦΗΝΟΥΝ ΤΟ ΠΝ!

Ιωάννης Σ. Θεοδωράτος
Δημοσιογράφος – Αμυντικός Αναλυτής

Μοιάζει απίστευτο και όμως είναι αληθινό. Το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) κινδυνεύει να μείνει χωρίς καύσιμα, λίγες ημέρες πριν εισέλθουμε στο β΄εξάμηνο του έτους. Πως όμως και ποιοι άφησαν να συμβεί αυτό, το οποίο έχει επηρεάσει δυσμενώς το ηθικό των στελεχών του ΠΝ; Για τους ολίγους γνωρίζοντες η ηγεσία του ΠΝ (ΓΕΝ) είχε ζητήσει εγκαίρως από τις αρχές Ιουνίου από το Ελεγκτικό Συνέδριο του κράτους την άδεια προμήθειας καυσίμων ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ περίπου για την κάλυψη επειγόντων αναγκών. Το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάνθηκε πως δεν αναγνωρίζει το επείγον της προμήθειας και επειδή λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της διαφάνειας, ζήτησε από το ΓΕΝ να του παραδοθεί το μετοχολόγιο της προμηθεύτριας εταιρείας. Μια σημαντική λεπτομέρεια: Το ΠΝ θα αγοράσει πετρέλαιο όχι από την BP ή την Shell αλλά από τον πάγιο προμηθευτή του, που δεν είναι άλλος από τα ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια)! Δηλαδή ζητείται να πιστοποιήσει ότι ένας οργανισμός του Δημοσίου (ΠΝ) αγοράζει καύσιμα από έναν άλλο (ΕΛΠΕ) και για λόγους διαφάνειας, έχει κολλήσει και δεν υλοποιείται η ζωτικής σημασίας επείγουσα προμήθεια καυσίμων. Επειδή οι χρόνοι πιέζουν το ΓΕΝ έχει αναγκασθεί να περιμένει πότε θα ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες σαφώς και δεν ενδιαφέρουν για το αν θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες του Στόλου.

Τα τελευταία χρόνια με ευθύνη των δύο προσφάτων κυβερνήσεων το ΠΝ αναγκάσθηκε για λόγους οικονομίας – και σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές – να χρησιμοποιεί καύσιμα από τα στρατηγικά αποθέματα, με την προϋπόθεση ότι θα υπήρχε αναπλήρωση. Όμως στη χώρα του «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» κάτι τέτοιο φυσικά και δεν συνέβη. Έτσι ενώ αύξαναν οι επιχειρησιακές απαιτήσεις λόγω και των αυξημένων υποχρεώσεων της Ελλάδας στο εξωτερικό (Λιβύη, καταπολέμηση πειρατείας, συμμαχικές αποστολές), είχαμε και την τεράστια κινητοποίηση του Στόλου λόγω της τουρκικής επεκτατικής πολιτικής, ιδιαίτερα τον μήνα Μάιο (Άσκηση «Καταιγίς 2011»). Όταν το σύνολο των μονάδων επιφανείας (φρεγάτες, ΤΠΚ, περιπολικά, αερόστρωμνα) και υποβρυχίων ανέμιζε την ελληνική σημαία στο Αιγαίο, την ίδια περίοδο που κατέφθαναν μαζικά πληροφορίες περί επικείμενης δραστηριοποίησης των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων επωφελούμενων των εκλογών, γεγονός που προκάλεσε ακόμη και την άφιξη του διοικητού του ΝΑΤΟ ναυάρχου Τζέιμς Σταυρίδη, η πολιτική ηγεσία αισθανόταν ασφαλής και τα εθνικά συμφέροντα θωρακίζονταν.

Όμως όλη αυτή η υπερπροσπάθεια είχε ως αντίκτυπο την κάθετη αύξηση της κατανάλωσης του ήδη περιορισμένου όγκου καυσίμων. Ενώ θα περίμενε κανείς το ΠΝ να λάβει άμεσα με άνωθεν παρέμβαση την απαιτούμενη ποσότητα για αναπλήρωση των δεξαμενών, «μπήκε στην ουρά» όπως ο κάθε δημόσιος οργανισμός ή φορέας και έκτοτε αναμένει…

Ανώτατοι αξιωματικοί του ΓΕΝ διευκρίνισαν ότι το θέμα των καυσίμων είναι τόσο σημαντικό, ώστε το ΠΝ κινδυνεύει να στεγνώσει από το μαύρο αίμα, καθώς ήδη έξι (!) πλοία του βρίσκονται στο εξωτερικό στο πλαίσιο των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας. Χωρίς να κινδυνολογούμε εάν ο αντίπαλός μας επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί την παρούσα κατάσταση, τότε είναι άγνωστο πόσα και ποια πλοία θα μπορέσουν να εξέλθουν των ναυστάθμων.

Πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλος σεναριολογώντας ανέφερε ότι τα τανκς (σ.σ. ελληνιστί άρματα) θα κατέβουν στους δρόμους. Πολύ φοβάμαι ότι… για να γίνει αυτό μάλλον θα απαιτηθούν και εκεί καύσιμα, τα οποία πιθανώς να μην φθάνουν ούτε για να μπουν σε λειτουργία οι κινητήρες τους…

πηγή: Περί Αλός

28 Ιουνίου 2011

ΒΡΗΚΑΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΠΛΟΙΟ ΣΤΟ ΒΟΣΠΟΡΟ! - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ.



Του Μανώλη Κωστίδη



Σημαντικότατη αρχαιολογική ανακάλυψη στην Κωνσταντινούπολη. Οι αρχαιολόγοι που συμμετέχουν στις ανασκαφές του υποθαλάσσιου τούνελ στο Βόσπορο, ανακοίνωσαν ότι βρήκαν ένα βυζαντινό πλοίο το οποίο χρονολογείται από τον 5ο αιώνα μ.Χ. και θεωρείται πως είναι ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα αρχαία ναυάγια που έχουν βρεθεί ποτέ στον κόσμο.

Το θέμα το έφερε στο φως της δημοσιότητας ο δημοσιογράφος Ομέρ Ερμπίλ από την εφημερίδα Radikal, που δημοσίευσε αποκλειστικές φωτογραφίες από το ναυάγιο. Οι αρχαιολόγοι δεν επιτρέπουν σε κανέναν εργαζόμενο να φωτογραφήσει οτιδήποτε.

Οι τούρκοι αρχαιολόγοι, αναφέρουν ότι το πλοίο που βρέθηκε, μετέφερε αμφορείς και έχει μήκος 15 μέτρων και πλάτος 5 μέτρων. Τα περισσότερα αντικείμενα στο πλοίο δεν έχουν φθαρεί και αυτό εντυπωσιάζει τους αρχαιολόγους.
« Συνήθως σε ναυάγια αυτό που απομένει και ανακαλύπτουμε είναι το 8 με 10% του πλοίου. Στο συγκεκριμένο πλοίο αυτό το ποσοστό φτάνει στο 50%. Ακόμη και τα αντικείμενα που μετέφερε είναι σε καλή κατάσταση. Με αυτή την ανακάλυψη θα αποκτήσουμε σημαντικά στοιχεία για τη ναυτική δύναμη του Βυζαντίου. Όταν ολοκληρώσουμε το έργο μας θα δούμε το πλοίο ολόκληρο» δηλώνει ο αρχαιολόγος Σιρρί Τσομλεκτσί.

« Είναι το μεγαλύτερο μεταφορικό πλοίο της εποχής, το οποίο έχει ανακαλυφθεί. Δεν υπάρχει προηγούμενο παράδειγμα στον κόσμο να έχει βρεθεί αρχαίο πλοίο το οποίο είναι σε καλή κατάσταση όπως και το φορτίο του» τονίζει ο ίδιος.
Το βυζαντινό πλοίο, θεωρείται ότι βυθίστηκε στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης λόγω κάποιας καταιγίδας. Οι αρχαιολόγοι προσπαθούν να βρουν από ποιο λιμάνι έφτασε στην Κωνσταντινούπολη αλλά και ποια πορεία ακολουθούσε.
Η υποθαλάσσια σήραγγα της Κωνσταντινούπολης η οποία κατασκευάζεται για τη διέλευση τρένων κάτω από το Βόσπορο θεωρείται και ένα από τα σημαντικά έργα για τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις,. Πριν από λίγους μήνες είχε βρεθεί ανθρώπινος σκελετός 8500 ετών. Παράλληλα έχουν βρεθεί ευρήματα από 35 πλοία και τα φορτία τους.


Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, είχε «παραπονεθεί» για τις καθυστερήσεις που προκαλούνται στο έργο της κατασκευής της υποθαλάσσιας σήραγγας λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών και με υποτιμητικό τρόπο είχε δηλώσει « επειδή οι αρχαιολόγοι βρίσκουν κάποια αγγεία και κάποια πιάτα καθυστερούν ολόκληρο έργο».

Όλο το έργο της ανασκαφής του πλοίου θα ολοκληρωθεί στα τέλη του καλοκαιριού. Η υποθαλάσσια σήραγγα της Κωνσταντινούπολης αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 2 χρόνια.

Πηγή: OnAlert.gr


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ "Γ. ΑΒΕΡΩΦ" ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΡΙΗΡΗ "ΟΛΥΜΠΙΑΣ".


Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
Συγγραφεύς – Ναυτικός
Μέλος Ελληνικής Εταιρίας Στρατηγικών Μελετών (ΕΛ.Ε.Σ.ΜΕ.)


Το πλοίο Μουσείο "Γ. Αβέρωφ".
ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Όσοι ασχολούνται με θέματα «περί Αλός» είχαν την ευκαιρία, την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011, το απόγευμα, να τιμήσουν την εκατονταετηρίδα ύψωσης της ελληνικής σημαίας στο θωρακισμένο καταδρομικό «Γεώργιος Αβέρωφ» (16 Μαίου 1911), πραγματοποιώντας επίσκεψη στο ιστορικό πλοίο μουσείο, καθώς και στην τριήρη «Ολυμπιάς». Με πρωτοβουλία της εταιρείας «ΑΛΣ Α.Ε.» και με την καθοδήγηση του Ιωάννη Θεοδωράτου δημοσιογράφου-αμυντικού αναλυτή και της Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου συγγραφέως-ναυτικού, η 25μελής ομάδα επισκεπτών-επισκεπτριών (μαθητών και φίλων των μαθημάτων-σεμιναρίων ιστορίας και γεωπολιτικών αναλύσεων που πραγματοποιούνται κάθε Τετάρτη στην αίθουσα της «Αλός») είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί στα δύο πλοία.


Οι επισκέπτες ακούν με προσοχή, από τον Ιωάννη Σ. Θεοδωράτο, πως ο Κουντουριώτης έδρασε στην Ναυμαχία της Έλλης.
ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Στην παρέα μας παρευρέθηκαν επίσης και μας τίμησαν με την παρουσία τους, οι δημιουργοί/διαχειριστές των ιστοσελίδων: Τριήρης, ΘΑΝΟΣ ΕΥΗ Koukfamily και Αιώνια Ελληνική Πίστη.
Η επίσκεψη ξεκίνησε από το «Γεώργιος Αβέρωφ», όπου είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά την ιστορία του πλοίου, με την βοήθεια ξεναγού που διέθεσε το ΠΝ. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στα εσωτερικά διαμερίσματα που έχουν αναπαλαιωθεί με τέτοια πιστότητα και ιστορική ακρίβεια, ώστε να έχεις την εντύπωση ότι θα ξεπροβάλλει από κάποια θύρα ο θρυλικός ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης!


Χειρόγραφες σημειώσεις Α΄Μηχανικού. ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Φυσικά τα εύσημα για το μοναδικό αποτέλεσμα που μπορεί να θαυμάσει ο επισκέπτης, πρέπει να απονεμηθούν κατά προτεραιότητα στο νυν διευθυντή της Διεύθυνσης Ιστορίας Πολεμικού Ναυτικού υποναύαρχο Αθανάσιο Παναγόπουλο ΠΝ. Πράγματι ειδικά στους χώρους των ενδιαιτήσεων των αξιωματικών, νομίζεις ότι ο χρόνος έχει σταματήσει, ενώ εντυπωσιακή είναι η αποκατάσταση των ξύλινων τμημάτων με λεπτομέρεια και πολυτέλεια που γυρνά την μνήμη πίσω σε άλλες εποχές. Η ξενάγηση είχε επίσης «ενέσεις ιστορίας και πατριωτισμού» από τον Ιωάννη Θεοδωράτο, που πρόσθεσε άγνωστες πτυχές από τη διαδρομή και την πολεμική ιστορία του θρυλικού «Μπαρμπαγιώργη».


Αναλύοντας παραστατικά τον τρόπο βολής των πυροβόλων του πλοίου. ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Στο πρατήριο του πλοίου είχαμε την ευκαιρία να αγοράσουμε αναμνηστικά και είδη δώρου, για να θυμόμαστε την επίσκεψη και να ενισχύσουμε οικονομικά το πλοίο μουσείο.


Συγκινητική ήταν η σκηνή όταν λίγο πριν την αναχώρηση ανάψαμε ένα κερί στην μνήμη των πεσόντων στους αγώνες του Ναυτικού μας, στο παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου που βρίσκεται δίπλα στον πρυμναίο πύργο με τα δίδυμα πυροβόλα των 23,4 εκατοστών.
Με τονωμένο το φρόνημα και με ενθουσιασμό, η μεγάλη μας παρέα κατευθύνθηκε προς το αριστούργημα των αείμνηστων Μόρισον και Κόουτς, την ανακατασκευή αρχαίας αθηναϊκής τριήρους, «Ολυμπιάς»! Όπως αντιλαμβάνεστε τα «πηδάλια» της ξενάγησης, ανελήφθησαν από εμέ, καθώς πρόκειται για το πολυαγαπημένο θέμα, στην μελέτη του οποίου έχω αφιερώσει τη ζωή μου! Η ομάδα μας στοιχήθηκε στην πρύμνη του ενδόξου σκάφους που δόξασε την αρχαία Ελλάδα και ιδιαίτερα την Αθήνα, καθώς χάρη στην σκιά της βρήκαμε ένα δροσερό μέρος για να ξεκινήσουμε την ιστορική περιπλάνηση, από την εποχή του δημιουργού της, Κορίνθιου ναυπηγού Αμεινοκλέους.


Ο μικρότερος της παρέας, ο Γιώργος, ανέλαβε
να ανάψει το κερί εις μνήμην των ηρωϊκών
πεσόντων των ναυτικών αγώνων.
ΦΩΤΟ: Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Αλλά μην φανταστείτε ότι επρόκειτο για μια «ανιαρή» αφήγηση γεμάτη χρονολογίες, μεγέθη και αριθμούς. Τα μέλη της παρέας ξεναγήθηκαν νοερά εντός του σκάφους και ήταν σαν να κάθισαν στη θέση των ερετών, από όπου απόλαυσαν ένα ταξίδι στα πέλαγα της αρχαιότητας. Ο θαλασσινός άνεμος φούσκωσε τα ιστία της ξενάγησης και μας πήγε σε ηρωικά μέρη, μας έδωσε την ουσία της αποστολής της τριήρους. Όμως ο πλους παρότι νοερός δεν ήταν ειρηνικός. Τριήρης σημαίνει πόλεμος, ναυμαχίες, εμβολισμοί, αποβάσεις! Αυτό το περιβάλλον και τα ενδότερα μυστικά του αποκάλυψα στους παρευρισκομένους, προσθέτοντας σαν αλατοπίπερο διάφορα ανέκδοτα και αφηγήσεις των αρχαίων συγγραφέων. Οι ερωτήσεις πολλές και ενδιαφέρουσες, αλλά και οι απαντήσεις άμεσες και περιεκτικές.


Ταξίδι στα πέλαγα της αρχαιότητας με
αναφορές από πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές
της ιστορίας.
ΦΩΤΟ: Ιωάννης Σ. Θεοδωράτος

Μακάρι να είχαμε περισσότερο χρόνο, ποιος ξέρει, ίσως σε κάποιο μελλοντικό μάθημα της Ναυτικής Ιστορίας, το οποίο ελπίζω να ξεκινήσω….
Μετά το πέρας των ξεναγήσεων η όμορφη παρέα συνέχισε τη βραδιά με την παραδοσιακή ελληνόψυχη ομήγυρη, σε ένα παραλιακό καφενείο, όπου απολαύσαμε το τερπνόν (καφές, χυμοί, παγωτό, μπύρα) μετά του ωφελίμου (συζήτησις). Η ομάδα υποσχέθηκε να ξανασυναντηθεί σύντομα για νέες ναυτικές περιπέτειες…

23 Ιουνίου 2011

Ο ΚΑΤΑ ΘΑΛΑΣΣΑΝ ΠΟΛΕΜΟΣ 1912-1913.

Ναυάρχου Κ. Α. Αλεξανδρή
(Με σπάνια έργα ζωγραφικής του ιδίου του Ναυάρχου)

Από το ομώνυμο βιβλίο του Κ. Α. Αλεξανδρή,
Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ, ανατύπωση 2010.
Αναδημοσίευση στο Περί Αλός με την έγκριση
της ΥΙΝ και της Ναυτικής Επιθεωρήσεως.

Α. Η ζωή των αντιτορπιλλικών –Περιπολίαι – Ανθρακεύσεις.


Πιν.Νο 3. "Περιπολία" Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση





Η ζωή επί των αντιτορπιλλικών εν πολέμω είναι πάντοτε σκληρά και επικίνδυνος. Ιδιαιτέρως όμως σκληραί ήσαν αι ασυνθήκαι της επί των αντιτορπιλλικών ζωής κατά τους χειμερινούς μήνας του 1912 –13.
Διότι εις τα πλοία ταύτα είχεν ανατεθεί το λίαν δυσχερές έργον της επιτηρήσεως του στενού των Δαρδανελλίων, μόνης διεξόδου του ασφαλούς εν Ναγαρά ορμητηρίου του Τουρκικού στόλου. Διεξήγετο δε η επιτήρησις αύτη δ’ εναλλασσομένων περιπολιών ομάδων συγκροτουμένων από εν μέγα και δύο μικρά αντιτορπιλλικά. Αλλά και κατά τα ενδιάμεσα χρονικά διαστήματα της εν όρμω Μούδρου παραμονής εχρησιμοποιούντο τα αντιτορπιλλικά δια την νυκτερινήν φρούρησιν του ορμητηρίου.
Η θαλασσία περιοχή των περιπολίών, αι προσβάσεις δηλ. των στενών των Δαρδανελλίων, φημίζεται ανέκαθεν δια τους σκληρούς Βορείους ανέμους του χειμώνος – τις περίφημες «κατεβασιές» - καθώς και δια τα απότομα κύματα, επί των οποίων προσέκρουαν και μέσα εις τα οποία συχνά εχώνοντο αι λεπταί πλώραι των αντιτορπιλλικών. Το ψύχος ήταν συνήθως δριμύτατο, κατά δε τας σκοτεινάς και μακράς χειμερινάς νύκτας ο μόνος οδηγός δια τον υπολογισμόν του στίγματος μας ήτο η δέσμη του μεγάλου προβολέως, που εφρούρει ως «οφθαλμός Λυγκός» την είσοδο των Στενών.
Εκάστη περιπολία διήρκει κατά κανόνα 48 ώρας, κατά το διάστημα των οποίων το πλοίον έπρεπε να τηρήται εις κατάστασιν «προκεχωρημένης ετοιμότητας» προς μάχην. Επειδή δε την εποχήν εκείνην δεν είχε ακόμη εφευρεθεί το radar, τα μάτια με τα κυάλια αποτελούν την μόνην εγγύησιν κατά ενδεχομένης διαφυγής εχθρικού πλοίου μέσα εις το σκότος. Δεν ενθυμούμαι καμμίαν από τας περιπολίας, αυτάς που να διεξήχθην με θάλασσαν γαληνιαίαν, ή έστω και απλώς υποφερτήν. Ο κανών ήτο: θάλασσα τρικυμιώδης, ουρανός γεμάτος απειλητικά νέφη, όχι δε σπανίως αχλύς ή ομίχλη.

Πίν.Νο 4. "ΑΝΘΡΑΚΕΥΣΙΣ".
Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση



Αλλά και όταν επεστρέφαμεν κατάκοποι εις το ορμητήριο
μετά το πέρας της περιπολίας, μήπως ήτο δυνατόν να αναπαυθεί κανείς; Επηκολούθη αμέσως το μαρτύριο της ανθράκευσης προς συμπλήρωσιν των κενωθεισών κατά την περιπολίαν ανθρακαποθηκών του πλοίου. Δια την κατά το ανθρωπίνως δυνατόν ανακούφιση του αντιτορπιλλικών εχρησιμοποιήθει από των αρχών Νοεμβρίου ως προκεχωρημένον ορμητήριον αυτών η Τένεδος, όταν κατεκτήθη και αυτή παρά του στόλου μας εν συνεχεία της καταλήψεως νήσων του Αιγαίου. Εκεί εστάλη να σταθμεύη μαζί με τα αντιτορπιλλικά και το νεότευκτον τότε υποβρύχιον «Δελφίν» - το πρώτο της Παγκοσμίου Ναυτικής Ιστορίας υποβρύχιον, που έλαβε μέρος εις πολεμικάς επιχειρήσεις – με αποστολήν την ενέργειαν επιθέσεως εναντίον οιασδήποτε μονάδος του εχθρικού στόλου που θα επεχείρει να εκπλεύση των στενών.
Αργότερα όμως αποδείχθει, ότι λόγου της αμέσου γειτνιάσεως της προς την έξοδο των στενών και της ελλείψεως ασφαλούς λιμένος η Τένεδος ήτο ακατάλληλος προς τον σκοπόν τούτον.


Β. Η ναυμαχία της Έλλης.
Έφθασε τέλος η μεγάλη ημέρα, την οποίαν όλοι μας, από του ατρομήτου Αρχηγού του Στόλου μέχρι του τελευταίου ναύτου, επεριμέναμεν εναγωνίως. Την 8 π.μ. ώραν της 3 Δ)βρίου εφάνησαν μέσα εις την πρωινήν αχλήν οι καπνοί, ολίγον δε κατόπιν διεγράφησαν και αι σκιαγραφίαι των εκπλεόντων πλοίων του εχθρικού στόλου. Ευρισκόμενοι από της προτεραίας εν περιπολία μεθ’ όλου του στόλου προ των στενών είδαμεν το απίστευτον θέαμα. Ο πιν. 6 το παριστάνει όπως το είδα εγώ από της γεφύρας «του Λέοντος». Από της ναυαρχίδος «Αβέρωφ» εδόθη αμέσως δια βραχιόνων το αθάνατον σήμα του Ναυάρχου Π. Κουντουριώτη:
«Με την βοήθειαν του Θεού και τας ευχάς του βασιλέως μας,
με την δύναμιν του δικαίου και με πεποίθησιν εις την Νίκην
πλέω μεθ’ ορμής ακαθέκτου κατά του εχθρού του Γένους».
"ΕΧΘΡΟΣ ΕΝ ΟΨΕΙ" Πιν. Νο 6 Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση

Ταυτοχρόνως ηκούοντο ευκρινώς από το πλοίον μας αι σάλπιγγες του «Αβέρωφ» καλούσαι εις πολεμικήν έγερσιν.
Η πορεία του στόλου όταν ώφθη ο εχθρός, ήτο προς Νότον. Ανεστράφη αμέσως αύτη προς Βορράν δια διαδοχικής στροφής των θωρηκτών, εν ω τα ανιχνευτικά αποκλίνοντα προς τα αριστερά ελάμβαναν θέσιν προς την μη μαχομένη πλευρά των θωρηκτών. Ήτο η «ανάπτυξις του στόλου» προς μάχην.
Δεν προτίθεμαι να επαναλάβω εδώ την, γνωστήν άλλως τε, ιστορίαν της ναυμαχίας. Θα δώσω μόνον μερικάς χαρακτηριστικάς σκηνάς της, όπως τας είδον από την γέφυραν του «Λέοντος», του οποίου η θέσις μάχης ήτο 1.000 μέτρα προς το αριστερόν εγκάρσιον του «Αβέρωφ». Η έναρξις του πυρός των θωρηκτών έγινε την 09.15.
Όταν δε η απόστασις του εχθρού λόγω των συγκλινουσών πορειών ηλαττώθη κάτω του μεγίστου βεληνεκούς των πυροβόλων των 102 χιλ. του «Λέοντος», ηρχίσαμεν και ημείς βάλλοντες δια των μεταξύ των θωρηκτών διακένων κατά του εχθρού, ιδίως δε αφ’ ης στιγμής ο «Αβέρωφ» υψώσας το σημείον «Ζ» (ανεξαρτήτου κινήσεως) όρμισε με την μεγίστην του ταχύτητα κατά του επικεφαλής πλοίου της εχθρικής παρατάξεως, με τον σκοπόν να «διασταυρώση τα ταυ».
Τα επί της ναυαρχίδας συμβάντα κατά την κρίσιμον εκείνην ώραν εικονίζονται εις τους πίνακας 10 και 11 όπως τα εφαντάσθην.


Πιν. Νο 10 Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή.
Δύο οβίδες εξεράγησαν εις το επίστεγον του "Αβέρωφ"
φονεύσασαι τον κελευστήν Κουτζιτζάρην και
τραυματίσασαι τους Στούμπον και Δρούδεν.
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση



Ο πρώτος εκ τούτων παριστά το επίστεγον του «Αβέρωφ» και συγκεκριμένως την θέσιν, ένθα εφονεύθη ο κελευστής σηματωρός («οικιαστής» καθώς ονομάζετο τότε) Ιωάννης Καντζιτζάρης, καθ’ ην στιγμήν ύψωνε την σημαίαν της μάχης επί του κέρατος του επιδρόμου.
Ο δε δεύτερος το εσωτερικόν του Δ’ πύργου κατά την στιγμήν του τραυματισμού του αρχηγού του, ανθυποπλοιάρχου Γκούρα Μαμούρη, όστις απέθανε μετ’ ολίγας ημέρας λόγω μολύνσεως του τραύματός του.

Πίν. Νο 11 Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή. Ο τραυματισμός του
ανθυποπλοιάρχου Μαμούρη 2ος Πύργος 190 Μ.Μ.
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση




Οι δύο ούτοι ήσαν οι μόνοι νεκροί του Στόλου μας κατά την ναυμαχίαν. Είναι τώρα πλέον γνωστόν, ότι η εσπευσμένη άτακτος υποχώρησις του εχθρικού στόλου ωφείλετο περισσότερον εις την κατάπληξιν και την σύγχυσιν που προκάλεσεν εις τον αρχηγόν ο τολμηρός ελιγμός του Ναυάρχου Κουντουριώτη και ολιγώτερον εις τας υλικάς ζημίας, που υπέστη ούτος. Είναι χαρακτηριστικόν τούτο της υπεροχής των ψυχικών δυνάμεων έναντι των υλικών, η οποία δια μίαν ακόμη φοράν κατά την μακραίωνα Ιστορίαν του έδωκε εις το Ναυτικόν μας την νίκην έναντι υπερτέρου υλικώς αντιπάλου.


Γ. Συμπλοκαί ελαφρών σκαφών.
Μέχρι τέλους του μηνός Δ)βρίου 1912 εσημειώθησαν τρεις έξοδοι του τουρκικού στόλου, αίτινες όμως δεν κατέληξαν εις ναυμαχίαν. Η πρώτη εκ τούτων επραγματοποιήθη παρ’ ελαφρών σκαφών κατά την πρωίαν της 9ης Δ)βρίου, οπότε η μοίρα των «ανιχνευτικών» ενεπλάκη εις μάχην προς το εξελθόν εκ των στενών καταδρομικόν «Μετζητιέ» και τα συνοδεύοντα αυτό τέσσερα αντιτορπιλλικά. Η συμπλοκή διεξήχθη από μεγάλης αποστάσεως, μετά δε το πέρας αυτής και την αποτυχούσαν επίθεσιν του Υ/Β «Δελφίν» κατά του τουρκικού καταδρομικού τα συνοδεύοντα αυτό αντιτορπιλλικά αποσπασθέντα έρριψαν βολάς τινάς κατά της Τενέδου. Καθ’ ον χρόνον ταύτα διέφευγον τα καταδίωξαν τα ανιχνευτικά βάλλοντα κατ’ αυτών, άνευ όμως επιτυχίας.
Περί την μεσημβρίαν ενεφανίσθη προσπλέων ο «Αβέρωφ» και τα τουρκικά πλοία έσπευσαν να εξαφανισθούν υπό την κάλυψιν των φρουρίων της εισόδου των στενών.
Η Δευτέρα έξοδος εσημειώθη την 22αν Δ)βρίου, οπότε έλαβον μέρος και τα τουρκικά θωρηκτά, αφού προηγουμένως τα καταδρομικά «Μετζητιέ» και «Χαμηδιέ» απεμάκρυναν δια του πυρός των τα ημέτερα αντιτορπιλλικά της περιπολίας.
Ο θωρηκτός μας στόλος έφθασε ταχέως εις το πεδίον της συμπλοκής και προς στιγμήν ενομίσθη ότι ο Τουρκικός θωρηκτός στόλος θα επεχείρει δευτέραν αναμέτρησιν με τον ιδικόν μας. Εδόθη μάλιστα και σήμα ναυμαχίας εκ της ναυαρχίδος, αλλά η ελπίς ταχέως διεψεύσθη. Ο εχθρικός στόλος, μόλις αντελήφθη τον ιδικόν μας πλησιάζοντα με τον «Αβέρωφ» επί κεφαλής, απεσύρθη εις το ασφαλές του αγκυροβόλιον.
Τρίτη τέλος έξοδος, αυτήν την φοράν ολοκλήρου του τουρκικού στόλου, επραγματοποιήθη την 29ην Δεκεμβρίου. Κατ’ αυτήν, ενώ το παλαιόν θωρηκτόν «Ασσάρη-Τεφίκ» αποσπαθέν έβαλε κατά του εν περιπολία «Λέοντος», η κυρία θωρηκτή δύναμις του εχθρικού κάμψασα την άκραν Έλλης κατηυθύνθη προς τον κόλπον του Ξηρού. Διεφάνη και πάλιν η πιθανότης συγκροτήσεως ναυμαχίας, δι ο και ο στόλος μας έσπευσεν επί τόπου. Πριν όμως φθάση εις απόστασιν βολής, ο εχθρικός στόλος απεσύρθη και πάλιν προς τα στενά.

Δ. Η ναυμαχία της Λήμνου.
Η αποφασιστική αυτή σύρραξις μεταξύ των αντιπάλων στόλων μάχης έλαβε χώραν την 5ην Ιανουαρίου 1913. Είχε προηγηθεί ταύτης η προς το Αιγαίον διαφυγή του «Χαμιδιέ» και ο παρ’ αυτού βομβαρδισμός του εξωπλισμένου Υ)Κ «Μακεδονία», που ήτο αγκυροβολημένον προς επισκευήν του πηδαλίου του εν τω λιμένι Σύρου. Οι Τούρκοι, νομίζοντας ότι ο Κουντουριώτης θα έσπευδε με τον «Αβέρωφ» προς εκδίωξιν του καταδρομικού των, εξέπλευσαν με όλον τον στόλον των και κατευθύνθησαν αποφασιστικώς προς Λήμνον.
Καθώς είχε συμβή εις όλας τας προαναφερθείσας εξόδους του τουρκικού στόλου, συνέπεσε και πάλιν να ευρίσκεται εν περιπολία ο «Λέων». Μόλις ώφθη ο εχθρικός στόλος εκπλέων των στενών, ετέθημεν εις τήρησιν επαφής προς αυτόν, ενώ ο ασυρματιστής μας μετέδιδεν εις τον Αρχηγό του Στόλου τας περί των κινήσεων του εχθρού αναφοράς.



Πιν.Νο 18. Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή
Ο τηλέγραφος του "Λέοντος" ειδοποιεί τον
"Αβέρωφ" περί της εμφανίσεως του εχθρικού στόλου.
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση 



Το συνοδεύον τον εχθρικόν Στόλον μάχης καταδρομικόν «Μετζητιέ» επεχείρησεν ανεπιτυχώς να αποσείση την επαφήν. Αύτη όμως διετηρήθη παρ’ ημών καθ’ όλην την διάρκειαν του πλου προς τα προσβάσεις του Μούδρου, όταν τέλος εφάνη εκπλέων ο «Αβέρωφ» μετά των τριών θωρηκτών. Η επιβράδυνσις του έκπλου ενίσχυσε πιθανώς τον εχθρόν εις την πλάνην του περί απουσίας της ναυαρχίδος μας. Με συγκλινούσας πορείας προς Νότον οι δύο αντίπαλοι στόχοι έφθασαν εις απόστασιν δραστικής βολής απ’ αλλήλων (8.400 μ.) και ήρχισαν το πυρ περί ώραν 11.30.
Η μονομαχία αυτή του πυροβολικού συνεχίσθη επί ημίσειαν περίπου ώραν της αποστάσεως κατελθούσης εις 6.400 μ., οπότε το «Μεσουδιέ» κατά πρώτον βληθέν καιρίως έστρεψεν απομακρυνόμενον, αμέσως δε κατόπιν περί ώραν 12.05 και το «Βαρβαρόσα» και το «Τουργούτ» το ακολούθησαν στρέψαντα κι αυτά αθρόως προς Βορράν.
Ο «Αβέρωφ» δεν έστρεψεν αμέσως προς δίωξιν του εχθρού λόγω εμφανίσεως υπόπτων πλοίων προς ανατολάς, όταν όμως ο Ναύαρχος εβεβαιώθη ότι δεν επρόκειτο περί εχθρικών, έστρεψεν ακολουθούμενος εκ μεγάλης αποστάσεως παρά των παλαιών θωρηκτών και ετέθη εις δίωξιν, παραταθείσαν επί δύο και πλέον ώρας, ενώ τα παλαιά μας θωρηκτά παρά τας απεγνωσμένας προσπαθείας του προσωπικού των μηχανών των ηδύναντο να τον φθάσουν. Εις το ημερολόγιόν μου είχα σημειώσει την στιγμήν της υποχωρήσεως του εχθρού:
«Ώρα 12.25 το εν των δύο γερμανικών (δηλαδή των Γερμανικής ναυπηγήσεως θωρηκτών «Βαρβαρόσα» και «Τουργούτ») φαίνετια ότι είχε σοβαράς βλάβας. Το Ναυαρχικόν σήμα δεν υπάρχει πλέον…»
Η ναυμαχία έληξε περί ώραν 14.30, όταν ο υποχωρών εχθρικός στόλος έφθασεν υπό κάλυψιν των πυροβολείων των Δαρδανελλίων. Η νίκη ήτο πλήρης, καίτοι δεν ουδέν εχθρικόν πλοίον εβυθίσθη, ετέθησαν ταύτα εκτός μάχης. Η σωτηρία των οφείλετο εις το γεγονός ότι εκ της αποστάσεως εξ ης διεξήχθη η ναυμαχία, τα βλήματα των πυροβόλων του «Αβέρωφ» δεν ηδύναντο να διατρήσουν τους παχυτάτους των θώρακας.
Κατά τον επανάπλουν του Στόλου προς το ορμητήριον του οι Αξιωματικοί και το πλήρωμα του «Αβέρωφ» επανηγύρισαν επευφημούντες ζωηρώς τον νικητήν Ναύαρχον Κουντουριώτην.
Αι ζημίαι, τας οποίας υπέστη ο «Αβέρωφ» εκ της εκρήξεως εχθρικού βλήματος των 280 χιλ. εις το διαμέρισμα του νοσοκομείου και της επακολουθησάσης πυρκαϊάς, φαίνονται εις τον πίνακα 23, ενώ ο τελευταίος πίναξ 24 δεικνύει τον στόλον επαναπλέοντα προς Μούδρον.

Πιν.Νο 23. Ναυάρχου Κ.Α.Αλεξανδρή "ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΪΑΝ" (Διαμέρισμα Νοσοκομείου του "Αβέρωφ")
ΦΩΤΟ: Ναυτική Επιθεώρηση

Αι εντυπώσεις αύται ενός νεαρού δοκίμου, που συνέπεσε να έχη το φυσικόν δώρον να ζωγραφίζη, αποτελούν μιαν ζωντανήν συμπλήρωσιν των αφηγήσεων, επισήμων και μη, της ενδόξου πολεμικής δράσεως του Στόλου του Αιγαίου, εις την οποίαν ωφείλετο κατά μέγα μέρος και η επιτυχία του όλου Συμμαχικού Απελευθερωτικού Αγώνος 1912-1913.

Πηγή: Περί Αλός

21 Ιουνίου 2011

Πόσοι εισάγονται εφέτος στις ΑΕΝ.


Προκήρυξη θα εκδώσει το ΥΘΥΝΑΛ, για την εισαγωγή σπουδαστών στις ΑΕΝ. Αναλυτικότερα μέσω της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, θα εισέλθουν στις ΑΕΝ 711 σπουδαστές (418 πλοίαρχοι και 293 μηχανικοί). Επιπλέον των ανωτέρω και σε ποσοστό 10%, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 380/76, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3454/2006 και τον Ν. 3667/2008, εισάγονται ως ειδική κατηγορία (πολύτεκνοι κ.λπ.) 71 Ελληνες σπουδαστές/στριες (42 πλοίαρχοι και 29 μηχανικοί).

Επιπλέον του αριθμού της ανωτέρω παρ. 1 και σε ποσοστό 3% σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 380/76, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3454/2006 και το Ν. 3667/2008, εισάγονται ως ειδική κατηγορία (τρίτεκνοι) 22 Ελληνες σπουδαστές/στριες (13 πλοίαρχοι και 9 μηχανικοί). Επιπλέον του αριθμού της ανωτέρω παρ. 1 και σε ποσοστό 1% ανά περίπτωση, εισάγονται 7 Ελληνες σπουδαστές/στριες (4 πλοίαρχοι και 3 μηχανικοί) απόφοιτοι Εσπερινών Λυκείων και ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄& B'.

Πηγή:G.S.N.


18 Ιουνίου 2011

Οικονομική συνεισφορά Ελλήνων εφοπλιστών.


Τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, για τις προοπτικές του ελληνικού παραδοσιακού ναυτιλιακού μοντέλου, μέσα στο ένα νέο πολύπλοκο και πολύ απαιτητικό οικονομικό περιβάλλον και τις λεπτές ισορροπίες που πρέπει να διατηρηθούν, κατέδειξαν, χθες, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Pireas 2011», που διοργανώνει κάθε δύο χρόνια το Σωματείο Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, οι κ.κ. Γιάννης Λύρας και Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης.

Μετά το χαιρετισμό του προέδρου του Σωματείου, Γιάννη Παχούλη, την αρχή έκανε ο εφοπλιστής, κ. Λύρας, διευθυντής της Paralos Marime και μέλος του δ.σ. της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο οποίος εξέφρασε την πεποίθησή του, ότι δεν μπορεί κανείς να κάνει προβλέψεις στη ναυτιλία. Υπογράμμισε ότι η Κίνα θα συνεχίσει να αυξάνει το μερίδιό της στη ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, όμως κατέθεσε την πεποίθησή του ότι και η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να διαδραματίζει τον ίδιο πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία.

Οπως υπογράμμισε, ελπίζει ότι οι ρυθμιστικές αρχές και ο τραπεζικός τομέας θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία, μια βιομηχανία που, όπως τόνισε, είναι η ενσάρκωση του επιτυχημένου μοντέλου των ιδιωτικών επιχειρήσεων, που χαρακτηρίζονται από ανθεκτικότητα και δυναμισμό.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και ταμίας του δ.σ. της ΕΕΕ Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, παρουσιάστηκε περισσότερο απαισιόδοξος από τον κ. Λύρα, αναφέροντας ότι υπάρχει ήδη μια στροφή προς την Ανατολή, περιοχή στην οποία υπάρχει συσσώρευση τεράστιας ρευστότητας.

Σημείωσε, επίσης, ότι η πίεση θα συνεχίσει να αυξάνεται για τους μικρούς και μεσαίους παίκτες, οι οποίοι θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση. Κλείνοντας, έδωσε έναν τόνο αισιοδοξίας, επισημαίνοντας ότι η προηγούμενη τοποθέτηση είναι πολύ πιθανό να αποδειχθεί λανθασμένη.

Το παραδοσιακό μοντέλο

Σύμφωνα με τον κ. Λύρα, τα τρία θέματα που απασχολούν σήμερα την παγκόσμια οικονομία είναι η ανταγωνιστικότητα, η κερδοφορία και η πρόσβαση σε κεφάλαια.

Αναφορικά με την ανταγωνιστικότητα, επισήμανε ότι η φορτηγός ναυτιλία είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας πλήρως ανταγωνιστικής αγοράς, διότι πληροί δύο προϋποθέσεις: Διαθέτει δηλαδή ένα μεγάλο αριθμό «παικτών», οι οποίοι έχουν εύκολη πρόσβαση ή έξοδο από την αγορά. Αυτές οι δύο προϋποθέσεις εγγυώνται τον υγιή και θεμιτό ανταγωνισμό και όχι οι τομείς που κυριαρχούνται από ένα μικρό αριθμό όλο και μεγαλύτερων εταιρειών που προτιμούν να μειώσουν τον ανταγωνισμό.

Αναφορικά με την κερδοφορία, ο κ. Λύρας κατέθεσε ένα ερώτημα που έχει να κάνει με τις ηθικές διαστάσεις του επιχειρείν: «Πότε το κέρδος είναι αρκετό, συγκριτικά με τις εισηγμένες και τις μη εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες;».

Σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε κεφάλαια, τόνισε ότι οι μεγάλες αλλαγές στη ναυτιλιακή αγορά, την τελευταία δεκαετία, κατέδειξαν ότι η ναυτιλία θα παραμείνει για πάντα ένας δυνητικά πολύ σημαντικός τομέας για όσα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κατανοούν τα χαρακτηριστικά του.

Είναι προς το συμφέρον των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να εξασφαλίσουν ότι οι μικροί πλοιοκτήτες θα παραμείνουν σε ικανούς αριθμούς. Είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με το αίσθημα ότι «οι τράπεζες δεν θα πρέπει να είναι όπως κάποιος που σας δανείζει μια ομπρέλα όταν ο ήλιος λάμπει και τη ζητεί πίσω, όταν αρχίζει να βρέχει».

Η προσαρμοστικότητα

Σύμφωνα με τον κ. Λύρα, η προσαρμοστικότητα και ευελιξία ήταν πάντα τα κύρια χαρακτηριστικά των μικρών ανεξάρτητων ναυτιλιακών ελληνικών εταιρειών. «Το ''μυστικό'' της επιτυχίας και η επιβίωση των Ελλήνων εφοπλιστών -τολμώ να πω- βρίσκεται στα ''γονίδια'', βρίσκεται στη ναυτική παράδοση, την ανθεκτικότητα και την ανάληψη κινδύνων, αλλά και στην προσήλωση σε δύο φράσεις από την εποχή του Σωκράτη και του Κομφούκιου, που σημαίνουν ουσιαστικά το ίδιο πράγμα. ''Μηδέν άγαν'' και ''μέτρον άριστον''», ανέφερε.

Μεγάλη χωρητικότητα

Η υπερπροσφορά χωρητικότητας αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για τη διατήρηση της ισορροπίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Ευγενίδης.

«Κάποια γεγονότα, όπως οι πλημμύρες στην Αυστραλία και ο σεισμός στην Ιαπωνία (για τα οποία κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις μακροπρόθεσμες συνέπειες), τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μπορεί να επιφέρουν αύξηση της ναυλαγοράς μεταξύ του 6% και 7%», ανέφερε και προσέθεσε:

«Η συγκεκριμένη αύξηση, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη αύξηση στη δραστηριότητα της βιομηχανίας διαλύσεως πλοίων, που, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να φτάσει τα 40 εκατ. dwt το 2011, μπορεί να αποτελέσει ακόμα έναν παράγοντα μείωσης της πίεσης στη ναυλαγορά. Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να σημειώσω τα 30 εκατ. dwt που πουλήθηκαν για διάλυση το 2010, συμπεριλαμβανομένων 158 ελληνόκτητων πλοίων, που αντιστοιχούν στο 12,6% του παγκόσμιου όγκου διαλύσεων πλοίων», ενώ τόνισε:

«Παρ' όλα αυτά, το μεγάλο ερώτημα παραμένει: Αν τέτοιοι παράγοντες μπορεί να απορροφήσουν τον αντίκτυπο από την εισροή παγκόσμια ενός πολύ μεγάλου αριθμού νεότευκτων πλοίων».

Οπως τόνισε ο κ. Δημητριάδης, ανεξάρτητα από τις εξελίξεις σε γεωπολιτικό επίπεδο, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην περιοχή, και όσο και αν η Ινδία και η Κίνα συνεχίσουν να ωθούν θετικά τη ναυλαγορά, πίεση θα υπάρχει.

«Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να θέσω το θέμα της συσσώρευσης κεφαλαίων σε όλο και λιγότερους παίκτες, σε συνδυασμό με το ''σφίξιμο'' της παραδοσιακής χρηματοδότησης. Αναμένεται να αναδειχθεί ως κρίσιμη η συμμετοχή σημαντικών επενδυτικών σχημάτων στη ναυτιλία και η ισορροπία που θα διατηρηθεί μεταξύ της βραχυπρόθεσμης κερδοσκοπίας και της υγιούς πρακτικής στη ναυτιλία», υπογράμμισε.

Ταυτόχρονα, επισήμανε ότι η συνθήκη της Βασιλείας ΙΙΙ θα ασκήσει ακόμα περισσότερη πίεση στις ναυτιλιακές εταιρείες και, ειδικότερα, στις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις του κλάδου.


Ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη μεγάλη προσφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας. Στη δεκαετία 2000 - 2010, η ναυτιλία συνεισέφερε 140 δισ. ευρώ σε εισπράξεις από ξένο συνάλλαγμα στην Ελλάδα.

Αυτό αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ. ευρώ, ήτοι 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την Ε.Ε. για την περίοδο 2000 - 2013, που ανέρχονται σε 46 δισ. ευρώ (26 δισ. ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δισ. ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς). Οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Πηγή: naftemporiki