19 Σεπτεμβρίου 2013

Ορθιο το Costa Concordia....

Οι σειρήνες ήχησαν στις 04.00 για πρώτη φορά από τις 13 Ιανουαρίου 2012 στο νησί Τζίλιο της Τοσκάνης αναγγέλλοντας την επιτυχή ολοκλήρωση της επιχείρησης ανόρθωσης του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia.

Εκατοντάδες άνθρωποι υποδέχθηκαν με ιαχές την ανακοίνωση συγκεντρωμένοι στο λιμάνι, στην είσοδο του οποίου δεσπόζει σαν φάντασμα η σιλουέτα του κάποτε πλωτού παλατιού με σκουριασμένη τη μία του πλευρά έπειτα από είκοσι μήνες στο νερό.

Η επιχείρηση της ανόρθωσης ολοκληρώθηκε. Το πλοίο βρίσκεται σε κατακόρυφη θέση, φθάσαμε σε κλίση 0 μοιρών» ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Φράνκο Γκαμπριέλι, επικεφαλής της υπηρεσίας πολιτικής προστασίας και υπεύθυνος για την επιχείρηση.

«Να το βλέπω να βγαίνει από το νερό είναι πολύ συγκινητικό για μένα. Δεν μπορούσα να το χάσω. Θα μπορούσα να έχω χάσει τη ζωή μου στο πλοίο αυτό και όμως είμαι εδώ για να διηγηθώ την ιστορία μου», είπε ο Λουτσιάνο Κάστρο, ένας από τους επιβάτες του πλοίου.

«Είναι εντυπωσιακό να βλέπεις σε τι κατάσταση βρίσκεται το πλοίο. Είναι λυπηρό γιατί έχουμε μπροστά στα μάτια μας μία τραγωδία», δήλωσε ο Στέφανο τορτόρα, ένας από τους υπεύθυνους της επιχείρησης.

Οι συγκεντρωμένοι στην αποβάθρα του λιμανιού επιφύλαξαν υποδοχή ροκ σταρ στον Νοτιοαφρικανό Νικ Σλόουν, τον «μετρ των ανελκύσεων» που ηγήθηκε της επιχείρησης από την πλωτή εξέδρα που χρησίμεψε ως αίθουσα ελέγχου. «Μεγάλε Νικ! Καλή δουλειά!», τού φώναζαν οι κάτοικοι από τα μπαλκόνια την ώρα που αποβιβαζόταν από την εξέδρα.


«Είμαι ανακουφισμένος. δεν έχει γίνει ποτέ εγχείρημα τέτοιας κλίμακας...τώρα θα προχωρήσουμε σε λεπτομερή επιθεώρηση των ζημιών που έχει το πλοίο. Αν είναι αρκετά γερό για να ορθωθεί έτσι, τότε είναι ικανό να ξαναπλεύσει», είπε πριν μπει στο μπαρ για μια μπύρα.

Η επιχείρηση που ολοκληρώθηκε έπειτα από 19 ώρες ήταν μια από τις πλέον πολύπλοκες και ακριβές περιπτώσεις ανέλκυσης πλοίου που επιχειρήθηκε ποτέ, καθώς το 114.500 τόνων κρουαζιερόπλοιο ανορθώθηκε με τη βοήθεια ειδικών χαλύβδινων καλωδίων και τοποθετήθηκε σε μια ειδική τεχνητή πλατφόρμα.

Η πρωτοφανής επιχείρηση ανέλκυσης του πλοίου, η μεγαλύτερη ναυαγιαίρεση που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί παγκοσμίως, ξεκίνησε το πρωί της Δευτέρας, με τρίωρη καθυστέρηση λόγω άσχημων καιρικών συνθηκών.

Στην όλη προσπάθεια ανόρθωσης του κρουαζιερόπλοιου μήκους 289 μέτρων συμμετείχαν πεντακόσιοι μηχανικοί από 24 χώρες, ενώ η επιχείρηση εκτιμάται ότι θα στοιχίσει συνολικά 600 εκατ. ευρώ.

Το ποσό θα καλυφθεί εν μέρει από τις ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά ακόμα κι έτσι το σύνολο του κόστους της ναυαγιαίρεσης αυτής, μακράν ακριβότερης στην ιστορία, δεν θα καλυφθεί πλήρως.

Πλην όμως όλες οι εταιρείες που συμμετέχουν προσβλέπουν στην εμπειρία που θα αποκομίσουν από την επιχείρηση.

Γιγάντιοι γρύλλοι ανέβασαν πόντο-πόντο το κουφάρι του Concordia από τα βράχια την ώρα που στην άλλη πλευρά του, με αντίστοιχους ρυθμούς, τρόμπαραν νερό στις τεράστιες δεξαμενές που είχαν προσκολληθεί στα πλευρά του για να ισορροπήσουν την μεταφορά βάρους.

Το κρουαζιερόπλοιο μετακινήθηκε κατά εξήντα μοίρες και επανήλθε με τον τρόπο αυτό, σε οριζόντια θέση, ώστε να μπορεί να ρυμουλκηθεί.

Συνολικά για την κατασκευή των ατσάλινων βάσεων και νημάτων που τραβούν το Costa Concordia, χρησιμοποιήθηκαν τριακόσιες χιλιάδες τόνοι χάλυβα, που αντιστοιχούν στο τετραπλάσιο του μετάλλου με το οποίο οικοδομήθηκε ο Πύργος του Άιφελ στο Παρίσι.

Η ανόρθωση ελέγχεται εξ αποστάσεως από την πλωτή «αίθουσα ελέγχου», όπου 12 άνθρωποι, ο καθένας μπροστά στο κομπιούτερ του, χειρίζονται διαφορετικά μέρη της επιχείρησης.

Eπικεφαλής των εργασιών είναι ο Νοτιοαφρικανός Νικ Σλόουν, ειδικός στις ανελκύσεις, ο οποίος ηγείται ομάδας 500 ατόμων, που εργάζονται σε 24ωρη βάση.

Οι ξένοι και οι Ιταλοί δημοσιογράφοι που παρακολούθησαν την επιχείρηση ανόρθωσης ξεπερνούν τους πεντακόσιους, ενώ μέσα ενημέρωσης τονίζουν ότι πρόκειται για μοναδική προσπάθεια, από την στιγμή που δεν έχει επιχειρηθεί ποτέ στο παρελθόν η μετακίνηση ενός πλοίου τόσων μεγάλων διαστάσεων.

Δείτε την ανέλκυση του Costa Concordia σε 40 δευτερόλεπτα: 



πηγή
από το e-nautilia

16 Σεπτεμβρίου 2013

Το "Προμηθεύς" κοντά στους νησιώτες μας

Στην Ανάφη βρίσκεται το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» στο πλαίσιο του Προγράμματος Προληπτικής Ιατρικής και πρωτοβάθμιας περίθαλψης των κατοίκων των μικρών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων. 

Οι κάτοικοι σε αυτά τα νησιά δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους που είδαν γιατρό στον τόπο τους και πέρασαν το «κατώφλι» οργανωμένων ιατρείων. Το κακό είναι ότι αυτό γίνεται μία φορά το χρόνο και χάρη στο κοινωνικό έργο των Ενόπλων Δυνάμεων. Θα έπρεπε η πολιτεία να επιδεικνύει ενδιαφέρον για τους λιγοστούς πια κατοίκους της άγονης γραμμής.

Το «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» διαθέτει μια πλήρη θεραπευτική μονάδα, εξοπλισμένη με χειρουργείο, μονάδα εντατικής θεραπείας, θάλαμο ασθενών, ακτινολογικό - μικροβιολογικό εργαστήριο και οδοντιατρείο.

Στο πλοίο επιβαίνει μια διευρυμένη διακλαδική ομάδα αποτελούμενη από 9 ιατρούς των ακόλουθων ειδικοτήτων: Γενικό Χειρουργό, Παθολόγο , Καρδιολόγο, Γυναικολόγο , Ακτινολόγο, Οφθαλμίατρο, Παιδίατρο, Μικροβιολόγο, Οδοντίατρο, καθώς επίσης και 4 νοσηλευτές.

Ο πλους έχει σχεδιασθεί να διαρκέσει έως τις 23 Σεπτεμβρίου και οι ενδιάμεσοι σταθμοί στο δρομολόγιο που ακολουθεί είναι η Γαύδος, η Ανάφη, η Αμοργός, το Αγαθονήσι, η Δονούσα, η Σχοινούσα, η Ηρακλειά, η Ίος και η Σίκινος. 


Λίγες πληροφορίες για το πλοίο ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ. 

Το LSV (Logistic Support Vessel) τύπου ETNA είναι σκάφος ναυτικού ανεφοδιασμού και υλικοτεχνικής υποστήριξης που σχεδίασε η Ιταλική Fincantieri - Cantieri Navali Italiani S.p.A. για λογαριασμό του Ιταλικού Ναυτικού. Τον Ιούλιο του 1995 της ανατέθηκε συμβόλαιο κατασκευής και το πλοίο καθελκύστηκε τον Ιούλιο του 1997. Μετά από επιτυχείς θαλάσσιες δοκιμές το Νοέμβριο του 1997 το πλοίο παραδόθηκε τον Φεβρουάριο του 1998. Για λογαριασμό του Ελληνικού Ναυτικού ναυπηγήθηκε το 2002 στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και εντάχθηκε στο στόλο στις 8 Ιουλίου 2003. 

Στον τομέα των Π.Γ.Υ. (Πλοίων Γενικής Υποστηρίξεως) το Πολεμικό Ναυτικό με την εισαγωγή σε υπηρεσία του ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Α374 τύπου ΕΤΝΑ έκανε ένα μεγάλο ποιοτικό άλμα. Αποτελεί το πλοίο με το μεγαλύτερο εκτόπισμα (13.400 τόννοι) που υπήρξε ποτέ στο ΠΝ και μπορεί να υποστηρίξει πλήρως την αποστολή μιας ναυτικής μοίρας σε μεγάλες αποστάσεις καλύπτοντας τις ανάγκες της σε ανεφοδιασμό καυσίμου και παροχής πλήρους υλικοτεχνικής υποστήριξης (εργαστήρια επισκευής, ανταλλακτικά, ανεφοδιασμό πυρομαχικών και προμηθειών). Είναι επίσης σε θέση να εκτελέσει ρόλους πολιτικής προστασίας σε περιόδους κρίσης. 

Το πλοίο έχει υψηλή ικανότητα αυτονομίας  να παράσχει ηλεκτρική ενέργεια, καθαρό νερό και έτοιμα γεύματα (30.000 μερίδες φαγητού) ενώ διαθέτει πλήρως εξοπλισμένο νοσοκομείο και ιατρικές εγκαταστάσεις (χειρουργείο, ακτινολογικό εργαστήριο, οδοντιατρείο) επί του σκάφους. 

Διαθέτει ελικοδρόμιο διαστάσεων 28m x 16m ικανό να υποδεχτεί ελικόπτερο έως 15 τόνων ενώ το υπόστεγο μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο μεγέθους EH101 Merlin ή εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση τεσσάρων τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων (20ft). Οι εγκαταστάσεις του ελικοπτέρου δίνουν στο πλοίο τη δυνατότητα να ανεφοδιάζει τα πολεμικά πλοία μέσω κάθετου ανεφοδιασμού (vertical replenishment -VERTREP). Με τη μέθοδο VERTREP χρησιμοποιούνται ελικόπτερα για τη μεταφορά προμηθειών ή ανδρών από πλοίο σε πλοίο ώστε να επιταχυνθεί η λειτουργία ανεφοδιασμού των πλοίων που συνδέονται με ένα από τα Replenishment At Sea (RAS) rigs. 

Μπορεί να εξυπηρετήσει δύο πλοία ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας τέσσερις σταθμούς αναπλήρωσης στη θάλασσα/ καυσίμου στη θάλασσα (RAS/FAS) σε δύο πλαίσια. Τα πλαίσια με καλώδια σταθερού εφελκυσμού είναι ικανά να μεταφέρουν στερεά και υγρά φορτία, συμπεριλαμβανομένων καυσίμων και γλυκού νερού. Ο μέγιστος ρυθμός μεταφοράς καυσίμου Diesel είναι 650t/h. 

Το πλοίο είναι εξοπλισμένο επίσης με πρυμναίο σταθμό ανεφοδιασμού. Ο πρυμναίος ανεφοδιασμός δεν είναι τόσο αποτελεσματικός όσο ο πλευρικός αλλά παρέχει ασφαλέστερη λειτουργία σε καταστάσεις θαλασσοταραχής. 

Η χωρητικότητα φορτίου περιλαμβάνει 4.700 τόνους πετρελαίου ντίζελ, 5.400 τόνους πετρελαίου ντίζελ (όριο υπερφόρτωσης), 1.200 τόνους αεροπορικού καυσίμου, καθώς και 160 τόνους φρέσκου νερού. Το πλοίο έχει επίσης δυνατότητα τοποθέτησης έως και δώδεκα containers ενώ διαθέτει δύο γερανούς 50 τόνων και δύο ανελκυστήρες 4 τόνων.

Το προωστήριο σκεύος αποτελείται από δύο κινητήρες ντίζελ Sulzer 12 V ZA40S των 22.400 ίππων που δίνουν κίνηση σε 2 έλικες μεταβλητού βήματος και επιτρέπουν στο σκάφος να διατηρήσει συνεχή ταχύτητα 21 κόμβων με πλήρες εκτόπισμα. Η ακτίνα δράσης με οικονομική ταχύτητα 18 κόμβων φτάνει τα 7.600 ναυτικά μίλια. Η ηλεκτρική ενέργεια παρέχεται από δύο γεννήτριες άξονα, ισχύος 1000KW και τέσσερις γεννήτριες ντίζελ ισχύος 780kW η κάθε μία. Τέλος το πλοίο διαθέτει και εγκάρσιο πρωραίο έλικα (bow thruster).

3 Σεπτεμβρίου 2013

Οι ναύτες στρατεύσιμοι επιστρέφουν στο Στόλο.

Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ 

Σε όλα τα πλοία του Στόλου θα υπηρετούν πλέον στρατευμένοι νέοι.

Η αρχή έγινε με 4 πλοία όπου τοποθετήθηκαν από την προηγούμενη σειρά κατατάξεως από 4 κληρωτοί ναύτες (σύνολον 16 ναύτες). Τώρα στόχος είναι να τοποθετούνται σε κάθε από τα μεγάλα πλοία του Στόλου (φρεγάτες) από 10 ναύτες και μικρότερος αριθμός στα μικρότερα όπως πυραυλάκατοι και κανονιοφόροι.

Όπως είπε ο Αρχηγός του ΓΕΝ αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης - που δρομολόγησε την σχετική ρύθμιση-  κατά την τελετή παράδοσης καθηκόντων στο Γραφείο Τύπου (αποχώρησε ο Πλωτάρχης Χρ. Αρφάνης και παρέλαβε ο αντιπλοίαρχος Δημ. Γούναρης), ο λόγος της επαναφοράς των ναυτών θητείας στα πλοία σχετίζεται με την προσπάθεια του ΓΕΝ να ξαναγίνει ο ναύτης θητείας ο ''σύνδεσμος'' , η ''γέφυρα'', της κοινωνίας με το Πολεμικό Ναυτικό. ''Ο ναύτης είναι για την ελληνική οικογένεια, την ελληνική κοινωνία μια από τις βασικές  ''εικόνες'' του Πολεμικού Ναυτικού'' είπε. Και αυτό, πρόσθεσε, καθώς το πλοίο είναι ο ''καθρέπτης'' του Ναυτικού.

Για υπηρεσία στα πλοία θα προτιμούνται ναύτες με ναυτικές ειδικότητες (απόφοιτοι Ναυτικών Σχολών Εμπορικού Ναυτικού, επαγγελματίες αλιείς κλπ) ή σχετικές/αναγκαίες σε  πλοία όπως τραπεζοκόμοι, μάγειροι, καμαρώτοι κλπ. 

πηγή

(Διαβάστε παρακάτω και παλιότερο άρθρο του on alert στις αρχές Αυγούστου).

Φεύγουν οι ΕΠΟΠ; 

Μετά από 11 ολόκληρα χρόνια στρατεύσιμοι ναύτες επιστρέφουν στα πολεμικά πλοία του Στόλου. 16 ναύτες διαφόρων ειδικοτήτων τοποθετήθηκαν σε τέσσερις φρεγάτες του Στόλου, γυρνώντας το ρολόϊ στο 2002 όταν είχε αποφασιστεί οι μάχιμες μονάδες του Στόλου μας να επανδρώνονται μόνο από επαγγελματίες. Δηλαδή από ΕΠΟΠ.

Μέχρι σήμερα οι ναύτες τοποθετούνταν μόνο σε βοηθητικά πλοία όπως ρυμουλκά και μικρά αποβατικά (παντόφλες) κυρίως οι απόφοιτοι των ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού (Καπετανέοι και Μηχανικοί) που δεν είχαν επιλεγεί για έφεδροι Αξιωματικοί.

Το πρόβλημα και τα σενάρια απολύσεων

Το πρώτο θέμα που δημιουργείται είναι ότι στην τελευταία ΕΣΣΟ  μετά την προπαίδευση στο Διακλαδικό Κέντρο Εκπαιδεύσεως στην Τρίπολη Αρκαδίας δόθηκαν στο ΠΝ κάτι λιγότεροι από 190 ναύτες. Αριθμός απαράδεκτος για την λειτουργία του Ναυτικού. Αρκετοι θεωρούν λάθος την εμμονή του Α/ΓΕΕΘΑ που επιμένει στην απομείωση των στρατευμένων θητείας στο ΠΝ.

Το δεύτερο ζήτημα όμως είναι γιατί τώρα που η συζήτηση ακόμη και για απολύσεις ΕΠΟΠ από το στράτευμα αρχίζει η επαναφορά στρατεύσιμων στα πολεμικά πλοία. Είναι απολύτως λογικό να προκαλούνται υποψίες ότι “κάτι τρέχει”. Η επόμενη κατάταξη το πρώτο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου θα δείξει αν η τοποθέτηση των 16 τώρα ήταν “τυχαίο” γεγονός ή αν πάμε σιγά σιγά να συνηθίσουμε και την επαναφορά των στρατεύσιμων στα πλοία αλλά και τις απολύσεις ακόμη και στις Ένοπλες Δυνάμεις. 

πηγή

Αντικαθιστά την κανονιοφόρο "ΚΡΑΤΑΙΟΣ" στην UNIFIL η ΤΠΚ "Κρυσταλλίδης" στην "καυτή" Αν. Μεσόγειο.

Κρυσταλλίδης
Στην «καυτή» Ανατολική Μεσόγειο λόγω της συγκέντρωσης μεγάλων ναυτικών δυνάμεων από τις ΗΠΑ και τους Συμμάχους τους, αλλά και από τους Ρώσους, εν’ όψει εξελίξεων πιθανώς και ενός χτυπήματος κατά της Συρίας από τους Αμερικανούς βρίσκεται και ένα πλοίο του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Πρόκειται για την κανονιοφόρο «Κραταιός» που περιπολεί ενταγμένη στη δύναμη UNIFIL.

Η κανονιοφόρος επρόκειτο να αντικατασταθεί από την πυραυλάκατο τύπου Super Vita «Κρυσταλλίδης», η οποία έχει ήδη αποπλεύσει από το Ναύσταθμο της Σαλαμίνας με προορισμό την Ανατολική Μεσόγειο. Για μερικές ώρες δηλαδή, η Ελλάδα θα έχει στην περιοχή δύο πολεμικά πλοία. Και όλοι ελπίζουν στην κυβέρνηση μην αποφασίσουν οι ΗΠΑ να πλήξουν τη Συρία τη στιγμή που θα γίνεται το «σκαντζάρισμα» των πλοίων.

Κραταιός
Το ελληνικό πλοίο περιπολεί στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στο πλαίσιο της ναυτικής Δύναμης Επιτήρησης του Λιβάνου που έχει συγκροτήσει ο ΟΗΕ (UNIFIL). Τον ΟΗΕ δηλαδή, που οι ΗΠΑ γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους και πριν ακόμη δουν το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων για το ποιος έκανε τη χρήση χημικών στη Συρία αποφάσισαν ότι πρέπει να τιμωρήσουν τον Μπασάρ άλ Άσσαντ. 

Πηγές του ελληνικού Πενταγώνου αναφέρουν πώς, αν ξεκινήσουν από τις ΗΠΑ και τους Συμμάχους τους στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά της Συρίας και ο χώρος δράσης της UNIFIL κοντά στον Λίβανο συμπίπτει με το χώρο των επιχειρήσεων τότε τα σκάφη θα αποσυρθούν είτε από τον ΟΗΕ είτε από τα ίδια τα κράτη. Το ίδιο υπό την προϋπόθεση αυτή θα διαταχθεί και η πυραυλάκατος «Κρυσταλλίδης».

Η παρουσία και μόνο όμως ελληνικού πλοίου στην Ανατολική Μεσόγειο σε απόσταση μερικών μιλίων από τα αμερικανικά αντιτορπιλικά Arleigh Burke, από τα οποία θα εκτοξευτούν δεκάδες Tomahawk κατά στόχων της Συρίας, σε περίπτωση που δώσει το «πράσινο φώς» ο Αμερικανός Πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα δημιουργεί επιπλέον ζητήματα για την ελληνική κυβέρνηση. 

Ιδίως όταν μέσω του υπουργείου Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας η Ελλάδα έχει ταχθεί στους «πρόθυμους Συμμάχους», έστω και με την παροχή διευκολύνσεων. 

Επίσης, υπάρχει και ο φόβος αντιποίνων, όπως έχει προειδοποιήσει η Συρία σε περίπτωση που δεχθεί πλήγμα. Και η ανατολική Μεσόγειοςόπου περιπολεί σήμερα η "Κραταιός" και αύριο η "Κρυσταλλίδης" είναι στο βεληνεκές των παράκτιων πυραύλων που έχει αναπτύξει το καθεστώς του Μπασάρ αλ Άσσαντ και είναι αποφασισμένο να εκτοξεύσει. 

Σημειώνεται πώς στην επιχείρηση UNIFIL συμμετέχουν και άλλα πλοία Συμμαχικών χωρών, τα οποία είτε τα ίδια είτε οι χώρες στις οποίες ανήκουν ίσως εμπλακούν σε ένα χτύπημα κατά της Συρίας αν και όποτε αυτό αποφασιστεί. 

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr