ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Ο καπετάνιος του μεγαλύτερου ναυτιλιακού κολοσσού της Κίνας, ο Γουέι Τζιανφού είναι ένας δυναμικός, ιδιαίτερα πειθαρχημένος άνθρωπος, σκληρός διαπραγματευτής, αλλά πρωτίστως είναι φιλέλληνας. Την αγάπη του για την Ελλάδα το δείχνει με κάθε ευκαιρία. Τον συναντήσαμε στην ταράτσα του ξενοδοχείου «Ιντερκοντινένταλ». Η Ακρόπολη φάνταζε πίσω μας. Άρχισε να μας μιλάει για τον ελληνικό πολιτισμό. Συνεχώς προσπαθούσα να του εκμαιεύσω πληροφορίες, αλλά εκείνος όλο και απέφευγε τις κακοτοπιές και αναφέρονταν στον αρχαίο πολιτισμό των Ελλήνων και τα κοινά στοιχεία που έχουν οι Έλληνες με τους Κινέζους. «Η Κίνα και η Ελλάδα είχαν στην αρχαιότητα επιστήμονες, καλλιτέχνες και φιλόσοφους, τώρα όμως δίνουν μεγάλη έμφαση στη ναυτιλία», είπε και συνέχισε: «Η Κίνα είναι η πιο ταχεία εξελισσόμενη οικονομικά χώρα, που το εμπόριο της αυξάνεται κατά 17% τις τελευταίες τρεις δεκαετίες» και συμπλήρωσε: «Η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, αφού η Cosco διαθέτει 800 πλοία που η συνολική τους χωρητικότητα ανέρχεται σε 56 εκατομμύρια dwt.».
Μία από τις πρώτες ερωτήσεις που του θέσαμε ήταν «πως του φάνηκε η Ελλάδα» και απάντησε:
- Η Ελλάδα είναι πανέμορφη και οι δύο μας χώρες έχουν ένα μεγάλο πολιτισμό και αυτό μας έφερε στην Ελλάδα.
- Ναι, αλλά τώρα δεν σας έφερε πολιτισμός στην Ελλάδα, αλλά οι επενδύσεις.
- Στην Ελλάδα έρχομαι για τέταρτη φορά. Η πρώτη ήταν το 2001. Τη δεύτερη φορά ήρθα το 2008 και την τρίτη όταν υπέγραψα τη συμφωνία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Τώρα, όμως, που είναι η τέταρτη φορά, ήρθα για να υλοποιήσω αυτά που περιλαμβάνονται στη συμφωνία.
- Έχουν αλλάξει οι συνθήκες, από τότε που υπογράψετε τη συμφωνία.
- Ναι, σίγουρα. Οι αλλαγές που έχουν γίνει μέσα σε αυτό το διάστημα είναι δραματικές στην παγκόσμια οικονομία, αλλά και στην ελληνική. Όμως, ήρθα για να διαβεβαιώσω τους Έλληνες φίλους μας ότι εμείς θα ολοκληρώσουμε σταδιακά αυτή την επένδυση.
- Η επένδυση στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, είναι η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει στην Ελλάδα.
- Πράγματι είναι μια μεγάλη συμφωνία. Η επένδυση θα φθάσει τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ την ελληνική οικονομία θα την ενισχύσουμε με 4,3 δις ευρώ τα επόμενα χρόνια. Έχουμε τη διάθεση να κάνουμε και άλλες επενδύσεις.
- Μα εκτός από αυτή την επένδυση, ναυλώνετε πλοία Ελλήνων εφοπλιστών.
- Έχετε δίκαιο. Αυτή την περίοδο έχουμε ναυλώσει 30 πλοία ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Η Cosco κάθε χρόνο δίνει στους Έλληνες εφοπλιστές πάνω από 1 δις δολάρια, ενώ απασχολεί το 8% του στόλου των ελληνικών εταιρειών.
- Υπάρχουν και άλλες συνεργασίες με την Κίνα.
- Βέβαια, υπάρχουν πολλά πλοία Ελλήνων που ναυπηγούνται στην Κίνα. Τα πλοία των Ελλήνων υπολογίζεται ότι μεταφέρουν το 30% με το 40% των κινέζικων φορτίων.
- Είδατε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, του υπουργούς, τι τους είπατε;
- Αυτό που τους διαβεβαίωσα είναι ότι θέλουμε να καταστήσουμε τον Πειραιά σε διεθνές κέντρο μεταφορών. Θέλουμε να είναι η βασική πύλη όλων των φορτίων μας προς την Ευρώπη.
- Πως θα γίνει αυτό;
- Στόχος μας είναι η γίνει το λιμάνι του Πειραιά κεντρική πύλη των φορτίων που προέρχονται από την Ασία και προορίζονται για την Βόρεια Αφρική, την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Έχουμε ήδη ξεκινήσει την Κοινοπραξία της Ασίας, που αποτελείται από την Κινεζική Cosco, την Kawasaki από την Ιαπωνία, την Yang Ming από την Ταϊβάν και την Haνzing από την Βόρεια Κορέα και φέρνουν φορτία στον Πειραιά. Στόχος είναι εφέτος να μεταφέρουμε συνολικά 800.000 Teu’s, και αυτός ο στόχος είναι εφικτός.
- Όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα, θα μπορεί να φιλοξενηθούν 3,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια στον Σταθμό του Ικονίου;
- Η αύξηση των φορτίων θα γίνεται σταδιακά, όπως σταδιακά θα ολοκληρώσουμε και την δεύτερη και την τρίτη προβλήτα. Για αυτό να είστε σίγουροι ότι θα γίνει.
- Σκέφτεστε να κάνετε στον Πειραιά και άλλες επενδύσεις;
- Εμείς θέλουμε να πραγματοποιήσουμε σε πρώτη φάση ότι προβλέπει η συμφωνία παραχώρησης. Αυτό που σκεφτόμαστε είναι να κάνουμε τον Πειραιά στρατηγικό σημείο για τα φορτία μας και τα προϊόντα που θα φέρνουν οι εταιρείες για την Ευρώπη. Θέλουμε να καταστήσουμε την Ελλάδα κέντρο προώθησης των φορτίων προς άλλες χώρες και να ενισχύσουμε την εθνική σας οικονομία.
- Οι συζητήσεις με τους υπουργούς πως πήγαν;
- Πήγαν πολύ καλά. Μας έκαναν προτάσεις. Εμείς, τώρα θα τις μελετήσουμε. Στη συνέχεια θα έρθουν οι υπεύθυνοι για να συζητήσουν για το τι θα γίνει.
- Θέλω να σας κάνω μια ερώτηση, που είναι σχετική με την εμπειρία σας στην Ελλάδα. Έχετε εμπιστοσύνη στους Έλληνες;
- Η Ελλάδα και οι Έλληνες είναι καλοί φίλοι και υπάρχουν διαχρονικά καλές σχέσεις. Το Ολυμπιακό πνεύμα μας ενώνει. Οι πέντε κύκλοι των Ολυμπιακών Αγώνων μας φέρνουν πολύ κοντά. Εμείς έχουμε εμπιστοσύνη στους Έλληνες.
- Θα μπορούσε η Κίνα να αγοράσει ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου;
- Αυτή είναι η δουλειά της κυβέρνησης, εγώ αντιπροσωπεύω μια μεγάλη επιχείρηση και κάνω αυτό που έχουμε προγραμματίσει.
- Θα γίνουν άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα;
- Η Cosco συζητά για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Για τα άλλα θέματα, είπαμε θα τα μελετήσομε. Το είπα και στους υπουργούς. Θα εισηγηθώ τα θέματα στους αρμόδιους μόλις επιστρέψω στην Κίνα. Ελπίζω ότι θα βρεθούν νέοι επενδυτές και ενδιαφερόμενες εταιρείες από την Κίνα.
- Τι ζητάτε από την Ελλάδα, ώστε η Κίνα να κάνει για να κάνει επενδύσεις στη χώρα μας;
- Εμείς σε αυτή τη φάση ζητάμε να κάνουμε την Ελλάδα πύλη για τα φορτία της Ασίας στην Ευρώπη. Η Cosco μπορεί να το επιτύχει αυτό, επειδή διαθέτει πολλές εταιρείες σε όλο τον κόσμο.
- Με τον πρόεδρο του ΟΛΠ τι συζητήσατε;
- Ο Γ. Ανωμερίτης μας ανέλυσε τα 30 έργα που φτιάχνει ο ΟΛΠ. Εμάς μας ενδιαφέρουν δύο από αυτά. Έχουμε ήδη ορίσει εκπρόσωπο για να προχωρήσει τις συζητήσεις για τα θέματα αυτά και για τις λεπτομέρειες. ‘Όσον αφρά το ΣΕΜΠΟ Αυξήσαμε τις κινήσεις των κοντέηνερ από την αρχή του έτους κατά 43% και ελπίζουμε ότι θα συνεχισθεί αυτή η αύξηση της διακίνησης των κοντέηνερ και της παραγωγικότητας.
Ποιους είδε ο κάπτεν Γουέι
Στη διάρκεια των συζητήσεων που είχε με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, ο κάπτεν Γουέι ήταν φάνηκε αποφασισμένος να συζητήσει επενδύσεις, ωστόσο έθεσε μια σειρά εκκρεμοτήτων που υπάρχουν ανάμεσα στην Cosco και στην Ελληνική Πολιτεία. Μάλιστα, απευθυνόμενος προς την Λ. Κατσέλη της είπε ότι «ζητάμε να εισπράξουμε την επιστροφή του ΦΠΑ, ύψους 9 εκατ. ευρώ!». Το ίδιο επανέλαβε και με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ποσό των 9 εκατ. ευρώ προέρχεται από την προκαταβολή των 50 εκατ. ευρώ που δόθηκαν για την έναρξη της ισχύος της σύμβασης παραχώρησης. Υπάρχουν όμως άλλα 3,5 εκατ. ευρώ από τις εργασίες που έχουν γίνει στο ΣΕΜΠΟ τον τελευταίους μήνες. Δηλαδή η Cosco, διεκδικεί συνολικά 12,5 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της Cosco, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτη τόνισε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας του δήλωσε ότι «Η Ελλάδα σας υπόσχεται ότι δεν θα βάλει εμπόδια στην επένδυση σας στην Ελλάδα» και ότι «είναι ένα θέμα που θα το παρακολουθεί στενά» και έδειξε την ικανοποίηση του από αυτή την κατηγορηματική του δήλωση του κ. Κ. Παπούλια, που ουσιαστικά εγγυάται την ομαλή επένδυση στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στο πρώτο λιμάνι της χώρας.
Ο κάπτεν Γουέι συνάντησε και τον υπουργό Μεταφορών Δημήτρη Ρέππα, ο οποίος του έθεσε δύο προτάσεις συνεργασίας. Η μία αφορούσε το Θριάσιο και η άλλη η αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο κινέζος αξιωματούχος ζήτησε διευκρινίσεις για το ποια θα είναι τα κίνητρα και η απάντηση το Δ. Ρέππα ήταν ότι «δεν υπάρχουν ειδικά φορολογικά κίνητρα για τις επενδύσεις στην Ελλάδα». Τότε, ο κάπτεν Γουέι του απάντησε ότι όταν έρθει ένας επενδυτής στην Κίνα, απαλλάσεται τα πέντε πρώτα χρόνια από την φορολογία, τα υπόλοιπα τρία χρόνια φορολογείται με 50% και στη συνέχεια πληρώνει κανονικά.
ΠΗΓΗ: Greek Shipping News
ΠΗΓΗ: Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ.
2 σχόλια:
Νομιζω οτι κάτι καλό θα βγεί από τις ελληνοκινεζικές σχέσεις στην ναυτιλία.
Μην ξεχνάμε οτι ο κινεζικός εμπορικός στόλος αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
Συγχαρητηρια πολύ ενημερωτικό άρθρο.
Ευχαριστώ πολύ φίλε μου.
Ευελπιστουμέ σε μια καλή σχέσση Ελλάδας και Κίνας μιας και τα χρόνια που έρχονται θα είναι δύσκολα.
Δημοσίευση σχολίου