Αλέξανδρος Σερέμελης, Καθηγητής Διοίκησης
Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων, Executive Diploma in
Shipping, Mediterranean College
Κυρίαρχο ζήτημα τα τελευταία
χρόνια είναι φυσικά αυτό της οικονομικής
κρίσης πως το αντιλαμβάνεστε;
Νομίζω ότι οι επιπτώσεις της
κρίσης από το 2009 και μετά είναι
ιδιαίτερα αισθητές σε όλους
μας και όχι μόνο στον ελλαδικό
χώρο αλλά γενικότερα στον δυτικό κόσμο.
Αρκετοί από τους σπουδαστές στους
οποίους έχω την τιμή να εισηγούμαι
μαθήματα είναι άνθρωποι που χάσανε τη
δουλειά τους σε μεγάλη ηλικία λόγω ή με
πρόφαση τη κρίση και φυσικά είναι άξιοι
θαυμασμού που παρά τα προβλήματα κάνουν
νέα ξεκινήματα μέσω των σπουδών.
Πως αντιλαμβάνεστε τη κρίση
στη ναυτιλία;
Εξ ορισμού η ναυτιλία είναι
παράγωγος δραστηριότητα της εμπορικής,
κατά συνέπεια δεν μπορεί να μην ακολουθήσει
τις τάσεις της αγοράς και της οικονομικής
συγκυρίας. Είναι γνωστό τουλάχιστον σε
όσους απασχολούνται στη ναυτιλία ότι
με κορύφωση το 2008,η ναυτιλία γνώρισε μια
πρωτόγνωρη στην ιστορία άνθιση, η οποία
όμως σταμάτησε απότομα με το ξέσπασμα
της κρίσης. Όσοι βέβαια είχαν την κατάρτιση
και την τεχνογνωσία ήταν προετοιμασμένοι
καθώς βλέπανε τους ρυθμούς ανάπτυξης
της Κίνας να μειώνονται και φρόντισαν
να εκμεταλλευτούν την αλλαγή του οικονομικού
κύκλου. Σήμερα η ναυτιλιακή αγορά έχει
σταθεροποιηθεί, φυσικά σε πολύ χαμηλότερα
επίπεδα από το 2008 και παρατηρείται κατά
τομείς ανοδική πορεία. Περιμένουμε, λοιπόν,
την επόμενη μεγάλη άνθηση της αγοράς
όποτε αυτή ξανάρθει.
Η ναυτιλία μαζί με τον τουρισμό
αποτελεί την βαριά βιομηχανία της χώρας
μας, πιστεύεται ότι μπορούν να μας βγάλουν
από το αδιέξοδο;
Καλώς η κακώς η διεθνής φύση
της ναυτιλίας δεν επιτρέπει απόλυτα οφέλη για την Ελλάδα.
Ωστόσο αυτή η διεθνής φύση οδήγησε
στην ανάπτυξη της και στο να μην
έχει επηρεαστεί τόσο όσο η υπόλοιπη οικονομική
δραστηριότητα στον ελλαδικό χώρο. Η ναυτιλία
προσφέρει στην Ελλάδα χιλιάδες θέσεις
εργασίας, μέσω τον ναυτιλιακών αλλά και
των υποστηρικτικών προς αυτές επιχειρήσεων.
Θέσεις μάλιστα που πληρώνονται με χρήματα
από το εξωτερικό και όχι από τον κρατικό
προϋπολογισμό. Ωστόσο μεγάλο μέρος των
υπηρεσιών αλλά και του εξοπλισμού προς
το πλοίο τα προμηθεύεται στο εξωτερικό,
όπως και τα κέρδη του εφοπλισμού κατά
κύριο λόγο παραμένουν εκεί. Αυτό φυσικά
μπορεί να αλλάξει και είναι γνωστοί οι
τρόποι στους ακαδημαϊκούς και πολιτικούς
κύκλους. Το θέμα στην χώρα μας είναι η
εκτέλεση, να γίνει η δουλειά αλλά δυστυχώς
αυτή δεν γίνεται. Και ακόμη και όταν γίνει,
δεν γίνεται ολοκληρωμένη ή με το σωστό
κόστος, ειδικά στους δημόσιους φορείς.
Εν συντομία πως πιστεύετε
ότι μπορεί η Ελλάδα να αποκομίσει
περισσότερα οφέλη;
Ορισμένες κατευθύνσεις είναι γνωστές,
όπως η ανάγκη να γίνει συμφέρουσα
για τους πλοιοκτήτες η ελληνική σημαία,
η ανάγκη ενός δυνατού ελληνικού νηογνώμονα,
η ανασύνταξη της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής
βιομηχανίας, η ποιοτική και ανταγωνιστική
αναβάθμιση των λιμένων μας, τα κίνητρα
εγκατάστασης/ επανεγκατάστασης των Offshore
στην Ελλάδα και πολλά άλλα. Ωστόσο πάνω
από όλα θεωρώ το θέμα της εκπαίδευσης
που πέραν της ποιότητας της, στη σημερινή
εποχή είναι αναγκαία και η ευελιξία της.
Δυστυχώς οι συμβατικές δομές όπως τα
ΑΕΙ δεν μπορούν να την καλύψουν, είτε
λόγω των περιορισμών εισαγωγής είτε λόγω
της τετραετούς, δια ζώσης φοίτησης που
είναι αποτρεπτική προς τον άνεργο, αλλά
και τον εργαζόμενο που θέλει να εξασφαλίσει
περισσότερα εφόδια και καλύτερη κατάρτιση.
Ευτυχώς παράλληλα με κάποιες προσπάθειες
του υπουργείου, υπάρχει και η ιδιωτική
πρωτοβουλία που παρά τα εμπόδια καταφέρνουν
να εξυπηρετούν τις ανάγκες της εποχής.
(ευχαριστώ τον κ. Βασίλη Γαλάνη Marketing Director του Mediterranean College για την αποστολή της συνέντευξης)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου