9 Οκτωβρίου 2009

Καταργήθηκε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Ενσωματώθηκε στο υπερυπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Πρώτες αντιδράσεις.

Στην αναζήτηση μιας «φόρμουλας» η οποία θα εξασφαλίσει τη συνέχιση των πλεονεκτημάτων που είχε για την ελληνική ναυτιλία το αυτόνομο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, θα βρίσκονται τις επόμενες ημέρες κυβέρνηση και ελληνικός εφοπλισμός.

Σχετική δέσμευση ανέλαβε χθες η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, μιλώντας κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του πρώην ΥΕΝΑΝΠ.

Η κα Κατσέλη εμφανίσθηκε γνώστης των προβληματισμών του ελληνικού εφοπλισμού για την κατάργηση της αυτονομίας του ΥΕΝ και ανέλαβε τη δέσμευση για διάλογο προκειμένου να αντιμετωπισθούν όλα τα εκκρεμή θέματα.

Απο πλευράς Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ δεν έχει υπάρξει ακόμη καμία επίσημη αντίδραση ενώ πληροφορίες φέρουν το διοικητικό συμβούλιό της να συζητά και πάλι το θέμα σήμερα.

Επίσης σήμερα ενδέχεται να υπάρξει ανακοίνωση και από πλευράς της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) (δείτε την ανακοίνωση παρακάτω στην αναρτησή μας), ο πρόεδρος της οποίας κ. Επαμεινώνδας Εμπειρίκος έκανε χθες ένα βήμα μπροστά και σε δηλώσεις του στους Lloyds List επέμεινε στην άποψη για ένα ανεξάρτητο αυτόνομο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας το οποίο θα έχει ενσωματωμένο και το λιμενικό σώμα.

Οι Ελληνες εφοπλιστές δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για την κατάργηση της αυτονομίας του υπουργείου αν και η ναυτιλία αναβαθμίζεται πολιτικά εντασσόμενη σε ένα νέο υπερυπουργείο που εξετάζει το σύνολο της οικονομικής πολιτικής.

Ηταν από τις λίγες δημόσιες υπηρεσίες που λειτουργούσε με ελάχιστα προβλήματα, δεν υπάρχει ανάγκη να αλλάξει, είναι η μόνιμη επωδός παραγόντων του ελληνικού εφοπλισμού.

Ο κίνδυνος είναι να χαθεί ο ρόλος που είχε το ΥΕΝ σαν «σπίτι της ελληνικής ναυτιλίας» όπως το είχε χαρακτηρίσει ο προηγούμενος πρόεδρος της ΕΕΕ, Νίκος Ευθυμίου.

Για τους μη γνωρίζοντες πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, για 60 χρόνια τώρα (πλην μιας μικρής διακοπής) λειτουργούσε ουσιαστικά σαν ένα «οne shop stop» για τον ελληνικό εφοπλισμό.

Περιλαμβάνει στο οργανόγραμμά του, όλα τα θέματα που μπορεί δυνητικά να απασχολούν το πλοίο (διεθνή εκπροσώπηση, εκπαίδευση-ΑΕΝ, ναυτεργασία, ελέγχους ναυσιπλοΐας, αξιοπλοΐα, έκτακτα γεγονότα, κ.λπ.). Παράλληλα η δομή του στηρίζει την 24ωρη λειτουργία της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αυτή ακριβώς την υποστήριξη, και τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί από το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος το οποίο στελεχώνει σε ποσοστό πάνω από 80% τις διευθύνσεις του ΥΕΝ, φοβάται ότι θα χάσει η ελληνική ναυτιλία με την ένταξη με τον τρόπο που γίνεται στο νέο υπερυπουργείο.

Παράλληλα βέβαια θεωρεί ότι και η διεθνής της εκπροσώπηση από τη χώρα μας στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο (υπουργικό) είναι θέμα κύρους για τη ναυτιλία και την Ελλάδα.

Συνεχής διαβούλευση

Τους προβληματισμούς του ελληνικού εφοπλισμού αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες ότι θα επιδιώξει να θέσει τις επόμενες ημέρες η ΕΕΕ στο υψηλότερο δυνατό κυβερνητικό επίπεδο.

Χθες πάντως η κυβέρνηση τόσο μέσω της κ. Κατσέλη όσο και μέσω του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη εμφανίσθηκε έτοιμη να εξετάσει όλες τις ενστάσεις και τα εκκρεμή ζητήματα.

Η κα Κατσέλη στην ομιλία της στην τελετή παράδοσης-παραλαβής, αναφέρθηκε σε τρεις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει.

Ειδικότερα η κα Κατσέλη τόνισε μεταξύ άλλων ότι «δεν μπορείς να σκεφτείς την Ελλάδα αν δεν σκεφτείς την πρωτοπορία του εφοπλισμού μας. Δεν είναι πολλοί τομείς στη χώρα μας, που είναι πραγματικά στην αιχμή του δόρατος της αναπτυξιακής παγκόσμιας δυναμικής.

Και στη ναυτιλία είμαστε στην πρωτοπορία. Και η πρώτη, ουσιαστική αν θέλετε, δέσμευσή μας σε αυτό το υπουργείο είναι ότι θα συνεργαστούμε με όλους πραγματικά να στηρίξουμε αυτήν την πρωτοπορία, να κάνουμε τα πάντα ώστε η Ελλάδα να κρατηθεί στο ύψος αυτής της πρωτοπορίας».

Να αναδείξουμε τον Πειραιά μας και τα άλλα μας λιμάνια σε διεθνή κέντρα, να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στη χώρα μας και να αναβαθμίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις υποδομές μας, τις υπηρεσίες μας.

Αυτός είναι και ο σκοπός της στενής συνεργασίας και της ένταξης του υπουργείου Ναυτιλίας στο νεοσύστατο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, τόνισε η υπουργός.

Οικονομία και Ναυτιλία, Οικονομία και Ανταγωνιστικότητα, Ανταγωνιστικότητα και Ναυτιλία πάνε μαζί, πρόσθεσε υπογραμμίζοντας ότι «αυτή είναι η πρώτη μεγάλη δέσμευση».

Η κα Κατσέλη συμπλήρωσε ότι «θα μας δοθεί η ευκαιρία τις επόμενες ημέρες σε συνεχή διαβούλευση με όλους τους φορείς, με το προσωπικό, με το Λιμενικό προσωπικό να εξετάσουμε ένα ένα τα βήματά μας και την επόμενη βδομάδα, που θα έχουμε τις προγραμματικές μας δηλώσεις, να μπορούμε πραγματικά να παρουσιάσουμε τη συνολική δέσμευσή μας για το υπουργείο».

Η δεύτερη δέσμευση που «ανέλαβε» η κα Κατσέλη έχει να κάνει με την ανάγκη συλλογικότητας και διαβούλευσης. Οι αποφάσεις υπογράμμισε θα παίρνονται γρήγορα αλλά αποφάσεις θα παίρνονται έπειτα από ουσιαστική διαβούλευση και διάλογο.

Κατανομή αρμοδιοτήτων προς αποσαφήνιση

Εν αναμονή της κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ των νέων υπουργών και υφυπουργών που εμπλέκονται με βάση το νέο κυβερνητικό σχήμα στα θέματα εμπορικής ναυτιλίας (πρώην ΥΕΝΑΝΠ) βρίσκεται στο σύνολό της η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία.

Τα θέματα που θα πρέπει να αποσαφηνισθούν τις επόμενες ημέρες είναι:

- τι μέλλει γενέσθαι με το λιμενικό σώμα, δεδομένου ότι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται ακόμη και η διάσπασή του

- πού θα ανήκει η λιμενική πολιτική (σχεδιασμός, ανάπτυξη λιμένων)

- Σε ποιο υπουργείο «περνά» η αρμοδιότητα προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος

-ποιο υπουργείο θα χαράζει την ακτοπλοϊκή πολιτική και την πολιτική κρουαζιέρας

- Στην αρμοδιότητα ποιου υπουργείου περνούν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού αλλά και το ασφαλιστικό των ναυτικών ΝΑΤ και ο Οίκος Ναύτου.

Συγχαίρει η ΕΕΑ

Θετικά κρίνει την απόφαση της κυβέρνησης να εντάξει τη ναυτιλία και ειδικότερα την ακτοπλοΐα στο νέο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ).

Σε ανακοίνωση της η ΕΕΑ συγχαίρει «τη νέα κυβέρνηση του πρωθυπουργού κ. Γεωργίου Παπανδρέου και της εύχεται καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο της».

Αναφερόμενη στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες επισημαίνει ότι «αποτελούν τον μοναδικό συνδετικό κρίκο για τη νησιωτικότητα της Ελλάδος, την εδαφική συνοχή των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα ως και την επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό του Ελληνικού Αρχιπελάγους».

Θεωρούμε, προσθέτει στην ανακοίνωση της η ΕΕΑ, ότι «η απόφαση της νέας κυβέρνησης να εντάξει τα θέματα της ναυτιλίας μας σε ένα υπουργείο με γνώμονα την οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι η ναυτιλία γενικότερα και η ακτοπλοΐα ειδικότερα με την πληθώρα των συναφών επαγγελμάτων αποτελούν αφ΄ ενός σημαντικότατο μέσο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και απασχόλησης, ενώ αφ΄ ετέρου αναβαθμίζεται ο ρόλος του Λιμενικού Σώματος εστιάζοντας στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τη φύλαξη των υδάτινων συνόρων μας και την ειδικότερη σχεδίαση, παρακολούθηση και αστυνόμευση των λιμένων της χώρας».

Η υφιστάμενη εθνική νομοθεσία για την ακτοπλοΐα θεωρείται ξεπερασμένη και αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη και τις σοβαρές νέες επενδύσεις, καταλήγει στην ανακοίνωση της η ΕΕΑ.

Αντίθεση του Committee στην κατάργηση του Υπουργείου

«Συγκλόνισε», «λύπησε» και «βαθύτατα ανησύχησε» τον ελληνικό εφοπλισμό του Λονδίνου η «ατυχής», όπως τη χαρακτηρίζουν, απόφαση της νέας κυβέρνησης να καταργήσει την αυτοτέλεια του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Με ανακοίνωσή της η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της στην απόφαση της κυβέρνησης και την καλεί να επανεξετάσει το όλο θέμα «με στόχο να αποκατασταθεί η αυτοτέλεια του ΥΕΝ με το Λιμενικό Σώμα στην υπηρεσία της ναυτιλίας».

Η ανακοίνωση δόθηκε στη δημοσιότητα χθες αργά το βράδυ και έπειτα από συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Committee, ενώ την ίδια στιγμή στην Αθήνα βρισκόταν σε εξέλιξη μαραθώνια συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ με αντικείμενο το μέλλον του ΥΕΝ. Η ΕΕΕ δεν εξέδωσε μέχρι σήμερα καμία επίσημη ανακοίνωση με τη θέση της.

H ανακοίνωση

Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: «H αιφνίδια εξαγγελία της απώλειας της αυτοτέλειας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της διάσπασης από αυτό του Λιμενικού Σώματος συγκλόνισε, λύπησε και βαθύτατα ανησύχησε τα μέλη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, που πιστεύουν ότι η επιτυχής δραστηριοποίηση και ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, και ειδικότερα του εθνικού νηολογίου, απαιτεί την ύπαρξη ενός ισχυρού και αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας που λειτουργεί και υποστηρίζεται από το Λιμενικό Σώμα.

Το σχήμα του ΥΕN με το Λιμενικό Σώμα, έχει αναπτυχθεί σε εξειδικευμένο διοικητικό φορέα, που υπηρετεί για δεκαετίες, επί καθημερινής και 24ώρου βάσεως, με επιτυχία τις ιδιόμορφες και πολύπτυχες ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας και έχει συντελέσει αποφασιστικά στην ανάδειξή της στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Το γεγονός αυτό έχει αναγνωριστεί από όλες τις κυβερνήσεις και τους φορείς της ναυτιλίας διαμέσου των ετών.

Το Λιμενικό Σώμα στο σύνολό του είναι αναπόσπαστο στοιχείο του ΥΕΝ και των υπηρεσιών του, διότι με την οργάνωση, άμεση διεκπεραίωση των θεμάτων, πειθαρχία, αφοσίωση στο καθήκον και υψηλή μόρφωση και εξειδίκευση του προσωπικού του, έχει ξεπεράσει, κατά κοινή ομολογία, τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης, με αποτέλεσμα το ΥΕΝ να αποτελεί πρότυπο προς μίμηση σε διεθνές επίπεδο.

Η διάσπαση του ΥΕΝ και η αποκοπή από αυτό του Λιμενικού Σώματος, θα δημιουργήσει εκτεταμένη αναταραχή, και είναι επόμενο ότι θα προκύψουν σημαντικές δυσλειτουργίες και μακροχρόνιες καθυστερήσεις εις βάρος της ναυτιλίας, της ασφάλειας και του περιβάλλοντος. Η απώλεια θα είναι μεγάλη και όσο διατηρείται και συνεχίζεται η διάσπαση, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η επαναφορά στο επιτυχές σχήμα ΥΕΝ/Λιμενικού Σώματος.

Είναι προφανής η ζημιά που εγκυμονείται για τη ναυτιλία μας, το διεθνές κύρος της, τους ναυτικούς μας, το νηολόγιο, τις ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις, καθώς και την εθνική οικονομία γενικότερα.

Σε περίοδο οικονομικής κρίσεως, η παρούσα εξέλιξη στο Διοικητικό Φορέα είναι εξαιρετικά ατυχής και θα ήταν ευχής έργο η κυβέρνηση να επανεξετάσει το όλο θέμα με στόχο να αποκατασταθεί η αυτοτέλεια του ΥΕΝ με το Λιμενικό Σώμα στην υπηρεσία της ναυτιλίας».

Σύγχυση

Στο μεταξύ σύγχυση εξακολουθεί να επικρατεί στην Ακτή Μιαούλη σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες του συνόλου των ναυτιλιακών θεμάτων που μεταβιβάζονται στα νέα υπουργεία μετά την κατάργηση της αυτονομίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Η δημοσίευση των Προεδρικών Διαταγμάτων ενώ φάνηκε να ξεκαθαρίζει κάπως τα πράγματα δεν ήταν τελικά αρκετή, καθώς αρμοδιότητες που παραμένουν σύμφωνα με τα Π.Δ. στο νέο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στη συνέχεια έγινε γνωστό ότι περνούν σε άλλα υπουργεία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της διεύθυνσης θαλασσίων συγκοινωνιών (αρμόδια για την ακτοπλοΐα) η οποία τυπικά και σύμφωνα με το Π.Δ. 185 μεταφέρεται στο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Τελικά όμως έγινε γνωστό χθες ότι περνά στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ειδικότερα στην αρμοδιότητα του υφυπουργού, Νίκου Σηφουνάκη. Αυτό φέρεται τουλάχιστον να είπε στους υπεύθυνους της διεύθυνσης ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος επισκέφθηκε χθες το πρωί το κτήριο του πρώην ΥΕΝΑΝΠ προκειμένου να ενημερωθεί από την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος για τρέχοντα θέματα.

Αντιδράσεις φορέων

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι αντιδράσεις ναυτιλιακών φορέων για την κατάργηση της αυτονομίας του πρώην ΥΕΝΑΝΠ. Από τη πλευρά του ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises inc και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγών Πλοίων, σε επιστολή που απέστειλε χθες στην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, επισημαίνει μεταξύ άλλων:

«Ελπίζω η κατάτμηση των αρμοδιοτήτων σε διάφορα άλλα υπουργεία να μην ενεργήσει αρνητικά διότι σε τέτοια περίπτωση θα κινδυνεύει να γκρεμιστεί το οικοδόμημα της μεγάλης ελληνικής ναυτιλίας το τιμόνι της οποίας είναι από χθες στα χέρια σας».

Επίσης το θέμα αναμένεται να εξετάσει και η Ένωση Ναυτιλιακών Δικηγόρων, ενώ ανακοίνωση «κατά της διάσπασης-κατάργησης του ΥΕΝΑΝΠ» εξέδωσε και η Πανελλήνιος Ένωση Συνταξιούχων Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.

Τέλος να σημειωθεί ότι παράγοντες της ναυτιλίας αλλά και της ακτοπλοΐας, ανεξάρτητα εάν συμφωνούν ή όχι με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, σημείωναν ότι ο τρόπος με τον οποίο επιχειρείται η κατάτμηση του ΥΕΝΑΝΠ δείχνει προχειρότητα και έλλειψη συγκεκριμένου σχεδίου.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ και ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ

πηγή Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: