23 Νοεμβρίου 2011

Ένοπλοι φρουροί σε πλοία με ελληνική σημαία.

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:

Ένοπλοι φρουροί θα επιβιβάζονται σε υπό ελληνική σημαία πλοία προκειμένου να αντιμετωπίζονται φαινόμενα πειρατείας σε επικίνδυνες περιοχές για τη ναυσιπλοΐα.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Αδωνις Γεωργιάδης εξετάζει το ενδεχόμενο να επιτραπεί η επιβίβαση ιδιωτικών φρουρών στα ιδιωτικά πλοία και μάλιστα ήδη η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία έχουν εκφράσει τις θέσεις τους πάνω στο θέμα αυτό. Μάλιστα, η σχετική διάταξη, όπως μας δήλωσε ο υφυπουργός κ. Α. Γεωργιάδης, θα συμπεριληφθεί σε σχέδιο νόμου που θα αφορά διάφορα θέματα της ναυτιλίας και το οποίο θα κατατεθεί και θα ψηφισθεί από τη Βουλή μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους.

Επισημαίνεται ότι δεκάδες ελληνόκτητα πλοία κάθε χρόνο καταλαμβάνονται από πειρατές και οι εταιρείες καλούνται να καταβάλουν από 1 μέχρι και 7 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο στους πειρατές προκειμένου να απελευθερωθούν. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία μέσα στο 9μηνο του τρέχοντος έτους περισσότεροι από 650 ναυτικοί αιχμαλωτίστηκαν από πειρατικές επιθέσεις, ενώ 8 ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους. Επίσης, το 2010 αναφέρθηκαν 445 επιθέσεις, από τις οποίες οι 249 ήταν επιτυχημένες. Ο συνολικός αριθμός των ναυτικών που έπεσαν θύματα ένοπλης επίθεσης από πειρατές πέρυσι ξεπέρασε τις 4.500, ενώ 1.090 ναυτικοί έγιναν όμηροι πειρατών την ίδια χρονιά. Επίσης, 488 ναυτικοί αναφέρθηκε ότι υπέστησαν σημαντική ψυχολογική ή σωματική κακομεταχείριση. Επίσης, η συχνότητα και εποχικότητα του φαινομένου της πειρατείας εμφανίζεται στη δυτική ακτή καθώς και σε τέσσερις ζώνες στην ανατολική ακτή της Αφρικής, στην Αραβική Θάλασσα και στον Περσικό Κόλπο, στον Κόλπο του Αντεν και στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο της Σομαλίας, στη Μοζαμβίκη και στις νότιες περιοχές, καθώς και στον Ινδικό Ωκεανό.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ελληνες εφοπλιστές δεν είναι αντίθετοι στην ύπαρξη ένοπλων φρουρών στα πλοία, όμως βάζουν ως προϋπόθεση να το δέχονται ο πλοίαρχος, το πλήρωμα του πλοίου και φυσικά οι ασφαλιστικές εταιρείες. Ηδη το μέτρο αυτό εφάρμοσε πρόσφατα και η Ιταλία για τα πλοία με ιταλική σημαία αλλά και άλλες χώρες με μεγάλη επιτυχία. Ωστόσο, διαφορετική άποψη εκφράζει η ΠΝΟ, η οποία είναι θετική να επιβιβάζονται φρουροί στα πλοία, όταν όμως είναι «ένοπλο στρατιωτικό προσωπικό του κράτους σημαίας, για τη διέλευση σε ολόκληρη την περιοχή, όπου υφίσταται ο κίνδυνος εκδήλωσης πειρατείας». Ειδικότερα, η ΠΝΟ επισημαίνει ότι στο πλαίσιο διαμόρφωσης μίας ολοκληρωμένης πολιτικής για την πειρατεία σε επίπεδο Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργατών Μεταφορών, η Διεθνής επαναβεβαίωσε την πάγια θέση της, ότι σε καμία περίπτωση οι ναυτεργάτες θα φέρουν όπλα. Επίσης, η ΠΝΟ υπογραμμίζει ότι «αναφορικά με τη χρησιμοποίηση ιδιωτών ενόπλων φρουρών, η θέση της ΠΝΟ είναι κάθετα αντίθετη, δεδομένου ότι η παροχή ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος στους ναυτεργάτες συνιστά αυτονόητη υποχρέωση του κράτους σημαίας». Εξάλλου, η ΠΝΟ τονίζει ότι «σε κάθε περίπτωση, ο ναυτεργάτης διατηρεί το δικαίωμα επιλογής του να μην προσφέρει την εργασία του σε πλοίο που κινείται σε επικίνδυνες περιοχές, επαναπατριζόμενος με δαπάνες του εφοπλιστή, χωρίς αυτό να έχει την παραμικρή επίπτωση στον ίδιο».

Οι συζητήσεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχουν ξεκινήσει πριν από μήνες για τη λήψη μέτρων και διατυπώνονται συνεχώς προτάσεις που αναφέρονται στην ασφάλεια αλλά και στη διασφάλιση του απρόσκοπτου των εμπορευματικών θαλάσσιων ροών.

Κέρδος 20/11/2011 06:00
Πηγή: GSN

Δεν υπάρχουν σχόλια: