15 Νοεμβρίου 2013

Στα «σκαριά» το πρώτο Ναυτιλιακό Μουσείο στην Ελλάδα.

Προφορικές μαρτυρίες, ψηφιακό υλικό και εκθέματα που καταγράφουν την ιστορία της Ναυτιλίας, διαμέσου των αιώνων, συνθέτουν το πρώτο στην Ελλάδα Ναυτιλιακό Μουσείο, που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί στα Καρδάμυλα της Χίου.

Το Ναυτιλιακό Μουσείο θα στεγαστεί σε δύο εφαπτόμενα κτίρια, το ιστορικό δημοτικό σχολείο «Καρράδειο» και τον πρώην νηπιακό σταθμό. Η επανάχρηση των κτιρίων σε μουσειακό χώρο 900 τετραγωνικών μέτρων στοχεύει να τα εντάξει ξανά στη ζωή του οικισμού των Καρδαμύλων.

«Είναι ένα έργο που το ζητάει εδώ και πολλά χρόνια η τοπική κοινωνία» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Καρδαμύλια Ναυτοσύνη», Φωτεινή Ξυλά- Φαφαλιού.

Όπως διευκρινίζει η ίδια, το μουσείο θα διαφέρει από τα ήδη υπάρχοντα ναυτικά μουσεία, «καθώς δεν θα αφορά μόνο σε αντικείμενα ναυτικής παράδοσης, αλλά θα διαμορφωθεί με σύγχρονη αντίληψη, όπου θα παρουσιάζονται η ιστορία της Ναυτιλίας σε όλη την Ελλάδα, από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα, αλλά και οι λόγοι, οι αιτίες και τα συμβάντα που ώθησαν τα μέρη με ναυτική παράδοση να μεγαλουργήσουν».

Η έκθεση των μόνιμων συλλογών στο ισόγειο της «Καρράδειου» σχολής διαμορφώνεται με τη δημιουργία ενός εσωτερικού κελύφους, εμπνευσμένου από τα υλικά και την ανατομία του πλοίου. Εξάλλου, οι μορφές των κατασκευών και τα υλικά έχουν έμμεση αναφορά στα σιδερένια πλοία, αυτά με τα οποία αναπτύχθηκε η Καρδαμυλίτικη ναυτιλία.

Επίσης, θα διαμορφωθούν αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και περιοδικών εκθέσεων, πωλητήριο και καφέ, αποθηκευτικοί χώροι, γραφεία, βιβλιοθήκη και χώροι υγιεινής.

Η συνένωση των δυο κτιρίων και οι κατάλληλες εσωτερικές διαμορφώσεις θα δημιουργήσουν εξάλλου ένα σύγχρονο μουσειακό χώρο, προσβάσιμο στα ΑμεΑ.

«Η υπερύψωση και η αναδίπλωση των επιφανειών δημιουργούν επίπεδα κυκλοφορίας, ράμπες, εκθετικές επιφάνειες, ώστε να αποδοθεί μέσα στο υφιστάμενο κτίριο το νοητό πλέγμα των θεματικών αξόνων και χρονολογικών τομών του μουσειολογικού σεναρίου», υπογραμμίζει η αρχιτέκτονας- μουσειογράφος, Έλενα Ζερβουδάκη, που μαζί με τη μουσειολόγο, Ελεάννα Βλάχου, εκπόνησαν τη μελέτη.

«Η χωροθέτηση των λειτουργικών ενοτήτων δίνει τη δυνατότητα στο μουσείο να υποστηρίζει ένα ή πολλά πολιτιστικά γεγονότα ταυτόχρονα, αποτελώντας μια πλατφόρμα εκδηλώσεων, απλωμένη σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς του χώρους», προσθέτει η κ. Ζερβουδάκη.

Ο εκθεσιακός χώρος θα περιλαμβάνει πέντε οριζόντιες θεματικές ενότητες. Η πρώτη αφορά στα πλοία και τα ταξίδια, η δεύτερη στα φορτία, η τρίτη στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, η τέταρτη στην κοινωνία και την οικογένεια και η πέμπτη στην Καρδαμυλίτικη σύγχρονη ναυτιλία. Επίσης, διαμορφώνονται και τέσσερις κάθετες χρονικές ενότητες: η πρώτη για την περίοδο από τον 10 αιώνα πΧ ως τον 18ο αιώνα μΧ, η δεύτερη για τον 19ο αιώνα μΧ, η τρίτη για τα χρόνια 1900-1945 και η τέταρτη για τη σύγχρονη εποχή.

Εξάλλου, μέσα στον εκθεσιακό χώρο θα δημιουργηθεί μια ειδική διαδρομή για παιδιά και εφήβους με θέμα «Γίνε καπετάνιος». Επιλεγμένα σημεία ενδιαφέροντος προσφέρουν ένα «νήμα», όπου γονείς και παιδιά μπορούν να ακολουθήσουν μαζί, για να δουν το μουσείο μέσα από διαδικασία ανακάλυψης και παιχνιδιού.

Τα εκθέματα θα συμπληρώνονται από ψηφιακό υλικό, αλλά και προφορικές μαρτυρίες, τις οποίες θα έχει την ευκαιρία να συμπληρώσει το κοινό με τις δικές του μνήμες, δημιουργώντας ένα συμμετοχικό μουσείο. «Θέλουμε να διαφυλάξουμε και την παράδοσή μας, γιατί οι παλιοί φεύγουν και χάνουμε τις προφορικές μαρτυρίες τους», τονίζει η κ. Ξυλά- Φαφαλιού.

Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από τον δήμο Χίου και τον σύλλογο «Καρδαμύλια Ναυτοσύνη». Το έργο της κατασκευής του μουσείου υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 3,5 εκατομμύρια ευρώ και ο δήμος διεκδικεί την ένταξή του για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ. Όπως εξηγεί ο δήμαρχος Χίου, Πολύδωρος Λαμπρινούδης, «στείλαμε τη μελέτη στο υπουργείο Εσωτερικών, στο πλαίσιο της πρόσκλησής του "Κάθε δήμος και ένα έργο" για ένταξη στο ΕΣΠΑ και περιμένουμε απάντηση».

ΑΠΕ-ΜΠΕ
από το e-Nautilia

13 Νοεμβρίου 2013

CIA: Πού είναι νηολογημένα τα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών.

Ούτε τα μισά από το σύνολο των εμπορικών πλοίων που ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές δεν βρίσκονται υπό ελληνική σημαία, αποκαλύπτουν στοιχεία της αμερικανικής υπηρεσίας πληροφοριών CIA.

Η CIA στο «World Factbook» του 2013 έχει συγκεντρώσει πληροφορίες για 267 κράτη του κόσμου, σχετικά με την ιστορία τους, τη γεωγραφία, την πληθυσμιακή σύνθεση, την πολιτική σκηνή και την κεντρική διοίκηση, την οικονομία, τις τηλεπικοινωνίες, τις μεταφορές, και τα εθνικά θέματα. 

Για την Ελλάδα, στην ενότητα μεταφορές παρέχονται στοιχεία για τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο. 

Σύμφωνα με τη CIA, οι Έλληνες εφοπλιστές φέρονται να ελέγχουν συνολικά 3.319 εμπορικά πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικοτήτων. Από αυτά, μόλις τα 860 είναι εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο! 

Αντί της ελληνικής σημαίας, οι Έλληνες εφοπλιστές φαίνεται πως προτιμούν αυτή της Λιβερίας, η οποία είναι πρώτη με 505 πλοία ελληνικών συμφερόντων εγγεγραμμένα στο νηολόγιό της. Ακολουθεί η Μάλτα με 469, οι Νήσοι Μάρσαλ με 408, ο Παναμάς με 379, οι Μπαχάμες με 225 και η Κύπρος με 201. Τα υπόλοιπα εμπορικά πλοία που ανήκουν σε Έλληνες διαχειριστές είναι εγγεγραμμένα σε νηολόγια άλλων χωρών. 

Η έκθεση της CIA, με βάση το σύνολο των εμπορικών πλοίων υπό ελληνική σημαία κατατάσσει τη χώρα στη 12η θέση παγκοσμίως, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι η τέταρτη δύναμη της ναυτιλίας του πλανήτη. 

Επιβεβαιώνεται ακόμα μία φορά πως η πλειοψηφία των Ελλήνων εφοπλιστών προτιμά τις σημαίες «φορολογικών παραδείσων» αντί της γαλανόλευκης. Φαίνεται ότι για κάποιους Έλληνες εφοπλιστές δεν είναι αρκετές οι δεκάδες φοροαπαλλαγές που τους παρέχει εδώ και δεκαετίες η ελληνική πολιτεία. 

Πόσω μάλλον όταν εν μέσω της βαθιάς οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει τη χώρα, συνεχίζουν να πιέζουν για τη διατήρηση των προνομίων τους, «παζαρεύοντας» την ελληνική σημαία, για να εγγράψουν περισσότερα πλοία στο εθνικό νηολόγιο. 

Γίνεται φανερό πως τα προνόμια των Ελλήνων εφοπλιστών παραμένουν «αδιαπραγμάτευτα» ενώ τα δικαιώματα του ελληνικού λαού σε υγεία, παιδεία, γενικά σε αξιοπρεπή διαβίωση σφαγιάζονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα. 

Και πάλι όμως, ο ελληνόκτητος στόλος θα συνεχίσει να πλέει στις θάλασσες με σημαίες άλλων χωρών, αφού –όπως λέει και η ρήση- το εφοπλιστικό εν προκειμένω κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα. 

πηγή