31 Ιανουαρίου 2013

Εξοικονόμηση 500 χιλ.ευρώ για τις ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης.

- Σύγκλιση Γνωμοδοτικής Επιτροπής Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης

Συνήλθε χθες η τριμελής Γνωμοδοτική Επιτροπή του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης, η οποία αποτελείται από τον Αντιναύαρχο Λ.Σ. ΜΠΑΝΤΙΑ Δημήτριο, Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος ως Πρόεδρο και τους Προέδρους του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ν.Ε.Ε.) κ. ΓΡΑΤΣΟ Γεώργιο και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.) κ. ΒΕΝΙΑΜΗ Θεόδωρο, ως μέλη, με την συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων.


Η Επιτροπή ενέκρινε τον Προϋπολογισμό του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (Κ.Ν.Ε.) έτους 2013. Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με τον Ειδικό λογαριασμό ΚΝΕ, μέσω του οποίου χρηματοδοτείται η πλειοψηφία των δαπανών για τις ανάγκες των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού, ενώ ετέθησαν και θέματα γενικότερου οικονομικού και λειτουργικού χαρακτήρα για τη Ναυτική Εκπαίδευση.


Ο Αρχηγός ΛΣ ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Ε.Ε.Ε. για την πρωτοβουλία της να παραιτηθεί του δικαιώματος της για είσπραξη από το Κ.Ν.Ε. του ποσοστού 15% εκ των εισπραττομένων από το ΝΑΤ εισφορών από 01-01-2012 και τα επόμενα χρόνια. Μετά την ψήφιση της προωθούμενης νομοθετικής ρύθμισης για το θέμα αυτό αναμένεται να εξοικονομηθεί ετησίως σημαντικό ποσό, άνω των 500 χιλ €, που θα διατεθεί για τις ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης.

marinews.gr
από το e-nautilia

Στα άκρα η ναυτιλία μας....

Του Θανάση Λαμπρόπουλου

«Αγκάθι» στα πλευρά του ΥΝΑ Κωστή Μουσουρούλη, είναι η ομόφωνη απόφαση της ΠΝΟ να προχωρήσει σε 48ωρη ακινητοποίηση όλων των υπό ελληνική σημαία πλοίων και όλων των τύπων, ενώ ουδείς από τους 12 προέδρους των ναυτεργατικών ενώσεων, αποκλείει την παράταση των κινητοποιήσεων, αφού όπως λένε, ο υπουργός της τρικομματικής κυβέρνησης αγνόησε αλλά και συνεχίζει να αγνοεί τα αιτήματα των 17.000 περίπου ναυτικών μας.


Και όχι μόνο αγνοεί τους ναυτικούς, που είναι πλέον οι μόνοι εργαζόμενοι στη φτωχή Ελλάδα που εισάγουν συνάλλαγμα, αλλά με διάφορα πολιτικάντικα τερτίπια, φέρνει στη Βουλή τέτοια μέτρα που στην κυριολεξία όχι μόνο διώχνουν τους νέους από το ναυτικό επάγγελμα, αλλά τείνουν να εξαφανίσουν εντελώς από τα 4000 περίπου ελληνόκτητα εμπορικά πλοία όλων των τύπων και τους τελευταίους εναπομείναντες έλληνες ναυτικούς.


Και βεβαίως, όλες οι ενέργειες σε βάρος των ναυτικών που δικαίως φέρουν τον τίτλο του Πρεσβευτή της Ελλάδας στα πέρατα του κόσμου, έχουν σύμμαχο και συμπαραστάτη τους έλληνες εφοπλιστές, ενώ πολλά από τα αντεναυτεργατικά νομοθετήματα είναι και δικά τους, αφού είναι προς το οικονομικό συμφέρον τους.


Τέτοια είναι η κατάσταση των ΣΣΕ και η εφαρμογή των ιδιωτικών κάτι που ασφαλώς θα δίνει το δικαίωμα στον εφοπλιστή αν δεν συμφωνήσει ο ναυτικός, να προχωρά στην αυτόματη λύση της συνεργασίας δηλ. την άμεση απόλυση, ενώ στην εξαφάνιση του έλληνα ναυτικού από τα ελληνόκτητα ελληνικά εμπορικά πλοία είναι οι μειώσεις των οργανικών συνθέσεων, οι οποίες ασφαλώς και είναι παμπάλαιο εφεύρημα των πλοιοκτητών έτσι ώστε να έχουν στα πλοία τους ολοένα και λιγότερο έλληνες ναυτικούς(κυρίως ειδικότητες κατώτερου πληρώματος).


Εκείνο όμως το νομοθέτημα του κυρίου υπουργού Κ. Μουσουρούλη που τελικά είναι και ταφόπλακα για τους έλληνες ναυτικούς, είναι η υπέρογκη φορολόγησή τους, ένα ποσοστό που ουσιαστικά θα διώχνει κάθε νέο από το ναυτικό επάγγελμα.


Και αντί στις απανωτές επισημάνσεις(έγγραφες και προφορικές) της ΠΝΟ αλλά και κάποιων βουλευτών τόσο της κυβέρνησης όσο και των κομμάτων της αντιπολίτευσης ότι η αλλαγή του συντελεστή φορολόγησης των ελλήνων ναυτικών θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στην προσέλκυση νέων στο θαλασσινό επάγγελμα, ο Χιώτης ΥΝΑ δεν κάνει πίσω, με αποτέλεσμα ο κόμπος όμως να φτάσει στο χτένι και οι εκπρόσωποι των ναυτικών να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις.


Και βεβαίως τα πολιτικά τερτίπια του κυρίου υπουργού ναυτιλίας και αιγαίου, που αφορούν τώρα την ποντοπόρο ναυτιλία και τους ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία της, δεν θα αργήσουν να εφαρμοστούν τόσο στα πλοία της ακτοπλοΐας, όσο και στα λιγοστά κρουαζιερόπλοια τα οποία σημειωτέον έχουν «εξαφανιστεί» στερώντας έτσι την εργασία σε χιλιάδες έλληνες ναυτικούς.


Και αυτά τα αντεργατικά μέτρα είναι η προέκταση της κατάργησης των ΣΣΕ και περαιτέρω μείωση των οργανικών συνθέσεων, ενώ ήδη έχουν μείνει άνεργοι εκατοντάδες έλληνες ναυτικοί, καθώς τα ακτοπλοικά πλοία που ήταν ναυτολογημένοι ακινητοποιήθηκαν και τη θέση τους πήραν νοικιασμένα ξένα ποστάλια, που φυσικά είχαν και ξένη σημαία, κάτι που όμως έδωσε το δικαίωμα στους εκπροσώπους των ακτοπλοικών εταιρειών να πετάξουν στο δρόμο τους έλληνες ναυτικούς, αφού η σημαία των πλοίων προέβλεπε λιγότερα πληρώματα.


Όμως δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ακτοπλόοι που έχουν κατά νου την υποστολή της γαλανόλευκης και την ύψωση κάποιας ξένης(κυρίως ευρωπαικής) στα δρομολογημένα ακτοπλοικά πλοία του αιγαίου, έτσι ώστε να απολυθούν κι άλλοι έλληνες ναυτικοί και οι εταιρείες να μειώσουν όπως λένε τα λειτουργικά τους έξοδα.


Και όλα αυτά τα αντεργατικά μέτρα που σε λίγο θα γίνουν και νόμος του κράτους, έχουν μία και μοναδική δικαιολογία που είναι η περιβόητη ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ των ελληνικών πλοίων, έναντι εκείνων με ξένη σημαία, αίτημα βεβαίως παμπάλαιο των ελλήνων εφοπλιστών, αιτία όμως να έχουν χάσει τη δουλειά τους μερικές χιλιάδες έλληνες ναυτικοί, όλων των ειδικοτήτων.


Και ο κος Μουσουρούλης, το γνωρίζει και μάλιστα πολύ καλά και από πρώτο χέρι, αφού στην Βουλή τον έφεραν οι σταυροί και των ναυτικών της ακριτικής και ναυτομάνας Χίου απ όπου κατάγεται, αλλά δυστυχώς πράττει τα εντελώς αντίθετα.


Έτσι φτάσαμε στην 48ωρη κινητοποίηση των ναυτικών, η οποία όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί, εκτός αν η κυβέρνηση αποφασίσει την αντισυνταγματική ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ, η οποία σημειωτέον για τους έλληνες ναυτικούς ήρθη πριν από περίπου δύο μήνες και είχε επιβληθεί από προηγούμενη απεργιακή τους κινητοποίηση.


Εάν γίνει και αυτό, τότε είναι σίγουρο, κατά πως λέει ο λαός, πάμε γι άλλα κόλπα, ενώ να σημειώσουμε ότι τα νομοθετικά τερτίπια του ΥΝΑ, έχουν στείλει στην ανεργία μέχρι τώρα πάνω από 6000 ναυτικούς, ανάμεσα στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και καπεταναίοι και μηχανικοί.


zougla.gr
το είδαμε στο e-nautilia

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΔΟΡΥΦΟΡΩΝ ΣΤΙΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.

Tου Γεωργίου Μαντζούρη
Γ΄ χρηματικό βραβείο, διαγωνισμού μελετών,
Nαυτικής Eπιθεωρήσεως έτους 2009
Δημοσιεύθηκε στην «Ναυτική Επιθεώρηση»,
τεύχος 573, σελ. 43, ΙΟΥΝ-ΙΟΥΛ- ΑΥΓ. 2010
Εκδόσεις ΥΙΝ/ΓΕΝ. Αναδημοσίευση στο Περί Αλός
με την έγκριση της «Ναυτικής Επιθεωρήσεως».


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
 
Ο όρος «Mικροδορυφόρος» περιγράφει ένα διαστημικό αντικείμενο το οποίο έχει σχεδιαστεί με σκοπό να επιτυγχάνει τις απαιτούμενες εργασίες (π.χ. συλλογή πληροφοριών θαλασσίων περιοχών) καλύπτοντας τις ελάχιστες δυνατές διαστάσεις του διαστημικού χώρου. Αρχικά, όλα τα οχήματα με μικρό όγκο και βάρος ονομάστηκαν Mικροδορυφόροι, αλλά με την πάροδο των ετών και την εξέλιξη των επιστημονικών δεδομένων, αναπτύχθηκαν υποκατηγορίες με αποτέλεσμα σήμερα να αναφερόμαστε σε ένα όχημα που έχει βάρος 10-100 κιλά. Γενικεύοντας την ανωτέρω θεώρηση οι ειδικοί σήμερα, όταν θέλουν να προσεγγίσουν λεκτικά ένα διαστημικό αντικείμενο μικρού σχετικά όγκου και βάρους χρησιμοποιούν τον όρο «small satellite – Μικρός Δορυφόρος» και έτσι συμπεριλαμβάνουν όλες τις πιθανές υποδιαιρέσεις και κατηγορίες. Στην εν λόγω μελέτη η χρήση του όρου Μικροδορυφόρος θα γίνεται με την ευρεία έννοια καλύπτοντας το φάσμα όλων εκείνων των διαστημικών αντικειμένων και οχημάτων που έχουν βάρος μικρότερο από 100 κιλά, ενώ στη συνέχεια θα αναφερθούμε εκτενώς στις διαφορετικές εκείνες κατηγορίες μικροδορυφόρων που υφίστανται σήμερα και στο τι ακριβώς εξυπηρετούν κατά τη διάρκεια της κάλυψης των παγκόσμιων θαλασσίων περιοχών.
 
Η ιδέα του Mικροδορυφόρου δεν είναι σύγχρονη. Εμφανίστηκε μόλις με την πρώτη εκτόξευση αντικειμένου στο διάστημα. Ο πρώτος Ρώσικος δορυφόρος, SPUTNIK 1, ήταν εκείνη η συσκευή που μπορεί σήμερα να χαρακτηριστεί ως ο πρώτος Mικροδορυφόρος. Η τεχνολογία βέβαια τότε καθώς και η αμφιβολία και άγνοια του ανθρώπου για το διαστημικό περιβάλλον, δημιούργησε ένα μικρό διαστημικό αντικείμενο και το εκτόξευσε στο διάστημα πειραματιζόμενη και πάντα με τον φόβο ότι κάτι ίσως δεν πάει καλά. Με την πάροδο των ετών όμως και κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η βιομηχανία δεν είχε τη δυνατότητα να κατασκευάσει κάτι μικρό στα πλαίσια των αξιόπιστων δυνατοτήτων που έχει σήμερα αναπτύξει η μικροηλεκτρονική, οι δορυφόροι διογκώθηκαν σε μέγεθος και έφτασαν σε σημείο να ζυγίζουν χιλιάδες κιλά προσπαθώντας να φτάσουν στο διάστημα για να πετύχουν τον επιχειρησιακό σκοπό τους. Όπως όμως κάθε τεχνολογικός τομέας, έτσι και η διαστημική τεχνολογία ακολούθησε τη φυσιολογική πορεία της τεχνολογικής ανάτασης και μέσα σε λίγα χρόνια, κυρίως με την παράλληλη συμβολή της μικροηλεκτρονικής, κατάφερε να δημιουργήσει συστήματα μικρά, οικονομικά και αξιόπιστα που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τα παραδοσιακά υπέρβαρα δορυφορικά αντικείμενα, αλλά εξ’ αντιθέτου η εφαρμογή τους στο παγκόσμιο διαστημικό γίγνεσθαι έδωσε άλλες διαστάσεις και άλλη θεώρηση στην εξερεύνηση και εκμετάλλευση του διαστήματος για τις επόμενες δεκαετίες. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε το δεδομένο χώρες μικρές σε μέγεθος και παράλληλα οικονομικά ασθενείς να έχουν τη δυνατότητα κατασκευής και χρήσης Mικροδορυφόρων με σκοπό την εκμετάλλευση και διασφάλιση τόσο του επίγειου αλλά κυρίως του θαλάσσιου περιβάλλοντός τους.
 
Απεικόνηση της κυκλοφορίας των πλοίων για τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας του συστήματος NTS. Στη φωτογραφία διακρίνεται η τροχιά του νανοδορυφόρου (λευκή γραμμή) καθώς αυτός διέρχεται άνωθεν της Γης και σαρώνει την προκαθορισμένη περιοχή (πράσινος κύκλος που απεικονίζει το πλάτος σάρωσης). Οι πληροφορίες που παρέχει είναι πραγματικού χρόνου.
Πρόσφατα οι επιστήμονες έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους στην κατηγοριοποίηση των Mικροδορυφόρων ανάλογα με τη χρήση τους ή ακόμα και με τον τύπο των ηλεκτρονικών συστημάτων τα οποία φέρουν. Έτσι αν ένας δορυφόρος χρησιμοποιείται για εμπορικούς ή στρατιωτικούς σκοπούς ή αν έχει μικροηλεκτρονικά κυκλώματα τελευταίας τεχνολογίας (π.χ. μικροεπεξεργαστές - microprocessors) ή παραδοσιακούς μηχανισμούς χαρακτηρίζεται ως παραδοσιακός ή σύγχρονος Μικροδορυφόρος. Σε κάθε περίπτωση όμως οποιοσδήποτε και να είναι ο διαχωρισμός των κατηγοριών των δορυφόρων αυτών το σημαντικό είναι ότι αποτελούν πλέον το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας ερευνητικής δραστηριότητας ακόμα και σε περιβάλλοντα που ασχολούνται με την εξερεύνηση του έξω διαστήματος ή άλλων πλανητών. Το σημαντικό όμως στοιχείο για εμάς είναι ότι το διεθνές σκηνικό έχει αρχίσει να κατακλύζεται από τάσεις εκτόξευσης Mικροδορυφόρων και χρησιμοποίησή τους σε τροχιές κατάλληλες για την επιτήρηση των θαλασσίων περιοχών11.

Μικροδορυφόροι σε θαλάσσιες επιχειρήσεις
 
Η χρήση της τεχνολογίας των Mικροδορυφόρων στο θαλάσσιο περιβάλλον για την υποστήριξη των θαλασσίων επιχειρήσεων είναι ο τομέας στον οποίο αξίζει να γίνει εκτενής αναφορά, στα στενά όμως πλαίσια αυτής της μελέτης. Η διεθνής βιβλιογραφία αναφέρεται με κολακευτικά σχόλια στη δυνατότητα των σημερινών Mικροδορυφόρων να παρακολουθούν ναυτικές μονάδες εν πλώ (space maritime tracking capability) 26 και μάλιστα κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια ημέρας ή νύκτας. Η ειδική αυτή εφαρμογή έχει τεθεί στην πρώτη γραμμή της επιστημονικής έρευνας κυρίως από την κυβέρνηση του Καναδά και της Νορβηγίας. Η μεν πρώτη χώρα αποσκοπεί στην διασφάλιση των θαλασσίων της συνόρων και την καταπολέμηση της λαθρομετανάστευσης (φαινόμενο που αντιμετωπίζει και η Ελλάδα κατά κόρον τα τελευταία χρόνια), ενώ η δεύτερη προσπαθεί να επιλύσει με το λιγότερο δυνατό κόστος τον εντοπισμό και την παρακολούθηση πλοίων που κινούνται μέσα στο εκτεταμένο σύστημα φιόρδ το οποίο διαθέτει. Παράλληλα, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον εντοπισμό και παρακολούθηση επικίνδυνων φορτίων που κινούνται διαμέσου των θαλασσίων οδών (weapons of mass destruction transferring) και που σε περίπτωση ατυχήματος μπορεί να προκαλέσουν κίνδυνο για την ανθρωπότητα.
 
Σε κάθε περίπτωση όμως και με δεδομένο ότι ο έλεγχος των θαλασσών και τα κυριαρχικά δικαιώματα που εκπηγάζουν μέσα από αυτόν είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής υποχρέωσης κάθε κράτους, είναι επιτακτική η ανάγκη της εφαρμογής των Mικροδορυφόρων από όσα κράτη έχουν την οικονομική και τεχνολογική δυνατότητα για να προβούν σε ένα τέτοιο εγχείρημα. Στη συνέχεια παρατίθενται μερικά παραδείγματα Mικροδορυφόρων που η εφαρμογή τους έχει ως απώτερο στόχο την αστυνόμευση των θαλασσίων οδών και την εξασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Νανοδορυφόρος εντοπισμού πλοίων (Nanosatellite Tracking Ship - NTS)
 
Το εν λόγω εγχείρημα αποτελεί Καναδο–Νορβηγική συνεργασία και υλοποιείται μέσω του Πανεπιστημίου του Τορόντο. Έχει κωδική ονομασία CANX-6 (CAnadian Norwegian eXperiment) και η αποστολή του είναι η μετάδοση ασφαλούς πληροφορίας μέσω διαστημικού αυτομάτου συστήματος εντοπισμού θέσεως εμπορικών πλοίων για τη θέση και την ταχύτητα όλων των πλοίων που κινούνται στις ακτές του Καναδά και στα φιόρδ της Νορβηγίας. Η κατασκευή του διήρκεσε λιγότερο από 7 μήνες, ενώ έχει τη δυνατότητα να παρέχει ολοκληρωτική κάλυψη των θαλασσίων περιοχών της Γης αν αυτό κριθεί απαραίτητο. Παράλληλα, προσφέρει υπηρεσίες σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης καθώς επίσης και στη μείωση του προβλήματος λαθρομετανάστευσης στις ανωτέρω χώρες αφού σε πραγματικό χρόνο οι Mικροδορυφόροι καταγράφουν εικόνες από τα χωρικά ύδατα των δύο χωρών αντίστοιχα. Τα λειτουργικά και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά του φαίνονται κατωτέρω 5:
 
Προδιαγραφές δορυφόρου NTS:
 
• Cubesat καθαρού βάρους 6.5 kg και διαστάσεων 20 x 20 x 20 cm
• Μήκος σταθερής μονοπολικής κεραίας 46 cm
• ARM7TDMI επεξεργαστής με 2 MB EDAC RAM και 16 MB of Flash RAM 
• Ηλιακά κελιά έξι πλευρών από γάλλιο-αρσενικό
• Μπαταρίες 3.6Ah Lithium-ion
• Κατασκευασμένος από αλουμίνιο ή ελαφρύτερα κράματα
• S band κεραία για εξυπηρέτηση τηλεμετρίας
• Μέχρι 1 Mbps ικανότητα παροχής πληροφοριών
• 4 μονοπολικές κεραίες καταγραφής στοιχείων στόχων
• 17 cm UHF uplink
• Χρηματοδοτείται από το Νορβηγικό Διαστημικό Κέντρο
• Κατασκευάζεται από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο
• Εκτόξευση στις 28 Απριλίου 2008.
 
Κάλυψη του Μικροδορυφόρου M3MSAT.

M3MSat – Maritime Messaging Monitoring Satellite
Ένα άλλο εγχείρημα της κυβέρνησης του Καναδά είναι και η υλοποίηση του προγράμματος M3MSat σύμφωνα με το οποίο, ο εν λόγω δορυφόρος καλύπτει τα θαλάσσια χωρικά ύδατα του Καναδά και δυτικά αλλά και ανατολικά και μάλιστα παρέχοντας πληροφορίες πραγματικού χρόνου. Το εν λόγω εγχείρημα έρχεται ως συμπλήρωμα των ήδη υπαρχόντων επίγειων συστημάτων θαλάσσιας επιτήρησης και προασπίζει έτσι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις θαλάσσιες περιοχές εκμετάλλευσης του Καναδά.
 
Μικροδορυφόρος M3MSat ο οποίος καταγράφει τις κινήσεις των θαλασσίων στόχων που κινούνται μέσα και έξω από τα χωρικά ύδατα της Νορβηγίας σε αποστάσεις μέχρι και 1000 ναυτικά μίλια από της ακτές της παρέχοντας έτσι την απαραίτητη θαλάσσια ασφάλεια σε μια χώρα με τόσο εκτεταμένο και πολύπλοκο δίκτυο ακτών όπως τα νορβηγικά φιόρδ.

Διαστημικό AIS –Space Based AIS 23
 
Οι παραπάνω εφαρμογές Mικροδορυφόρων χρησιμοποιούν την τεχνολογία του συστήματος AIS (Automatic Identification System) που μέχρι στιγμής είναι ο πιο διαδεδομένος τρόπος απόκτησης πληροφοριών κίνησης πλοίου σε πραγματικό χρόνο στο θαλάσσιο περιβάλλον. Η τεχνολογία αυτή μετάδοσης στοιχείων πραγματικού χρόνου επεκτάθηκε και στον διαστημικό χώρο με την είσοδο του διαστημικού AIS (space based AIS) που άλλαξε τα δεδομένα της έρευνας των θαλασσίων περιοχών. Οι Mικροδορυφόροι αποτελούν την πιο οικονομική λύση εφαρμογής του διαστημικού AIS κατά συνέπεια φαίνεται να είναι η μοναδική επιλογή. Οι ήδη υπάρχοντες δορυφόροι σε τροχιές MEO (Medium Earth Orbits) δεν είναι επαρκείς γιατί κοστίζουν ανυπολόγιστα ποσά για να κατασκευαστούν και να τοποθετηθούν σε τροχιά ενώ παράλληλα δεν καλύπτουν όπως θα δούμε παρακάτω και τις απαιτήσεις διακριβωτικής ικανότητας. Κατά συνέπεια η τάση της επιστημονικής κοινότητας να ελέγχει λύσεις, όπως οι Mικροδορυφόροι, είναι
άκρως λογική και συνάμα πολλά υποσχόμενη.
 
Η διαστημική τεχνολογία μέχρι σήμερα ήταν προνόμιο μόνο των πλούσιων φορέων και αυτό φαίνεται από τη μέχρι τώρα εκμετάλλευση του διαστήματος. Για παράδειγμα οι ακαδημαϊκές κοινότητες των πανεπιστημίων δεν είχαν τη δυνατότητα μέχρι σήμερα να εκτοξεύουν πειραματικούς δορυφόρους παρά μόνο αν συμμετείχαν σε προγράμματα μεγάλων διαστημικών οργανισμών με αποτέλεσμα αρκετές φορές να είναι δέσμιοι των αποφάσεών τους. Σήμερα όμως και κυρίως μετά την έλευση της διαστημικής τεχνολογίας των Mικροδορυφόρων που εισήχθη θεωρητικά από το Πανεπιστήμιο του Stanford των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής πριν μερικά χρόνια, το σκηνικό έχει μεταβληθεί αισθητά με αποτέλεσμα και με δεδομένο ότι το οικονομικό κόστος έχει μειωθεί δραματικά, οι ακαδημαϊκοί φορείς να είναι ικανοί να προσφέρουν νέες ιδέες και τάσεις που μπορούν να συνεισφέρουν τα μέγιστα στον εντοπισμό των θαλασσίων «στόχων-πλοίων» και μάλιστα με μεγάλη ακρίβεια.
 
Έτσι με αυτό τον τρόπο ανοίγει πλέον ο δρόμος της εφαρμογής αυτής της τεχνολογίας και από μικρότερα κράτη όπως είναι η Ελλάδα.
 
Βασικοί σκοποί για την επιτήρηση δεν είναι μόνο η έρευνα και διάσωση αλλά πρωτίστως και λόγω των τάσεων των καιρών, η μεταφορά επικίνδυνων υλών και η καταπολέμηση της τρομοκρατίας μέσω των θαλασσών. Τα κράτη με οδηγούς τον Καναδά και τη Νορβηγία ενδιαφέρονται πρωτίστως για τη διασφάλιση και επιτήρηση των παρακάτω περιοχών κατά σειρά σπουδαιότητας19.
 
• Χωρικά ύδατα
• Οικονομικά αποκλειστική ζώνη
• Ύδατα που φιλοξενούν αυξημένη κίνηση εμπορικών πλοίων.
 
Στις περισσότερες περιπτώσεις τα χωρικά ύδατα των κρατών καλύπτονται με μεγάλη ασφάλεια από επίγειους σταθμούς και μάλιστα σε περιπτώσεις όπως η Ελλάδα, που ο θαλάσσιός της χώρος αποτελείται από ένα μεγάλο σύμπλεγμα νήσων. Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της Νορβηγίας που διαθέτει ένα μεγάλο σύμπλεγμα φιόρδ. Παρόλα αυτά η εγκατάσταση πολλαπλών επίγειων σταθμών ενέχει μεγάλο κόστος αλλά και αφήνει ακάλυπτες θαλάσσιες περιοχές που μπορεί να παρέχουν σημαντικά στοιχεία. Έτσι με τη χρήση των Mικροδορυφόρων ξεπερνιούνται τα ανωτέρω προβλήματα και διασφαλίζεται η επιτυχής κάλυψη του θαλασσίου χώρου.
 
Αρχικά οι έρευνες έχουν στραφεί στην εγκατάσταση παθητικών αισθητήρων σε Mικροδορυφόρους οι οποίοι κινούνται μόνο σε χαμηλές τροχιές (LEO) και καλύπτουν τις περιοχές ενδιαφέροντος ανάλογα με το χρόνο επανεπίσκεψης (revisit time) πάνω από το σημείο ενδιαφέροντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της πιο πάνω πειραματικής εφαρμογής αποτελεί ο νορβηγικός Μικροδορυφόρος NSAT-1 ο οποίος φέρει έναν παθητικό αισθητήρα AIS 50x50 cm2 για εντοπισμό και παρακολούθηση X band ναυτιλιακών ραντάρ. Ο δορυφόρος βρίσκεται σε πολική τροχιά, κινείται λίγο υψηλότερα από το επίπεδο του ορίζοντα και καταφέρνει να εντοπίζει πλοία στόχους με ακρίβεια 1 χιλιομέτρου. Η απόσταση αυτή αν και πειραματική, χαρακτηρίζεται ως πολλά υποσχόμενη με δεδομένο ότι η εν λόγω τεχνολογία είναι ακόμα πολύ νέα και σύμφωνα με τις προβλέψεις πρόκειται να αγγίξει το όριο των μερικών μέτρων τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά ακόμα και με αυτή την ακρίβεια έχουμε μια άριστη ένδειξη με δεδομένο ότι καλύπτονται περιοχές μέχρι και 250 χιλιόμετρα σε μια σάρωση του δορυφόρου και δίνεται έγκαιρη προειδοποίηση στους παράκτιους σταθμούς μιας χώρας για πλοία που εισέρχονται στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της 15.
 
Παράλληλα, πρέπει να αναφερθεί ότι η μεταφορά εικόνας και στοιχείων στο έδαφος γίνεται σε πραγματικό χρόνο οπότε με την χρήση 4 – 6 Mικροδορυφόρων σε πολική τροχιά μπορεί να καλυφθεί το σύνολο των χωρικών υδάτων και της περιοχής θαλασσίου ενδιαφέροντος μιας χώρας και μάλιστα με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Για παράδειγμα ο νορβηγικός Mικροδορυφόρος NSAT1 έχει τη δυνατότητα να καλύπτει τα Νορβηγικά χωρικά ύδατα και μάλιστα μέχρι και σε αποστάσεις ανώτερες των 250 ναυτικών μιλίων.
Συγκεκριμένα το εύρος σάρωσης του μικροδορυφόρου στη Γη είναι μέχρι 1000 km πλάτος από ένα μόνο Mικροδορυφόρο, ενώ ο ένας δορυφόρος καλύπτει μέχρι και 2.2 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα τέσσερεις φορές την ημέρα.
 
Τα κύρια χαρακτηριστικά από τα οποία εξαρτάται και επηρεάζεται η ικανότητα και επιτυχής εντοπισμός ενός πλοίου από ένα Mικροδορυφόρο, συνοψίζονται στα ακόλουθα:
 
• Εύρος σάρωσης δέσμης
• Γωνία πρόσπτωσης
• Χωρική ανάλυση εικόνας και λαμβανομένων στοιχείων
• Πολικότητα
• Επίπεδα θορύβου στο διάστημα.
 
Για να αντιληφθούμε την αξία των ανωτέρω στοιχείων ας θεωρήσουμε το υποθετικό σενάριο ότι ένα πλοίο κινείται με 16 κόμβους οπότε θα καλύπτει 700 χιλιόμετρα στη διάρκεια μιας μέρας. Έτσι τέσσερις δορυφόροι είναι αρκετοί για να καλύψουν την απόσταση την οποία θα διανύσει ένα πλοίο με δεδομένο ότι το εύρος σάρωσης θα προσεγγίζει όπως αναφέρθηκε ανωτέρω τα 1000 χιλιόμετρα. Άρα με τη χρήση ενός συστήματος διαστημικού AIS το οποίο θα είναι υποχρεωτικό για κάθε πλοίο θα δημιουργηθεί πλέον η δυνατότητα να καλύπτεται ο θαλάσσιος χώρος ενδιαφέροντος και μάλιστα με μεγάλη ακρίβεια 16.

Κάλυψη των θαλασσίων περιοχών απο τον δορυφόρο NSAT 1 κατά την κίνηση ενός πλοίου απο το Halifax στο Liverpool.

Ελληνική πραγματικότητα
 
Για την ελληνική πλευρά τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Παρόλο που έχει αποδειχθεί ότι η εφαρμογή της τεχνολογίας των Mικροδορυφόρων δεν είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο να αποκτηθεί, η ελληνική πλευρά μετά την εκτόξευση του τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου Hellas Sat δεν έχει να επιδείξει ακόμα νέα βήματα στο διαστημικό πεδίο. Δεν είναι όμως δύσκολο να αποκτηθεί η τεχνογνωσία και να υλοποιηθούν προγράμματα συνεργασίας με διαστημικούς οίκους της Ευρώπης, της Αμερικής ή της Ασίας αφού η εν λόγω τεχνολογία αποτελεί πλέον κοινό τόπο στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Ειδικότερα μέσω προγραμμάτων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος θα ήταν ευχής έργον, εάν δημιουργούνταν οι προϋποθέσεις για την κατασκευή ενός Mικροδορυφόρου έστω σε πειραματικό επίπεδο, που τελικά θα αποσκοπούσε στη διασφάλιση και έλεγχο των θαλασσίων συνόρων που είναι ιδιαίτερα εκτεταμένα στη χώρα μας.
 
Το παράδειγμα της Νορβηγίας και του Καναδά μπορούν να αποτελέσουν ιθυντήρια σημεία για την ανάπτυξη του επιστημονικού μας διαστημικού υποβάθρου και την απλή αλλά τόσο χρήσιμη κατασκευή ενός Mικροδορυφόρου που θα υπηρετεί εθνικούς σκοπούς. Η εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου στις ελληνικές θάλασσες θα αποτελούσε σταθμό, καθόσον θα προσέφερε τα μέγιστα στον έλεγχο των κρίσιμων και πολυσύχναστων θαλασσίων οδών, ενώ παράλληλα θα βελτίωνε τις υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης καθώς θα έβαζε πειθαρχία στο πολύπλοκο θαλάσσιο περιβάλλον. Παράλληλα, η χρήση μικροδορυφόρων θα εκσυγχρόνιζε στον μέγιστο δυνατό βαθμό και τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις με την παροχή υπηρεσιών πραγματικού χρόνου σε video, εικόνα και ήχο.
 
Μια εξαιρετική λύση για τα ελληνικά επιχειρησιακά δεδομένα θα ήταν η δημιουργία ενός προγράμματος κατασκευής Mικροδορυφόρων (4 ή 6 στον αριθμό) σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Η λύση αυτή είναι και οικονομικά προσιτή (μερικές χιλιάδες ευρώ – ίσως στο ευρύτερο περιθώριο των 30 έως πενήντα χιλιάδων ευρώ) και αποτελεί επιχειρησιακή αναγκαιότητα για την ελληνική θαλάσσια πραγματικότητα. Με την πτήση των δορυφόρων αυτών σε πολικές τροχιές θα ήταν δυνατόν η Ελλάδα να είχε κάλυψη των θαλασσίων αλλά και επίγειων περιοχών όλο το εικοσιτετράωρο και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Έτσι και δικά της συστήματα θα χρησιμοποιούσε για τη συλλογή πληροφοριών εθνικού χαρακτήρα αλλά το σημαντικότερο είναι ότι θα κατάφερνε να καλύψει το εκτεταμένο θαλάσσιο περιβάλλον της διασφαλίζοντας έτσι τα κυριαρχικά της δικαιώματα ακόμα και από τον χώρο του διαστήματος. Με αυτό τον τρόπο θα συγκαταλεγόταν πλέον στις χώρες εκείνες που θα είχαν τη δυνατότητα παροχής υψηλών υπηρεσιών επιτήρησης από το διάστημα.

Eκτιμήσεις - Συμπεράσματα
 
Η ανωτέρω σύντομη αλλά περιεκτική ανάλυση επεσήμανε τις πραγματικές τάσεις στο παγκόσμιο διαστημικό σκηνικό και επιβεβαίωσε την αντίληψη ότι σε λίγα χρόνια οι Μικροδορυφόροι θα έχουν κατακλύσει το διάστημα. Οι κυβερνήσεις των ανεπτυγμένων κρατών έχουν παραδοθεί σε ένα αγώνα δρόμου έρευνας και εφαρμογής της τεχνολογίας αυτής, αφού και οικονομικότερη είναι αλλά προσφέρει και τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών που είναι εφάμιλλες και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά τις κλασικές παραδοσιακές τακτικές. Ακολουθώντας αυτές τις τάσεις της σύγχρονης εποχής, η Ελλάδα θα πρέπει να θέσει ως στόχο να βρεθεί στο κέντρο των τεχνολογικών εξελίξεων ούτως ώστε να μην μείνει ουραγός και αμέτοχος θεατής στην εκμετάλλευση του κοντινού διαστήματος. Με τον τρόπο αυτό θα καταφέρει να καλύψει τον θαλάσσιο επιχειρησιακό της χώρο και ταυτόχρονα θα είναι σε θέση στις επόμενες δεκαετίες να διατηρήσει υψηλά το τεχνολογικό δυναμικό όραμα που ούτως ή αλλιώς οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί καθώς και το έμψυχο δυναμικό της έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν με απόλυτη επιτυχία. Έτσι και τα κυριαρχικά δικαιώματά της στον θαλάσσιο χώρο της ανατολικής Μεσογείου θα θωρακίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αλλά θα εκτινάξει και τεχνολογικά τα υπάρχοντα επιστημονικά της συστήματα παραγωγής ιδεών.

ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ
LEO: Low Earth Orbit
MEO: Medium Earth Orbit
HEO: Highly Elliptic Orbit ή High Earth Orbit

 
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. http://www.interorbital.com/TubeSat_1.htm
2. Wiley J. Larson and James R. Wertz, “Space Mission Analysis and Design”, Space Technology Library, Microcosm Press.
3. Jerry Jon Sellers, “Understanding Space, an Introduction to Astronautics”, Mc Graw Hill.
4. “Nanosatellite Tracking Ships: Responsive, Seven-Month Nanosatellite Construction for a Rapid On-Orbit Automatic Identification System Experiment,” Freddy M. Pranajaya and
Robert E. Zee, Space Flight Laboratory, University of Toronto, Institute for Aerospace Studies, 7th Responsive Space Conference April 27–30, 2009 Los Angeles.
5. “Optimal Microsatellite Cluster Design for Space-Based Tracking Missions,” J. Daniel Griffiths and Leena Singhy, The Charles Stark Draper Laboratory, Cambridge, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA.
6. http://www.utias-sfl.net/nanosatellites/CanX6/
7. “The Analysis of Network Centric Maritime Interdiction Operations (MIO) Using Queuing Theory,” Mark G. Hazen, TTCP MAR Action Group 1, Presented to 8th ICCRTS, June
2003, Defense Research and Development Canada.
8. “Nanosatellite Tracking of Ships ― Review of the First Year of Operations,” Franz Newland, Elliott Coleshill, Ian DSouza and Jeff Cain, COM DEV Ltd., 7th Responsive Space
Conference April 27–30, 2009 Los Angeles, CA
9. Responsive Space for the Canadian Forces (AIAA-RS-5- 2007-3004) Captain Donald Bedard & Major Aaron Spaans AIAA 5th Responsive Space Conference 2007 Los Angeles, CA.
10. http://www.utias-sfl.net/nanosatellites/AISSat-1/
11. Bjorn T. Narheim, Oystein Olsen, Oystein Helleren, Richard Olsen, Alexander M Beattie, Robert E. Zee, “A Norwegian Satellite for Space-based Observations of AIS in the High North,” Proceedings of the 22nd Annual AIAA/USU Conference on Small Satellites, Logan, UT, USA, Aug. 11-14, 2008.
12. Torkild Eriksen, Gudrun Hψye, Bjψrn Narheim, Bente Jenslψkken Meland, “Maritime traffic monitoring using a space-based AIS receiver,” Acta Astronautica, Vol. 58, Issue 10, May 2006, pp. 537-549.
13. http://directory.eoportal.org
14. http://www.nasa.gov/mission_pages/tacsat-2/main/
15. “Satellite AIS from USCG” Article in Digital Ship Magazine, April 2007, pg 27.
16. http://www.esa.int/esaMI/Technology/SEMVDZ9NJTF_0.html
17. http://www.uzay.tubitak.gov.tr
18. “From big GEO’s to Small Satellites: A step forward in UserFriendly Satellite Services”, Fulvio Ananasso, AIAA 94-1056- CP
19. “Military Micorsatellites: Matching requirements and technology”, Matt Bille (AIAA Senior Member), AIAA-2000-5186 space 2000 conference and exposition, Long Beach, CA.
20. “Commercial Applications for Microsatellites”, AIAA-2001-4743, AIAA Space 2001 Conference and Exposition, Albuquerque, NM, 28-31 August 2001.
21. “Advanced small satellite bus concepts”, AIAA-94-1171, Robert W. Davis, Chantilly, Virginia, USA.
22. “Why Small Sats?”, James D. Rendleman, Colonel, USAF (ret.), JD, LLM, Colorado Springs, AIAA-2009-6416, Space 2009 Conference and Exposition, 14-17 September 2009,
Pasadena, California.
23. “Low Cost Microsatellites: Innovative approaches to breaking the cost paradigm”, Ruth L Moser and Michael J. Stallard, AIAA-2000-5195.
24. http://www.cnw.ca/ (M3MSat).
25. “Radar satellites and maritime domain awareness”, J.K.E. Tunalay, London Research and development Corporation, Ottawa, Ontario.
26. “Maritime Galileo Application”, SEA GATE test environment, Rostock Port, Germany.
27. “New Possible roles of small satellites in maritime surveillance”, Terje Wahl, Gudrun K. Hoye, Norwegian Defense Research Establishment (FFI), Kjeller, Norway.

22 Ιανουαρίου 2013

ΧΕΙΜΑΡΡΑ. Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοϊας.

Η βύθιση του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό είναι το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας. Έμεινε στην ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας».

Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που ανήκε προηγουμένως στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα», δόθηκε στη χώρα μας ως πολεμική επανόρθωση και το εκμεταλλευόταν το Δημόσιο. Απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα. Βρισκόμαστε στο μέσον του Εμφυλίου Πολέμου και το οδικό δίκτυο της χώρας ήταν σε κακή κατάσταση, αν όχι ανύπαρκτο. Έτσι, μια εναλλακτική διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα ήταν μέσω θαλάσσης.

Στις 4:10 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου το «Χειμάρρα» ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό προσέκρουσε λόγω της πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες «Βερδούγια», μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, γιατί υποστηρίζονται και άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ. 

Η σφοδρή πρόσκρουση προκάλεσε εισροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου, με αποτέλεσμα να παραμείνει ακυβέρνητο. Το πλήρωμα του «Χειμάρρα» δεν φρόντισε να διατηρήσει την τάξη κατά την εγκατάλειψη του σκάφους, που έγινε τελείως ανεξέλεγκτα.

Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής, είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι. Ανάμεσά τους πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και χωροφύλακες συνοδοί.

Στη δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπελέσης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας. 

Χρόνια αργότερα, ο δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του πραγματοποίησαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου και ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Εκτέθηκαν μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο. 

[Πηγή sansimera.gr]
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

16 Ιανουαρίου 2013

Ο λόγος του προέδρου της ΠΕΠΕΝ κατά την κοπή της πρωτοχρονιάτικης βασιλόπιττας.

Σεβασμιότατε, Kύριε Yπουργέ Ναυτιλίας, Κύριοι Βουλευτές, Κύριοι Γενικοί Γραμματείς του ΥΝΑ , Κύριε Αρχηγέ του Λιμενικού Σώματος, Κύριε Δήμαρχε, Κύριε εκπρόσωπε του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, Κύριοι Πρόεδροι των εφοπλιστικών ενώσεων και του ΝΕΕ Κύριε Πρόεδρε της HELMEPA, Κυρια προεδρε του Ναυτικου μουσειου της Ελλαδος, Κύριε Γενικέ Γραμματέα της ΠΝΟ και κύριοι συνάδελφοι των άλλων σωματείων, Κύριοι Πρόεδροι φορέων και οργανισμών, Κυρίες και Κύριοι προσκεκλημένοι, Αγαπητές συναδέλφισσες και αγαπητοί συνάδελφοι,

Οι Πλοίαρχοι πάσης τάξεως, η Διοίκηση της Ενώσης μας και εγώ προσωπικά, σας ευχαριστούμε για την χαρά και την τιμή που μας δίνετε να είσαστε σήμερα κοντά μας, στην καθιερωμένη γιορτή, για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας και των βραβεύσεων των συναδέλφων μας.
Θέλω να ευχαριστήσω τη Διοίκηση του ΟΛΠ για την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας εκδηλώσεων, ευχόμενος σύντομα ο Πειραιάς μας να έχει ένα σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο όπου να μπορεί να φιλοξενήσει διάφορες εκδηλώσεις μεταξύ των οποίων και τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ για να επιστρέψουν οριστικά εκεί όπου ανήκουν, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά.


Πριν προχωρήσουμε, θεωρώ υποχρέωση μου να σας ζητήσω να κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή για τους συνανθρώπους μας που χάθηκαν τη χρονιά που μας πέρασε στους ωκεανούς, στα πέρατα του κόσμου.
-Θα έχουν πάντα μια θέση στις καρδιές μας.

ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥΣ H ΜΝΗΜΗ

Κυρίες και Κύριοι,
Η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία κατέχει μια από τις υψηλότερες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης. Δεν είναι τυχαίο πως τα Ελληνικά πλοία που στελεχώνονται, με Έλληνες ναυτικούς παίρνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες στην αξιολόγηση τους. Τόσο από τις επιθεωρήσεις λιμένων, όσο και από εκείνες των ναυλωτριών εταιρειών, που όλοι γνωρίζουμε πόσο απαιτητικές είναι σε πρότυπα, απαιτήσεις και κανονισμούς, Διεθνείς και τοπικούς.
Αν κάποιος θεωρεί πως αυτή η επιτυχία και πρωτοπορία κερδήθηκε σε μια νύχτα, είναι γελασμένος.
Μια αναδρομή στο παρελθόν θα μας δείξει πως αν δεν υπήρχε μεταπολεμικά η Ελληνική Ναυτιλία, για να στηρίξει την οικονομία της χώρας, η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη απ’αυτήν που βιώνουμε σήμερα.
Ο μικρός αριθμός των πλοίων τύπου Λίμπερτυ (τα οποία ταξίδεψαν οι παππούδες και πατεράδες μας, δίνοντας και τη ζωή τους πολλές φορές), ήταν η σιρμαγιά του σημερινού Ελληνικού Ναυτιλιακού θαύματος.
Εισέρευσε όλα αυτά τα χρόνια ζωογόνο συνάλλαγμα στη χώρα τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους ναυτικούς, οι οποίοι έφερναν και συνεχίζουν μέχρι σήμερα (όσοι απέμειναν) να δίνουν ζωή στην κατεστραμμένη οικονομία της χώρας μας.
Ζωή δύσκολη και στερημένη του ναυτικού. Επικίνδυνη, μοναχική μακριά από τις μικρές και μεγάλες χαρές των στεριανών. Σαν το μυρμήγκι που φέρνει λίγο-λίγο τους κόπους μιας ζωής εργασίας στο εξωτερικό, μέσα στη χώρα του για να την στηρίξει και να ζήσει την οικογένειά του.


Η ανταμοιβή του ναυτικού για τη διαχρονική προσφορά του από την Πολιτεία, είναι ο ηθικοϋλικός εξευτελισμός και αφανισμός του. Από τη μια, έχουν καταντήσει τα Ελληνικά πλοία να ταξιδεύουν με ελάχιστους Έλληνες και από την άλλη (ακόμη και αυτούς τους λίγους) η Πολιτεία κάνει ότι μπορεί για να τους αφανίσει και αυτούς.
Αντί, να δοθούν κίνητρα για την περιβόητη προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα αλλά και την παραμονή των υπαρχόντων, μόνο εμπόδια, αντικίνητρα και διωγμό των Ελλήνων από τα πλοία αντιμετωπίζουμε.Παραδειγμα η μεγάλη ανεργία των χαμηλόβαθμων αξιωματικών και κατωτέρων πληρωμάτων.
Τα αρμόδια υπουργεία, υπακούοντας στις εντολές των υπαλλήλων της τρόϊκας,αυξάνουν από 150 έως 230% τη φορολογία των Ελλήνων ναυτικών τη στιγμή που σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες η αντίστοιχη φορολογία είναι μηδενική και οι ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών καλύπτονται από το κράτος.
Διάλυση του ΝΑΤ και Οίκου Ναυτου,πληρωμη εφ’απαξ μετά πάροδο τριών ετων,εισφορα αλληλεγγύης στο μέγιστο ποσοστό ανεξάρτητα με το χρονικό διάστημα που ο ναυτικός έχει εργασθει,σε αντίθεση με όλους τους άλλους εργαζομενους.Απαιτηση προσκόμισης αποδείξεων ανεξάρτητα με το αν ο ναυτικός ταξίδευε και ήταν αδύνατον να συλλέξει αποδείξεις εντός Ελλάδος.
Τέτοιο "μένος" κατά των ναυτικών δεν έχει υπάρξει στο παρελθόν.
Το έγκλημα βέβαια της απομάκρυνσης των Ελλήνων από τα Ελληνικά πλοία είναι βέβαιο ότι θα ολοκληρωθεί με επόμενο μνημόνιο που θα περιλαμβάνει την πλήρη εξίσωση των φορολογικών κλιμάκων των ναυτικών με αυτών της ξηράς.
Δυστυχώς ακόμα περιμένουμε απαντηση,σε σχετική επιστολή που στείλαμε προ δίμηνου στον κ.πρωθυπουργό, με κοινοποίηση στα υπουργεία ναυτιλίας, εργασίας και οικονομικών.


Ας μας πεί κάποιος από τις "πολιτικές διάνοιες" που έχει τέτοια σχέδια, ποιος ναυτικός που θαλασσοπνίγεται, ζώντας μακριά από την κοινωνία και την οικογένειά του με τόσους κινδύνους και αντιξοότητες, θα συνεχίσει το ναυτικό επάγγελμα και πόσοι νέοι θα το ζηλέψουν για να το ακολουθήσουν;
Σας βεβαιώ ότι, θα είναι ελάχιστοι και όποιος πιστεύει κάτι διαφορετικό θα πέσει έξω στις εκτιμήσεις του.


Ένα άλλο αντικίνητρο προς όλους,είναι το πρωτοφανές και άνευ προηγουμένου χτύπημα των συνταξιούχων ναυτικών. Η προσπάθεια ισοπέδωσης τους είναι πρωτοφανής. Καμμία άλλη ομάδα εργαζομένων δεν έχει πληγεί τόσο πολύ από τα οικονομικά μέτρα. Ενδεικτικά θα σας πώ ότι ένας συνταξιούχος Πλοίαρχος σε ετήσια βάση αρχής γενομένης από το καταστροφικό 2009 εως σήμερα έχει χάσει το 50-55% του ποσού που ελάμβανε κατά μέσο όρο, τη στιγμή που οι κρατήσεις των εν ενεργεία παραμένουν ίδιες χωρίς καμμία αντίστοιχη μείωση. Είναι αυτό κράτος δικαίου ; Είναι αυτή η μέθοδος αξιοκρατική μέσα στο πνεύμα της ανταποδοτικότητας των κρατήσεων των εργαζομένων;
Χτυπούν αυτούς που έχουν προσφέρει τα μέγιστα,προς όφελος αυτών που έχουν προσφέρει τα ελάχιστα.


Αυτή η ισοπέδωση είναι παράλογη, άδικη, αχαρακτήριστη.
Η ανικανότητα, οι πολιτικές και οι καταστροφικοί χειρισμοί των τελευταίων τριάντα ετών, οδήγησαν τη χώρα εκεί που βρίσκεται σήμερα. Και αντί να τιμωρηθούν οι υπαίτιοι, χτυπιόνται οι εργαζόμενοι και ειδικά αυτοί οι οποίοι προσέφεραν τα περισσότερα.
Κατά τον κ.Πρωθυπουργό, όλοι οι Έλληνες πρέπει να βοηθήσουμε και να συντελέσουμε στη διάσωση της χώρας δίκαια. Δεν μας λέει όμως τι περικοπές έχουν γίνει στους πολιτικούς που θα μπορούσαν να συγκριθούν με αυτές των υπολοίπων Ελλήνων και ειδικά των ναυτικών. Εκτός και αν αυτοί,είναι στο απυρόβλητο λόγω του "θεάρεστου" έργου που προσφέρουν. Το ερώτημα που γεννιέται, είναι, αν θα μπορούσε κάποιος από τους πολιτικούς που παίρνουν αυτές τις αποφάσεις, να ασκήσει το ναυτικό επάγγελμα έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, βιώνοντας τόσους κινδύνους, αντιξοότητες και μοναξιά που αντιμετωπίζει ένας ναυτικός.
Βέβαια, μην ξεχνάμε, ότι προεκλογικά ακούγαμε ρητορικές υποσχέσεις και απόψεις πως η ναυτιλία και οι Έλληνες ναυτικοί, λόγω της φύσεως της εργασίας και της συναλλαγματοφόρου εισφοράς τους δεν θα έχουν πρόσθετη φορολόγηση από την υπάρχουσα. Τελικά,εφαρμόζοντας τέτοια φορολογική πολιτική και διώχνοντας τους Έλληνες από το Ελληνόκτητα πλοία, είναι βέβαιο ότι, θα είναι πολύ μεγαλύτερη η απώλεια εσόδων για το κράτος, από αυτήν που θα έχει αν δεν αυξήσει την φορολογία των ναυτικών.


Άλλωστε ο αριθμός των Ελλήνων εν ενεργεία ναυτικών είναι γύρω στις 16.000 και μειώνεται συνεχώς αποκαρδιωτικά.
Έχει γίνει τεράστια προσπάθεια για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα και πιστεύουμε ότι πλέον αποδίδει καρπούς. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει υπερπροσφορά νέων για την είσοδο τους στις ΑΕΝ. Αυτό δείχνει, πως, παρά τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος και παρά την ελλειπή ενημέρωση προς τους νέους των λυκείων, το επάγγελμα είναι ελκυστικό. Και λέω τα τελευταία χρονιά, εννοώντας(κυρίως)τα τρία τελευταία μετά την υπογραφή των "θρυλικών" μνημονίων, που λεηλάτησαν την καθημερινότητα του Ελληνικού λαου,το βίο τους,την αξιοπρέπεια τους. Προφανως το ναυτικό επάγγελμα να είναι λύση για όλους αυτούς τους ανέργους νέους που η ανεργία τους φτάνει το 57%.
Αν πραγματικά θέλουμε Έλληνες στα Ελληνικά πλοία, τη στιγμή που παγκοσμίως η έλλειψη ικανών αξιωματικών αυξάνεται, τότε πρέπει να γίνουν οι ανάλογες επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό.
Βέβαια, μιλώντας για επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό,προκυπτει το ερώτημα: Τι γίνεται με το ΚΕΣΕΝ; Γιατί έχει απαξιωθεί τόσο πολύ αυτό το κέντρο,από το οποίο βγαίνουν ικανότατοι Έλληνες αξιωματικοί και πληρώματα.Ελληνες αξιωματικοί οι οποίοι διαχειρίζονται τον υπερσύγχρονο Ελληνόκτητο στόλο και έχοντας πάρει τόσα λίγα στο διάστημα φοίτησης, σε σχέση με αυτά που προσφέρουν στην Ελληνική ναυτιλία και στην Ελληνική οικονομία.Ωρομισθιοι ναυτοδασκαλοι καλούνται να καλύψουν τα τεράστια διδασκαλικά κενά και πάλι όμως δεν επαρκούν, με αποτέλεσμα να μη καλύπτονται οι ανάγκες των διαφόρων ειδικών σχολείων.
Εδώ οφείλουμε να πούμε πως από την προσφορά της Ένωσης εφοπλιστών έγινε αποκατάσταση ζημιών και ανακαίνιση του κτιρίου, που εκκρεμούσαν για πολλά χρονιά και είχαν καταντήσει το χώρο να θυμίζει τριτοκοσμική χώρα.


Το σίγουρο είναι ένα, όσο δεν καλλιεργείται το φυτώριο και δεν υπάρχει όλη η ιεραρχική κλίμακα των αξιωματικών μέσα στα πλοία δεν υπάρχει μέλλον.
- Το ναυτικό επάγγελμα είναι μια διαχρονική παράδοση για τον Έλληνα.
Αυτή η παράδοση, που είναι κληρονομιά και υποχρέωση όλων μας, πρέπει να συνεχιστεί για το καλό και την προκοπή της χώρας μας. Άλλωστε, αν έχει μείνει κάτι για το οποίο εξακολουθούμε να είμαστε υπερήφανοι διεθνώς, αυτό είναι η Ελληνική ναυτιλία. Ο τελευταίος υγιής και ζωογόνος πυλώνας της Ελληνικής οικονομίας, η μοναδική βαριά βιομηχανία της χώρας μας.
Αυτό βέβαια ενοχλεί κάποιους. Δεν μας συγχωρούν πως μια τόσο μικρή χώρα, με τόσα προβλήματα είναι πρωτοπόρος σε ένα τόσο νευραλγικό και στρατηγικό τομέα, όπως είναι η ναυτιλία.
Σε αυτό το σημείο θα απευθυνθώ στους πολιτικούς μας, που είτε το θέλουμε είτε όχι, αυτοί διαχειρίζονται τις τύχες του λαού μας.
Πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να θυμούνται ότι είναι Έλληνες και έχουν μεγάλη ιστορική ευθύνη. Δεν έχουν το δικαίωμα μετά από τόσων χιλιάδων χρόνων ναυτικής ιστορίας της χώρας να δεχθούν να αφανίσουν την Ελληνική ναυτιλία και τους Έλληνες ναυτικούς, για ξενόφερτα συμφέροντα.


Ελληνική ναυτιλία χωρίς Ελληνικά πλοία και Έλληνες ναυτικούς δεν μπορεί να υπάρξει. Οι απώλειες για τη χώρα θα είναι τεράστιες.
Και θα συνεχιστεί η ναυτική μας παράδοση, μόνο με ένα τρόπο:
Να έρθουν οι νέοι στο ναυτικό επάγγελμα, να αγαπήσουν τη θάλασσα και να σταδιοδρομήσουν.
Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να συμβάλλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες και φορείς. Η Πολιτεία, οι Πλοιοκτήτες, οι Ενώσεις.
Έχουμε και φέτος τη χαρά να έχουμε κοντά μας αντιπροσωπεία από τις Ακαδημίες της χώρας μας και τους καλωσορίζουμε.


Αγαπητοί Σπουδαστές, Δόκιμοι Πλοίαρχοι,
Το επάγγελμα που επιλέξατε, είναι ένα επάγγελμα ιδιαίτερο και ξεχωριστό. Έχει μεγάλες απαιτήσεις και υποχρεώσεις. Στο δρόμο σας θα βρείτε περισσότερα αγκάθια και λιγότερα ροδοπέταλα.
Εδώ, η Πολιτεία καλείται να συμβάλλει με ρεαλισμό και αποφασιστικότητα. Να δώσει πραγματικά κίνητρα, προκειμένου ο νέος να πάρει την απόφαση για να γίνει μέλος της μεγάλης Ελληνικής Ναυτικής οικογένειας. Τα μέτρα αυτά, πρέπει να είναι γενναία, θαρραλέα και αποφασιστικά.
Να εκσυγχρονίσει τα Νομοθετικά πλαίσια του κώδικα Δημοσίου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, τους Κανονισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας Πλοίων, τα κείμενα των Συλλογικών Συμβάσεων, με δίκαιο καταλογισμό ευθυνών. Και όχι μόνιμα και αβασάνιστα, να επιρρίπτουν τα πάντα στις πλάτες του Πλοιάρχου .
Να φροντίσουμε να δώσουμε στο νεαρό δόκιμο τις σύγχρονες υλικοτεχνικές υποδομές και εξοπλισμό, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σημερινών υπερσύγχρονων πλοίων. Όπως επίσης και οι Ακαδημίες απαραιτήτως να διατηρήσουν το ναυτικό χαρακτήρα τους.


Συνάδελφε Πλοίαρχε πάσης τάξεως,
Θεωρούμε σαν ΠΕΠΕΝ, ότι είναι υποχρέωσή όλων μας η ανάγκη ενός διευρυμένου ρόλου. Τέτοιου, που οι αγώνες του να ξεπερνούν το στενό διεκδικητικό εισοδηματικό πλαίσιο.
Πιστεύουμε και υποστηρίζουμε, ότι ο διάλογος είναι το αναγκαίο εργαλείο. Όχι μόνο για να διαμορφώνονται συμφωνίες, αλλά και για να διαπιστώνονται διαφωνίες μέσα από τις οποίες θα βρίσκονται λύσεις.
Εξ άλλου, ο διάλογος και η συμμετοχή μας σ’αυτόν, δεν μας αποκλείει από κάθε άλλη ενέργεια. Όπως άλλωστε έχει γίνει, αρκετές φορές, με κινητοποιήσεις όπου συμμετείχαμε για την διεκδίκηση δίκαιων αιτημάτων του κλάδου και των συναδέλφων γενικότερα.
· Είναι πάγια τα αιτήματά μας, για την απασχόληση, καταπολέμηση της ανεργίας και την βελτίωση των συνθηκών εργασίας, το εφ’άπαξ, το συνταξιοδοτικό και την μείωση της φορολογίας των εν ενεργεία συναδέλφων μας, όπως και των συνταξιούχων. Ας καταλάβουν επιτέλους την ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος μας.


· Η ποιοτική εκπαίδευση στις ΑΕΝ όπως και του ΚΕΣΕΝ.
Η αναβάθμιση των ΑΕΝ και η ένταξή τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι αδιανόητο να είναι επιπέδου ΤΕΙ, μόνο το καταληκτικό δίπλωμα και όχι και τα προηγούμενα, δηλαδη του Β’ και του Γ’!.
Αλλά, για ποιά αναβάθμιση ναυτικής εκπαίδευσης μιλάμε και αγωνιζόμαστε, όταν οι ΑΕΝ και το ΚΕΣΕΝ υπολειτουργούν λόγω έλλειψης καθηγητών; Ειδικά ναυτοδασκάλων.Η λύση των ωρομίσθιων και ειδικά των συνταξιούχων δεν μπορεί να θεωρείται μόνιμη.
Εδώ πρέπει να πούμε πως εισακούστηκε από το ΥΝΑ το επί σειρά ετών αίτημα μας για πλήρωση των κενών θέσεων των Διευθυντών σπουδών στις ΑΕΝ Πλοιάρχων, που επιτέλους είναι Πλοίαρχοι.
Ένα θέμα το οποίο απασχολεί έντονα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, είναι η απαράδεκτη ποινικοποίηση του Ναυτικού Επαγγέλματος.
Η ποινικοποίηση ενεργειών, που έχει σαν αποτέλεσμα ν’ αντιμετωπίζονται οι ναυτικοί σαν κοινοί εγκληματίες, μόνο ζημιά προκαλεί. Αφού, καταρρακώνεται η κοινωνική προσωπικότητα του ατόμου και θίγονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των ναυτικών αφήνοντας απροστάτευτο το ναυτικό επάγγελμα.
Άλλο θέμα που απασχολεί Πλοιάρχους-πληρώματα (αλλά και την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα) έντονα τα τελευταία χρόνια, είναι το φαινόμενο της πειρατείας στην περιοχή του Κόλπου του Άντεν, της Σομαλίας,(του Ινδικού ωκεανού γενικότερα) καθώς και στην Δυτική Αφρική.
Αν και ομολογουμένως υπάρχει μείωση συχνότητας περιστατικών, εμείς ζητάμε να είναι ουσιαστική και αποτελεσματική η παρουσία των συμμαχικών δυνάμεων. Έτσι, που να σταματήσουν να κινδυνεύουν τα διαπλέοντα πλοία και οι συνάδελφοι όλων των Εθνικοτήτων. Ας πράξουν οι συμμαχικές δυνάμεις κάποια στιγμή το αυτονόητο, σταματώντας το πρόβλημα εν’ τη γενέσει του.
Η ύπαρξη ενόπλων πάνω στο πλοίο είναι εφήμερη λύση. Εμείς σε περίπτωση εμπλοκής και ατυχήματος δεν αποδεχόμαστε σε καμιά περίπτωση ευθύνη του Πλοιάρχου. Κατι τέτοιο δεν είναι στα καθήκοντα του και ούτε σχετική εκπαίδευση έχει, για να μπορεί να διαχειριστεί τέτοιες καταστάσεις.
Επιτέλους ας ασχοληθούν οι αρμόδιοι με ένα θέμα πολύ σοβαρο,αυτό των λιμανιών της χώρας.
Η παρούσα κατάσταση δεν τιμά κανένα και ιδιαιτέρως μια θαλασσινή, γεμάτη λιμάνια χώρα.
Αν κανείς ανατρέξει στις εκθέσεις της Ένωσης μας για τα λιμάνια θα διαπιστώσει ότι οι βελτιωτικές κινήσεις που έχουν γίνει είναι ελάχιστες.
Ας ακούσουν κάποτε οι αρμόδιοι τη φωνή και τις προτάσεις των κατεξοχήν χειριστών των λιμανιών, των Πλοιάρχων, οι οποίοι με τις γνώσεις, την πείρα και τη ναυτοσύνη τους, διαχειρίζονται καταστάσεις τρομερά δύσκολες προκειμένου να φέρουν σε πέρας το έργο τους, με τη <<Δαμόκλειο σπάθη>> να αιωρείται πάνω απ’ τα κεφάλια τους. 


Συνάδελφοι, θέλω να σας διαβεβαιώσω, ότι, πάντα θα προσπαθούμε για το καλύτερο με τη δική σας συμμετοχή και βοήθεια, την οποία θεωρώ δεδομένη.
Έτσι ώστε, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, να έχουμε τον κλάδο και την Ένωσή μας στη θέση που της αξίζει, τόσο στη ναυτιλία μας όσο και στη χώρα μας.
Δεν μπορεί κάποιοι να θυμούνται την Ένωση μόνο όταν χρειάζονται τη βοήθεια της. Η δύναμη της Ένωσης είναι τα "ενεργά μελή της.
Αν εσείς δεν συμμετέχετε στα κοινα, αν δεν είσαστε κοντά μας,να μας στηριζετε,να μας συμβουλεύετε να συναποφασίζουμε για τις κινήσεις μας,τοτε ενδεχομένως δεν θα μπορέσουμε να έχουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για το κοινό καλό του κλάδου και της ναυτιλίας μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, Κυρίες και Κύριοι,
Ευχόμαστε η νέα χρονιά να είναι καλύτερη απ’ την προηγούμενη.
Οι συνάδελφοι που ταξιδεύουν να έχουν τον Άγιο Νικόλα πάντα μαζί τους, να τους προστατεύει και να γυρίσουν και πάλι υγιείς στα σπίτια τους.
Σεβασμιωτατε,Κυρίες και κύριοι, Αγαπητοί συνάδελφοι
Σας ευχαριστώ πολύ.


πηγή