27 Σεπτεμβρίου 2009

Ναυμαχία Σαλαμίνας (28 Σεπτεμβρίου 480 π.Χ.). Η πρώτη ένδοξη νίκη του ενωμένου Ελληνικού στόλου.

Πριν τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας

Μετά την κατάληψη του στενού των Θερμοπυλών απ' τους Πέρσες και την λήξη της Ναυμαχίας του Αρτεμισίου χωρίς αποφασιστικό αποτέλεσμα, ο Ελληνικός στόλος εγκατέλειψε την θαλάσσια περιοχή στα Βόρεια της Εύβοιας κατευθυνόμενος προς τις ακτές της Αττικής και έτσι άνοιξε ο δρόμος για την κατάκτηση ολόκληρης της Κεντρικής Ελλάδας από τον στρατό του Ξέρξη. Σ' αυτή την περίσταση ο ρόλος του Θεμιστοκλή υπήρξε οπωσδήποτε αποφασιστικός, κατόρθωσε να πείσει τους Αθηναίους να εκκενώσουν την Αττική με την προστασία του Ελληνικού στόλου ο οποίος αγκυροβόλησε στη Σαλαμίνα για να προστατεύσει αυτήν την επιχείρηση.

Οι δυνάμεις των Αντιπάλων

Για τη δύναμη του Περσικού στόλου οι πηγές μάς δίνουν διάφορες πληροφορίες, ασφαλώς υπερβολικές στο σύνολο τους, όχι όμως και τελείως αντιφατικές. Ο Αισχύλος στους "Πέρσες" αναφέρει ότι ο εχθρός διέθετε 1.207 πλοία, αριθμό τον οποίο δίνει και ο Ηρόδοτος για τον στόλο όμως που συγκεντρώθηκε στην αρχή της εκστρατείας. Επειδή όμως μεταξύ αυτού του χρονικού σημείου και της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας οι Πέρσες είχαν για διάφορους λόγους απώλειες της τάξεως των 670 περίπου πλοίων, οι οποίες αναπληρώθηκαν μόνο με 125 νέα, οι δυνάμεις που παρέταξαν στη Σαλαμίνα ήταν περίπου 670 πλοία. Εάν όμως αφαιρέσουμε τα Περσικά πλοία που περιπολούσαν στην άλλη άκρη της Σαλαμίνας πριν από τη Ναυμαχία τότε η υπεροχή του Περσικού στόλου πρέπει να ήταν 2:1.

Ο Ελληνικός στόλος που αγωνίσθηκε στη Σαλαμίνα υπολογίζεται από τον Ηρόδοτο σε 378 τριήρεις, αν και το άθροισμα των πλοίων που ο ίδιος αναφέρει ανέρχεται μόνο σε 366 τριήρεις. Απ' αυτές οι Αθηναίοι πρόσφεραν 200, οι Κορίνθιοι 40, οι Αιγινήτες 30, οι Μεγαρείς 20, οι Λακεδαιμόνιοι 16, οι Σικυώνοι 15, οι Επιδαύριοι 10, οι Αμβρακιώτες 7, οι Ερετριείς 7, οι Τροιζήνιοι 5, οι Νάξιοι 4, οι Ερμίονες 3, οι Λευκάδιοι 3, οι Κείοι 2, οι στυρείς 2, οι Κυθνίοι 1 και οι Κροτωνιάτες επίσης 1.

Σχέδια των Αντιπάλων

Ο Ελληνικός στόλος, μετά την κατάληψη της Αττικής απ' τους Πέρσες, συγκεντρώθηκε σε τρία σημεία: ο κύριος όγκος του στα σημερινά Αμπελάκια, απ' όπου φαίνονταν η Αθήνα παραδομένη στης φλόγες, ένα μικρότερο τμήμα αποτελούμενο από αιγινήτικα πλοία έμεινε να φυλάει την Αίγινα και ένα τρίτο τμήμα κατευθύνθηκε στον Πώγωνα, τον σημερινό Πόρο.
Απ' την άλλη πλευρά ο Περσικός στόλος έπρεπε να βρίσκεται πάντοτε κοντά σε λιμάνια κατεχόμενα από τον Περσικό στρατό, για να τα χρησιμοποιήσει ως βάσεις. Έτσι ο Ξέρξης στάθμευσε στη νότια παράλια της Αττικής έχοντας το στρατηγείο του στο Φάληρο. Οι Πέρσες, στην προσπάθεια τους να επιτύχουν ευνοϊκή έκβαση του αγώνος, συνέβαλαν το σχέδιο να καταστρέψουν αιφνιδιαστικά τα ελληνικά πλοία που ήταν συρμένα στις αμμουδιές ή αγκυροβολημένα στους κόλπους της ΒΑ ακτής της Σαλαμίνας και σε μια δεύτερη φάση να καταλάβουν τη Σαλαμίνα, που την υπεράσπιζε ένα πολύ μικρό τμήμα του Αθηναϊκού στρατού. Ενδεχόμενη επιτυχία σ' αυτό το σχέδιο θα τους άνοιγε ασφαλώς το δρόμο για τον Ισθμό και την κατάληψη έπειτα της υπόλοιπης Ελλάδας.
Από την ελληνική πλευρά ο Θεμιστοκλής αντιλήφθηκε αμέσως τα μεγάλα πλεονεκτήματα της θαλάσσιας αμυντικής γραμμής και ιδιαίτερα της Σαλαμίνας. Το νησί αυτό, το μόνο εδαφικό τμήμα του Αθηναϊκού κράτους που δεν υποδουλώθηκε στους Πέρσες, χρησίμευε ως καταφύγιο για μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Αττικής, ως στρατιωτική βάση στα νώτα του Περσικού στρατού σε περίπτωση προελάσεως από τον Ισθμό και αποτελούσε, με τις προφυλαγμένες από τους ανέμους ακτές του απέναντι από την Αττική, ιδεώδη βάση για το Ελληνικό ναυτικό που κάλυπτε από τη Θάλασσα τον Ισθμό. Σε μια ή περισσότερες συσκέψεις των αρχηγών των στόλων των πόλεων ο Θεμιστοκλής, επιδεικνύοντας την εξαιρετική μεγαλοφυΐα και το απαράμιλλο σθένος του, κατόρθωσε να κάμψει τις αντιρρήσεις του Κορίνθιου στρατηγού Αδείμαντου και την αναποφασιστικότητα του Λακεδαιμόνιου Ναυάρχου Ευρυβιάδη πείθοντας τους για την καταλληλότητα της θέσεως στη Σαλαμίνα.

Η Διεξαγωγή της Ναυμαχίας

Η ναυμαχία διεξήχθη στις 28 ή 29 Σεπτεμβρίου (21-22 Βοηδρομιώνος) του 480π.Χ. Τη νύχτα μιάς από αυτές τις μέρες ο Περσικός στόλος απέπλευσε από το Φάληρο με κατεύθυνση προς τα Δυτικά, ενώ τμήμα του Περσικού στρατού αποβιβάσθηκε και κατέλαβε την Ψυτάλλεια με σκοπό, κατά τη διάρκεια της ναυμαχίας, την περισυλλογή των Περσών ναυαγών και την εξόντωση των Ελλήνων ναυαγών. Γύρω στις δύο μετά τα μεσάνυχτα τα Περσικά πλοία προχωρούσαν κατά μήκος των ακτών της Αττικής με την εξής σειρά: Φοινικικά και Αιγυπτιακά προς το μέρος της Ελευσίνας, κατόπιν τα πλοία της Κύπρου, της Λυκίας και της Παμφυλίας και τέλος προς τον Πειραιά, τα Καρικά και τα πλοία της Ιωνίας.
Οι Έλληνες πληροφορήθηκαν εγκαίρως τις κινήσεις του Περσικού στόλου από τον Αριστείδη, που ήλθε νύχτα από την Αίγινα. Έτσι οι Πέρσες έχασαν το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού όταν, σύμφωνα με την περιγραφή του Αισχύλου, άκουσαν ξαφνικά, με την ανατολή του ηλίου, τους ήχους της σάλπιγγας και τον Παιάνα να αντηχεί από όλα τα Ελληνικά πλοία:

"Ω, παίδες Ελλήνων, ίτε Ελευθερούτε πατρί ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας, θεών τε πατρώων έδη, θήκας τε προγόνων, νύν υπέρ παντών αγών"

Είχε λοιπόν ήδη βγει ο ήλιος όταν δόθηκε η διαταγή από τον Ευρυβιάδη, διοικητή των Ελληνικών δυνάμεων, να αναπτυχθεί ο Ελληνικός στόλος προς την κατεύθυνση των Περσών. Τη δεξιά πτέρυγα είχε καταλάβει ο ίδιος ο Ευρυβιάδης με τις μοίρες της Σπάρτης, της Κορίνθου, της Αίγινας και των Μεγάρων. Οι τριήρεις των μικρότερων ελληνικών πόλεων τάχθηκαν στο μέσον, ενώ στην αριστερή πλευρά κατέλαβαν θέση με αρχηγό το Θεμιστοκλή, οι Τριήρεις των Αθηναίων. Η κίνηση αυτή αποσκοπούσε στην αποφυγή ενδεχόμενου εγκλωβισμού των Ελληνικών Πλοίων εντός του αγκυροβολίου τους.

Πλέοντας όμως ο Ελληνικός στόλος προς τα εμπρός θα συναντούσε σύντομα τον Περσικό, στο μέσο περίπου του στενού, σε χώρο δηλαδή αρκετά ανοικτό και συνεπώς ευνοϊκότερο για τους Πέρσες, οι οποίοι θα είχαν έτσι την ευχέρεια χρησιμοποιήσεως του συνόλου σχεδόν των πλοίων τους και τη δυνατότητα κυκλωτικών ελιγμών από τα δύο άκρα του Ελληνικού στόλου. Για να αποτραπεί ακριβώς αυτή η συνάντηση των δύο στόλων στο μέσον του στενού, τα Ελληνικά πλοία ανέκοψαν την πορεία τους προς τα εμπρός κι άρχισαν να κινούνται προς τα πίσω, κωπηλατώντας ανάποδα προς τη Σαλαμίνα, χωρίς να αναστρέψουν, διατηρώντας σταθερά τις πλώρες προ τον εχθρό, σε τάξη, χωρίς να χαθεί η συνοχή του στόλου, συνεχίσθηκε δε ως μία γραμμή κοντά στις ακτές της Σαλαμίνας, όπου είχαν παραταχθεί οι Αθηναίοι οπλίτες, εκεί ο στόλος παρατεταγμένος σε μέτωπο με στήριγμα προς τα δεξιά την Κυνόσουρα και προς τα αριστερά το σημερινό νησί του Αγίου Γεωργίου, ώστε να αποτρέπεται ο κίνδυνος κυκλώσεως, σταμάτησε για να συγκρουστεί με τον εχθρό.

Α ΦΑΣΗ
Τη νύχτα της παραμονής της σύγκρουσης οι Πέρσες απέκλεισαν την είσοδο και την έξοδο του στενού και κατέλαβαν την Ψυτάλλεια.

Η στενότητα του χώρου και η περιορισμένη έκταση του μετώπου δεν επέτρεπε στους Πέρσες να χρησιμοποιούν στην πρώτη γραμμή περισσότερα πλοία από τα Ελληνικά, τα οποία συνεπώς αντιμετώπιζαν στη σύγκρουση ίσο περίπου αριθμό πλοίων έτσι στον αγώνα έπαιζε σημαντικό ρόλο η ανδρεία και η επιδεξιότητα των αξιωματικών και των πληρωμάτων καθώς και η τακτική των αντιπάλων στόλων. Οι ελεύθεροι πολίτες των Ελληνικών πόλεων στις οποίες η ευψυχία μαζί με την ελευθερία ήταν οι υπέρτατες αξίες, αγωνίζονταν υπέρ βωμών και εστιών με ανδρεία και αυταπάρνηση που ενέτεινε η μεταξύ τους και μεταξύ των πόλεων άμιλλα. Αλλά και οι Πέρσες πολεμούσαν με εξαιρετική γενναιότητα, γιατί ήθελαν να φανούν ευάρεστοι στον Ξέρξη, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το όρος Αιγάλεω, αλλά και γιατί φοβόνταν την οργή του αν υστερούσαν.

Β ΦΑΣΗ
Ο κύριος όγκος του Περσικού στόλου που ακολούθησε, μπήκε στο στενό τη νύχτα και το πρωί παρατάχθηκε για επίθεση. Αλλά ο αιφνιδιασμός απέτυχε. Ολόκληρος ο Ελληνικός στόλος κινήθηκε εναντίον του εχθρού και ύστερα από σειρά τακτικών ελιγμών άρχισε η σύρραξη σε μέτωπο 3 χιλιομέτρων περίπου από την Κυνόσουρα ως τη νησίδα του Αγ. Γεωργίου.

Έτσι στην αρχή η ναυμαχία ήταν αμφίρροπη και οι Πέρσες κρατούσαν, μάλιστα στη δεξιά πλευρά οι Ίωνες πίεζαν σοβαρά του Λακεδαιμόνιους και τους Αιγινήτες, οι δε Σάμιοι κυρίευσαν μερικές Ελληνικές τριήρεις. Όσο προχωρούσε η ώρα άρχισε να επικρατεί η εξαιρετική επιδεξιότητα των Ελληνικών πληρωμάτων και η ανώτερη τακτική των Ελλήνων και πρώτα στο αριστερό μέρος τη Ελληνικής παράταξης, όπου βρισκόταν η ισχυρότατη μοίρα των 200 Αθηναίων τριήρεων έχοντας απέναντι της τα πλοία των Φοινίκων. Η τακτική των Φοινίκων ήταν κυρίως να πολεμούν ρίχνοντας βροχή βελών και ακοντίων από τα ψηλά καταστρώματα τους καθώς μάλιστα διέθεταν 30 τοξότες σε κάθε πλοίο. Από την άλλη πλευρά οι Αθηναίοι διέθεταν 4 τοξότες και 14 οπλίτες σε κάθε τριήρη, πλεονεκτούσαν όμως στη χρήση του εμβόλου, έτσι εκμεταλλευόμενοι τον κλυδωνισμό των Φοινικικών πλοίων από τον άνεμο και το κύμα, που είχε ως αποτέλεσμα να αστοχούν τα τοξεύματα, ορμούσαν εναντίον τους και είτε έθραυαν τα κουπιά και ακινητοποιούσαν τα εχθρικά πλοία είτε τα κτυπούσαν με τα έμβολα στα πλευρά. Έπειτα οι Αθηναίοι οπλίτες πηδούσαν στο κατάστρωμα και εξόντωναν τα εχθρικά πληρώματα ή άφηναν τα πλοία να βυθιστούν από τα ρήγματα των εμβόλων.

Γ ΦΑΣΗ
Η Αθηναϊκή μοίρα υπό τον Θεμιστοκλή τρέπει σε φυγή το δεξιό της Περσικής παράταξης.

Ύστερα λοιπόν από την καταβύθιση των πρώτων Φοινικικών πλοίων, η πρώτη γραμμή του Φοινικικού στόλου αποδιοργανώθηκε και τα πλοία άρχισαν να τρέπονται σε φυγή, άλλα προς τις απέναντι ακτές της Αττικής κι άλλα προς τα ανατολικά, πολλά όμως δεν κατάφεραν να απομακρυνθούν γιατί στην προσπάθεια τους αυτή συγκρούσθηκαν μεταξύ τους και βυθίστηκαν. Σε λίγο η ταραχή και η σύγχυση μεταδόθηκε στο κέντρο και το αριστερό μέρος του Περσικού στόλου, διότι οι Αθηναϊκές τριήρεις, διαθέσιμες μετά την κατανίκη των Φοινίκων άρχισαν να επιτίθενται προς τα εκεί. Η ναυμαχία εξελίχθηκε τότε ραγδαία σε βάρος των Περσών και σε λίγο και ο υπόλοιπος Περσικός στόλος, που είχε συνθλιβεί στην Περιοχή του στενού προς την Κυνόσουρα και τη ΝΑ έξοδο, άρχισε, να τρέπεται σε φυγή με κατεύθυνση το Φάληρο, ενώ καταδιώκονταν από τον Ελληνικό στόλο. Η καταδίωξη εξακολούθησε, όπως αναφέρει ο Πλούταρχος, "μέχρι δείλης".
Προς το τέλος της Ναυμαχίας, ο Αριστείδης, με Αθηναίους οπλίτες από τους παρατεταγμένους στην ακτη της Σαλαμίνας, αποβιβάσθηκε στην Ψυτάλλεια και εξόντωσε την εκεί απομονωμένη Περσική φρουρά.

Δ ΦΑΣΗ
Ο Περσικός στόλος φεύγει καταδιωκόμενος και υφίσταται μεγάλη καταστροφή στο στενό μεταξύ Κυνόσουρας και Κερατσινίου. Το εχθρικό τμήμα που είχε αποβιβαστεί στην Ψυττάλεια εξοντώνεται από τους οπλίτες του Αριστείδη.

Κατά τον Έφορο οι Πέρσες έχασαν 200 πλοία και οι Έλληνες 40, η αναλογία όμως απωλειών σε άνδρες ήταν βαρύτερη για τους Πέρσες γιατί αυτοί, καθώς δεν ήξεραν να κολυμπούν, πνίγονταν μετά τη βύθιση των πλοίων τους.

Η σημασία της ναυμαχίας της Σαλαμίνας υπήρξε μέγιστη διότι προκάλεσε την κατάρρευση του ηθικού της Περσικής ηγεσίας σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εγκαταλείψει ουσιαστικά τον αγώνα, αν και διέθετε ακόμα υπερτριπλάσιο σχεδόν στόλο από το Ελληνικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις το βράδυ της επόμενης της μάχης ο Ξέρξης, επικεφαλής του Περσικού στόλου φοβούμενος μήπως οι Έλληνες πλεύσουν στον Ελλήσποντο και καταστρέφοντες τις γέφυρες που είχε κατασκευάσει, τον αποκλείσουν στην Ευρώπη, απέπλευσε από το Φάληρο και παραπλέοντας τις ακτές κατευθύνθηκε προς Βορρά.

Οι κυριότεροι παράγοντες της Ελληνικής νίκης στην Σαλαμίνα ήταν οι εξής:

Το γεγονός ότι οι Πέρσες παρασύρθηκαν να ναυμαχήσουν σε θαλάσσια περιοχή που είχε επιλέξει ο αντίπαλος γιατί παρουσίαζε εξαιρετικά πλεονεκτήματα για αυτόν, η στενότητα του χώρου εξουδετέρωνε την αριθμητική υπεροχή του Περσικού στόλου, ενώ αντίθετα ήταν ιδεώδης για τον Ελληνικό στόλο. Παρασύρθηκαν οι Πέρσες γιατί είχαν ανάγκη να συντρίψουν τον Ελληνικό στόλο ώστε να μπορούν τα δικά τους πλοία να παραπλεύουν απερίσπαστα τις Ελληνικές ακτές, για να εφοδιάζουν τον Περσικό στρατό και να ενεργεί αποβάσεις στα μετόπισθεν των Ελληνικών αμυντικών γραμμών.

Οι Πέρσες υποτίμησαν τον αντίπαλο και εκτίμησαν εσφαλμένα τις μαχητικές δυνατότητες και τις προθέσεις του.

Η κατάλληλη στρατηγική του Ελληνικού στόλου στη Ναυμαχία, όπως τον συνέλαβαν και εφήρμοσαν ο Θεμιστοκλής και οι λοιποί Έλληνες Ναύαρχοι.

Τέλος, ο ζήλος και η ανδρεία όλων των Ελλήνων που αγωνίσθηκαν στη Σαλαμίνα.

Η Ναυμαχία της Σαλαμίνας έληξε με θρίαμβο των Ελλήνων, πέρασε γρήγορα στο θρύλο, έγινε θέμα για τους ρήτορες και τους μεγάλους τραγικούς (οι Φοίνισσες του Φρυνίχου και οι Πέρσες του Αισχύλου έχουν ως σημείο αναφοράς τη νίκη των Ελλήνων), αποτέλεσε δίδαγμα για τους λαούς και καθιερώθηκε ως η αφετηρία όχι μόνο της Ελληνικής, αλλά και της παγκόσμιας Ναυτικής ιστορίας. Εκείνο που έγραψε ο Πλούταρχος στο βίο του Θεμιστοκλή, "Ουθ Έλλησιν ούτε βάρβαρος ενάλιον έργον είργασται λαμπρότερον", μπορούμε ανεπιφύλακτα να το επαναλάβουμε και σήμερα.

Βιβλιογραφία
Εκδοτική Αθηνών Α.Ε., Ιστορία του Ελληνικου Έθνους - Τόμος Β' Αθήνα, 1971
Σίμψα Μάριου, Το Ναυτικό στην Ιστορία των Ελλήνων - Τόμος Α' Αθήνα, 1982
Παπαρρηγοπούλου Κωνσταντίνου, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (στη σημερινή γλώσσα) - Βιβλίο Τρίτο, Αθήνα, 1992

Πηγή img.pathfinder.gr


Παρακολουθήστε ένα ενδιαφέρον video του History Channel για τηνη Ναυμαχία και τον Θεμιστοκλή.

23 Σεπτεμβρίου 2009

Κατάσχεση στα πλοία του Αγούδημου.

Προβλήματα στην ακτοπλοΐα προκαλεί η ακινητοποίηση και των 8 πλοίων της εταιρείας του Γεράσιμου Αγούδημου, λόγω χρεών προς τρίτους, ανάμεσα τους εταιρείες πετρελαιοειδών, τράπεζες και ο ΟΛΠ. Σε πιο δυσχερή θέση βρίσκονται τα νησιά Ικαρία, Φούρνοι και Φολέγανδρος προς τα οποία εκτελούσαν δρομολόγια μόνο πλοία της συγκεκριμένης εταιρείας. Να σημειωθεί ότι στην εταιρεία απασχολούνται περίπου 500 εργαζόμενοι.

Στις νομικές διαδικασίες, προκειμένου να κατασχεθούν τα πλοία της εταιρείας GA Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου, προχωρούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες που προμηθεύουν με καύσιμα τα πλοία καθώς και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.).

Πρόκειται για τις εταιρείες ΕKO, Mamidoil και Sanco, οι οποίες μαζί με τον ΟΛΠ ζητούν την κατάσχεση των επιβατηγών πλοίων, Ροδάνθη, Μαρίνα, Ανθή - Μαρίνα, Ρομίλντα και Δημητρούλα λόγω χρεών της εταιρείας.

Εως αργά χθες το βράδυ, η συγκεκριμένη πληροφορία δεν είχε διαψευσθεί από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ).

Ναυτιλιακοί κύκλοι ανέφεραν ότι εφόσον οι εταιρείες προχωρήσουν στην κατάσχεση των πλοίων του κυρίου Αγούδημου, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουν χωρίς δρομολόγια ορισμένα μικρά νησιά της «άγονης» γραμμής, καθώς θα είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν πλοία που θα αντικαταστήσουν τα κατασχεμένα.

Να σημειωθεί ότι εδώ και μήνες η εταιρεία του κυρίου Αγούδημου βρισκόταν πάντοτε στο «κόκκινο» και οι εταιρείες πετρελαιοειδών απειλούσαν να σταματήσουν τη ροή καυσίμων ή ακόμη και να προχωρήσουν σε κατάσχεση, χωρίς, όμως, να κάνουν πράξη τις απειλές τους καθώς το ΥΕΝ παρενέβαινε «πυροσβεστικά» αφού χρειαζόταν τα πλοία για να καλυφθούν οι γραμμές των μικρών νησιών.

Πηγή ΕΞΠΡΕΣ

ΣΧΟΛΙΟ

Πρίν από λίγους μήνες ο καπετάν Γεράσιμος Αγούδημος "αποπειράθηκε" να βάλει τέλος στην ζωή του αν και κάποιοι εκ των αντιπάλων του υποστήριξαν ότι ήταν μια καλοστημένη θεατρική παράσταση. Η ουσία είναι ότι εκατοντάδες εργαζόμενοι στα πλοία του κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι λόγω δικών του διαχειριστικών λαθών.

Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης η Ελληνική ναυτιλία παρά την κρίση.

Τα παγκόσμια πρωτεία σε πλοία και χωρητικότητα κρατούν, παρά τη συνεχιζόμενη κρίση στη διεθνή ναυλαγορά, οι Ελληνες εφοπλιστές.
Με 3.500 εμπορικά πλοία όλων των τύπων, ελέγχουν το 22,3% του παγκόσμιου στόλου των «τάνκερ», το 18,1% των Bulk Carriers, το 9,4% μεταφοράς χημικών και το 4,5% στα conteinerships, ενώ στα επιβατηγά ελέγχουν το 6,7%, και μάλιστα με πλοία νέας τεχνολογίας και μικρής ηλικίας.

Επίσης, σύμφωνα με τους ναυλομεσιτικούς οίκους του Λονδίνου, στο 8μηνο του 2009 οι Ελληνες εφοπλιστές κατείχαν το 25% σε αγορές μεταχειρισμένων εμπορικών πλοίων. Με δαπάνες 2,5% δισ. -έναντι 10 δισ. δολ. παγκοσμίως- απέκτησαν 121 εμπορικά πλοία μικρής ηλικίας, που έχουν ενταχθεί στον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο.

Κατά τις ίδιες πηγές, αρκετοί Ελληνες πλοιοκτήτες (Γ. Οικονόμου, Π. Χατζηιωάνου κ.ά.), πούλησαν ως «σκραπ» σε διαλυτήρια της Ινδίας και του Μπαγκλαντές πολλά πλοία τους κυρίως μεγάλης ηλικίας, που δεν τους απέφεραν ικανοποιητικό ημερήσιο ναύλο ή παρέμεναν αναύλωτα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Κάποιοι άλλοι, ανάμεσά τους και ο Θ. Αγγελόπουλος, προτίμησαν να πουλήσουν ακόμα και υπό ναυπήγηση πλοία για να αποφύγουν το δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος ή ματαίωσαν τις παραγγελίες τους (Χάρης Βαφειάς) σε ναυπηγεία της Απω Ανατολής.

Ναυτιλιακοί κύκλοι του Λονδίνου και της Ν. Υόρκης εκτιμούν πως αν οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης συνεχιστούν και τους επόμενους μήνες στη διεθνή ναυλαγορά, δεν αποκλείεται κι άλλοι Ελληνες εφοπλιστές -κυρίως του εξωτερικού- να στείλουν δεκάδες πλοία τους στα διαλυτήρια της Ινδίας και του Μπαγκλαντές ή να τα «δέσουν» επ' αόριστον, με συνέπεια κύμα ανεργίας για τους Ελληνες ναυτικούς.

του Θάνου Λαμπρόπουλου

Πηγή enet.gr

17 Σεπτεμβρίου 2009

Γερμανικά εμπορικά πλοία διέπλευσαν τις αρκτικές ακτές της Ρωσίας, χωρίς βοήθεια παγοθραυστικών

Δύο γερμανικά εμπορικά πλοία διέπλευσαν κατά μήκος των αρκτικών ακτών της Ρωσίας, από τη Νότια Κορέα προς τη Σιβηρία, χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικών, όπως ανακοίνωσε η ναυτιλιακή εταιρία.

Τα δύο σκάφη, που ανήκουν στην εταιρία Beluga Shipping, κατάφεραν να κάνουν τη συγκεκριμένη πορεία - που έχει μικρότερο κόστος- περνώντας από το Βόρειο-ανατολικό Πέρασμα, λόγω της συρρίκνωσης των πάγων στους πόλους, που προκαλείται από την υπερθέρμανση του πλανήτη.

"Είμαστε πολύ υπερήφανοι και χαρούμενοι που είμαστε η πρώτη δυτική ναυτιλιακή εταιρία, που με επιτυχία έκανε τον διάπλου του θρυλικού Βορειο-ανατολικού Περάσματος και μεταφέραμε το φορτίο με ασφάλεια σε αυτή την απαιτητική θαλάσσια περιοχή", δήλωσε ο Νιλς Στολμπεργκ, πρόεδρος της ναυτιλιακής εταιρίας Beluga.

Τα πλοία "Beluga Fraternity" και "Beluga Foresight" απέπλευσαν από το ρωσικό λιμάνι του Βλαδιβοστόκ με φορτίο που είχαν φορτώσει τον Ιούλιο, στη Νότια Κορέα και με προορισμό την Ολλανδία. Τα σκάφη αγκυροβόλησαν στο σιβηριανό λιμάνι Γιαμπουργκ, τη Δευτέρα.

Το Βορειο-ανατολικό Πέρασμα μειώνει τη διαδρομή κατά 4.000 ναυτικά μίλια, αφού η μόνη εναλλακτική πορεία για ένα σκάφος είναι το ταξίδι των 11.000 μιλίων μέσω του Καναλιού του Σουέζ.

"Ρωσικά υποβρύχια και παγοθραυστικά είχαν χρησιμοποιήσει τη Βόρεια Οδό στο παρελθόν, αλλά δεν ήταν ανοικτή για εμπορικά πλοία, έως τώρα, διότι σε αρκετές περιοχές υπάρχει στρώμα πάγου", δήλωσε ο Στόλμπεργκ, στο Ρόιτερ.

"Μόνο το τελευταίο καλοκαίρι οι δορυφορικές εικόνες έδειξαν ότι ο πάγος λιώνει και άνοιξε ένας μικρός διάδρομος που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από εμπορικά πλοία, στο Βορειοανατολικό Πέρασμα", πρόσθεσε ο Στόλμπεργκ.

Πηγή naftemporiki.gr

ΣΧΟΛΙΟ

Στην εικόνα με την υδρόγειο βλέπουμε με κίτρινο χρώμα την παλαιότερη διαδρομή των πλοίων και με κόκκινο την νέα μέσω του Βόρειου - ανατολικού περάσματος.

12 Σεπτεμβρίου 2009

Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Η πορεία της ελληνικής ναυτιλίας στο πλαίσιο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το πρόβλημα της έλλειψης στελεχών για την επάνδρωση των πλοίων του στόλου της ελληνικής διαχείρισης, η νέα εξόρμηση για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η αναμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας είναι τα κύρια ζητήματα συζήτησης στη δεύτερη συνάντηση για το 2009 ΕΕΕ και Committee, στον Πειραιά.

Η δεύτερη συνάντηση των διοικητικών συμβουλίων της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee) για το 2009 θα πραγματοποιηθεί στον Πειραιά την ερχόμενη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου. Η προηγούμενη έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο στο Λονδίνο.

Τα δύο συμβούλια θα ασχοληθούν, επίσης, με διεθνή και κοινοτικά θέματα σχετικά με τη ναυτιλία και κυρίως με το πρόβλημα της πειρατείας, όπως και με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και το ζήτημα των ατμοσφαιρικών εκπομπών των πλοίων, ωστόσο οι εκπρόσωποι του ελληνικού εφοπλισμού αναμένεται να επικεντρωθούν ιδιαίτερα στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης.

Οι Ελληνες εφοπλιστές, στο πλαίσιο του διαλόγου που έχει ξεκινήσει για την επόμενη μέρα, τόσο για τη ναυτική εκπαίδευση όσο και για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, έχουν θέσει ζήτημα αναβάθμισης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) Ναυτικού Τομέα, με τη δυνατότητα απόκτησης από τους αποφοίτους καταληκτικού διπλώματος α’ τάξης πλοιάρχων ή μηχανικών. Δίπλωμα που μέχρι σήμερα αποτελεί προνόμιο μόνο των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.

Μάλιστα η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών κατέθεσε πρόταση στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, με την οποία ζητεί να έχουν τη δυνατότητα οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ. Ναυτικού Τομέα (πλοίαρχοι – μηχανικοί) να γίνονται πλοίαρχοι ή πρώτοι μηχανικοί και ώστε να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμιση της κατηγορίας αυτής των αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού, σύμφωνα πάντα με τις απαιτήσεις της διεθνούς σύμβασης STCW, όπως αυτή ισχύει σήμερα.

Επίσης, από την ΕΕΕ προτείνεται η τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας, ώστε να καταστεί δυνατή η επιδότηση των ταξιδιών των 18 μηνών της κατευθυνόμενης εκπαίδευσης των αποφοίτων των ΕΠΑ.Λ.

Όπως διευκρινίζει η ΕΕΕ, τα επαγγελματικά δικαιώματα, που αποκτούν οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ, με την κατοχή των διπλωμάτων πλοίαρχων και μηχανικών γ’, β’, και α’ τάξης, είναι ισότιμα με αυτά που αποκτούν και οι απόφοιτοι των ΑΕΝ, στο πλαίσιο της άσκησης του ναυτικού επαγγέλματος, όμως δεν αποκτούν ούτε δύνανται οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ. πλοίαρχοι ή μηχανικοί πάσης τάξεως να αποκτήσουν δικαιώματα που απορρέουν σε συνδυασμό με τον ακαδημαϊκό τίτλο σπουδών που κατέχουν οι απόφοιτοι των ΑΕΝ (Σχολή Δοκίμων Λιμενικών, Τελωνείο, καθηγητής σε Λύκειο η ΑΕΝ, Ισοτιμία διπλώματος πλοιάρχου ή μηχανικού α’ τάξης με δίπλωμα ΤΕΙ).
Καταλήγοντας, η ΕΕΕ επισημαίνει ότι στις προτάσεις αυτές ουδεμία τροποποίηση προτείνεται στη διαδικασία απόκτησης των διπλωμάτων από τους αποφοίτους των ΑΕΝ.


Πηγή apogevmatini.gr

9 Σεπτεμβρίου 2009

Δύο video με θέμα την Αρχαία Ελληνική ΤΡΙΗΡΗ.



από το YouTube και τον Dolis 80s




από το YouTube και τον Komnene777

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΕΚΔΟΣΗΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΦΥΛΛΑΔΙΟΥ


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΕΝΤΥΠΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Τμήμα: Α
2ας Μεραρχίας 18
8ο Οροφος
Τηλέφωνο 210 4191141-4521078

ΘΕΜΑ: Εκδοση Ναυτικών Φυλλαδίων (Π.Δ. 260/001)

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ:

Για να αποκτήσει ναυτικό φυλλάδιο πρέπει να έχει τα παρακάτω ειδικά προσόντα:

• Να έχει συμπληρώσει ημερολογιακά το 16ο έτος της ηλικίας του και να μην υπερβαίνει το 4Οο, το οποίο θεωρείται ότι συμπληρώνεται την 31η Δεκεμβρίου του έτους απογραφής. (Εχει καταργηθεί το όριο ηλικίας)
• Να είναι απόφοιτος Δημοτικού.
• Να μην έχει καταδικασθεί σε κάθειρξη κατά την τελευταία δεκαετία.
• Να μην έχει καταδικασθεί κατά την τελευταία δεκαετία σε φυλάκιση ανώτερη του εξαμήνου συνολικά για λαθρεμπορία, κλοπή, απάτη, ένεκα παραβάσεων των διατάξεων περί ναρκωτικών και προστασίας του Εθνικού Νομίσματος και για εγκλήματα κατά των ηθών.
• Να έχει αποφοιτήσει επιτυχώς από το βασικό κύκλο σπουδών Σχολής Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων εντός εννέα (9) μηνών από την έκδοση του ναυτικού φυλλαδίου και σε περίπτωση μη προσκόμισης αντίστοιχου πιστοποιητικού ο κάτοχος του ναυτικού φυλλαδίου διαγράφεται από το μητρώο .
• Να κριθεί ΙΚΑΝΟΣ από τις Υγειονομικές Επιτροπές Απογραφομένων Ναυτικών και Εργατών Θαλάσσης (ΥΕΑΝΕΘ).
• Να μην έχει καταδικασθεί για αδικήματα του αρθρ.1 Π.Δ. 247/89 (Λιποταξία ή Ανυποταξία στο στράτευμα).

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ:

Αρχικά ο υποψήφιος ναυτικός παραπέμπεται στην Υγειονομική Επιτροπή Απογραφομένων Ναυτικών και Εργατών Θαλάσσης (ΥΕΑΝΕΘ) Νοταρά 88 ΠΕΙΡΑΙΑΣ ή στις κατά τόπους ανά την επικράτεια Υγειονομικές Επιτροπές.
Η Υγειονομική Επιτροπή (ΥΕΑΝΕΘ) Πειραιά λειτουργεί κάθε Τρίτη και Παρασκευή από 09.00 μέχρι 10.30.

Για την παραπομπή του στην Υγειονομική Επιτροπή ο υποψήφιος ναυτικός προσκομίζει στην Υπηρεσία μας καθημερινά από 08.30 μέχρι 13.00 τα παρακάτω δικαιολογητικά:

1. Ακτινογραφία θώρακα από οποιοδήποτε Δημόσιο Νοσοκομείο ή το Ινστιτούτο Θώρακος (Αβέρωφ12) ΑΘΗΝΑ.

*2. Πιστοποιητικό στρατολογίας τύπου Α από το αρμόδιο στρατολογικό γραφείο, για τους ενήλικους.

3. Δυο φωτογραφίες έγχρωμες ή ασπρόμαυρες όμοιες πρόσφατες, (διαστ.3.5 Χ 4.5 cm)

*4. Διπλότυπο είσπραξης 31,17 Ευρώ από δημόσιο ταμείο (ΔΟΥ).

5. Δελτίο Ταυτότητας.

*6. Η γνωμάτευση της Υγειονομικής Επιτροπής (ΥΕΑΝΕΘ) προσκομίζεται στην Υπηρεσία μας σε τρεις (3) εργάσιμες ημέρες. Εφ' όσον ο υποψήφιος ναυτικός ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΙΚΑΝΟΣ για να αποκτήσει ΝΑΥΤΙΚΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ καταθέτει στην Υπηρεσία μας μαζί με τα υπ' αριθ. (2),(4) και (6) τα παρακάτω συμπληρωματικά δικαιολογητικά.

*7. Αίτηση κανονικά συμπληρωμένη & υπογεγραμμένη, (υπηρεσιακό έντυπο).

*8. Πιστοποιητικό γεννήσεως καθαρά γραμμένο το Μητρώο Αρρένων για τους άνδρες – ή πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του πατέρα για τις έγγαμες γυναίκες ή ακριβές αντίγραφο ταυτότητας παλαιού τύπου για τους άγαμους.

*9. Ποινικό Μητρώο Γενικής χρήσης από το αρμόδιο γραφείο Εισαγγελίας Πρωτοδικών (Ζητείται υπηρεσιακά).

*10. Απολυτήριο Γυμνασίου (το ελάχιστο) , επικυρωμένο φωτοαντίγραφο.

*11. Φωτοαντίγραφο Δελτίου Ταυτότητας & από τις δύο όψεις,

*12. Τρεις (03) πρόσφατες όμοιες φωτογραφίες όχι από αυτόματο μηχάνημα (διαστ.3.5 Χ 4.5 cm)

*13 Όταν ο υποψήφιος δεν έχει κλείσει τα 18 χρόνια ημερολογιακός απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεση των γονέων με θεωρημένο το γνήσιο υπογραφής τους. Δικαίωμα απόκτησης Ν.Φ έχουν όσοι ημερολογιακώς έκλεισαν τα δεκαεπτά (17) χρόνια μέχρι τριάντα (30) χρονολογικά. Επίσης οι μαθητές Ναυτικού Λυκείου όταν κλείσουν ημερολογιακώς τα δεκαπέντε (15), και αφού προσκομίσουν σχετική βεβαίωση ναυτικής κατεύθυνσης από το ναυτικό Λύκειο.

Αφού κατατεθούν τα παραπάνω δικαιολογητικά χορηγείται από την Υπηρεσία μας παραπεμπτικό σημείωμα για να εγγραφεί ο υποψήφιος ναυτικός στη Σχολή Σωστικών Μέσων (Ασπρόπυργο ή Μακεδονία) ώστε να φοιτήσει στο ΒΑΣΙΚΟ ΚΥΚΛΟ.

Στη συνέχεια προσκομίζει τη *Βεβαίωση της Σχολής Σωστικών Μέσων στην Υπηρεσία μας και αφού καταβάλλει την αξία του Ναυτικού Φυλλαδίου *20 Ευρώ το παραλαμβάνει εντός τριών (3) εργασίμων ημερών.

Όσα δικαιολογητικά έχουν αυτή την ένδειξη (*) πρέπει να βρίσκονται στο γραφείο μας πριν την έκδοση του ναυτικού φυλλαδίου.

ΧΡΟΝΟΣ ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ Ή ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ:
• Μέχρι τρεις (3) εργάσιμες ημέρες μετά την υποβολή πλήρων δικαιολογητικών, εφόσον εκδίδονται από ΥΕΝΑΝΠ/ΔΝΕΡ.


ΕΝΔΙΚΟΦΑΝΗ ΚΑΙ ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ:
Σε περίπτωση που ενδιαφερόμενος κριθεί υγειονομικά ακατάλληλος μπορεί να ασκηθεί από τον ενδιαφερόμενο προσφυγή στην Ανωτάτη Υγειονομική Επιτροπή (ΑΝΥΕ) εντός τριμήνου από την πρωτοβάθμια απόφαση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

• Κάθε Τρίτη και Παρασκευή γίνονται Ιατρικές εξετάσεις στην Γρηγορίου Λαμπράκη 150 Πειραιά τηλ. 2104191113-555 (Υγειονομική Επιτροπή Απογραφομένων Ναυτικών και Εργατών Θαλάσσης) (ΥΕΑΝΕΘ).

• Οι εξεταζόμενοι ναυτικοί θα περνούν πρώτα από 2ας Μεραρχίας 18, 8ος όροφος τις εργάσιμες ημέρες 08.30-13.00 για να παίρνουν παραπεμπτικά για τους γιατρούς. Θα έχουν μαζί τους : (α) Ακτινογραφία θώρακος, (β) παράβολο Δημοσίου Ταμείου 31,17 €, (γ) δύο φωτογραφίες και όσοι έχουν υπηρετήσει, απολυτήριο Στρατού ή πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης τύπου Α΄ ή χαρτί αναβολής.

• Η κατάθεση των δικαιολογητικών θα γίνεται κάθε μέρα από 08.30 - 13.00 μετά την παρέλευση δύο (2) ημερών από την ημερομηνία εξέτασης κα ο ενδιαφερόμενος θα παραπέμπεται στην Σχολή Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ ή ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ προς απόκτηση πτυχίου βασικού κύκλου σπουδών.

• Με την καταβολή ποσού είκοσι δύο (22) ΕΥΡΩ εκδίδεται Ναυτικό Φυλλάδιο ισχύς 9 μηνών όπου στη συνέχεια με την προσκόμιση πιστοποιητικού σωστικών μέσων η ισχύς του επεκτείνεται σε τετραετής.

Τα δικαιολογητικά που θα πρέπει να συμπληρωθούν είναι τα παρακάτω:








ΠΡΟΣΟΧΗ ΓΙΑ
Περισσότερες πληροφορίες πατίστε το link yen.gr

8 Σεπτεμβρίου 2009

ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΙΚΟ ΑΔΡΙΑΣ: ΕΝΑ ΠΛΟΙΟ ΠΟΥ ΔΟΞΑΣΕ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ παραχωρήθηκε από το βρετανικό ναυτικό και η παραλαβή του έγινε από τον Αν/πχο Ι. Τούμπα στο Νewcastle της Αγγλίας στις 20 Ιουλίου 1942. Στις 26 Αυγούστου και μετά την εκπαίδευση του, ενώ έπλεε με ομίχλη και μόνο με την αριστερή μηχανή, προσάραξε κοντά στο Scapa Flow. Για την επισκευή του χρειάσθηκαν 4 μήνες.

Μετά το τέλος της επισκευής του, αρχές Ιανουαρίου 1943, έπλευσε προς τη Μεσόγειο λαμβάνοντας μέρος σε συνοδείες νηοπομπών. Στις 27 Ιανουαρίου 1943 και ενώ βρισκόταν 360 μίλια ΒΔ του ακρωτηρίου Finisterre, βύθισε, σύμφωνα με σοβαρές ενδείξεις, το γερμανικό Υ/Β U-553. Επίσης, κατά τη διάρκεια της ίδιας επιχείρησης, στις 13 Φεβρουαρίου 1943, ενδεχομένως να βύθισε ή να έβλαψε σοβαρά το U-623. Έλαβε μέρος σε συνοδείες πολλών νηοπομπών στη Μεσόγειο και στις επιχειρήσεις αποβάσεως στη Σικελία, όπου τη νύχτα της 20/21 Ιουλίου 1943 αντιμετώπισε επιτυχώς σε νυχτερινή συμπλοκή 3 τορπιλακάτους. Στις 10 Σεπτεμβρίου 1943, ο ιταλικός στόλος του Τάραντα πλέοντας προς τη Μάλτα παραδόθηκε σε δύναμη 4 πολεμικών μεταξύ των οποίων και ο ΑΔΡΙΑΣ.

Κατά τις επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου, στις 22 Οκτωβρίου 1943, το α/τ «ΑΔΡΙΑΣ» με Κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Ι. Τούμπα, κατά την εκτέλεση αποστολής σε περιοχή της Δωδεκανήσου κοντά στην Κάλυμνο με το βρετανικό Α/Τ HURWORTH, προσέκρουσε σε νάρκη με αποτέλεσμα να αποκοπεί εντελώς η πλώρη, να πάθει σημαντικές ζημιές το υπόλοιπο σκάφος, να φονευθούν 21 άνδρες του πληρώματος και να τραυματιστούν 24, μεταξύ των οποίων ο Κυβερνήτης και 3 αξιωματικοί. Παρά τη κατάσταση στην οποία είχε βρεθεί το πλοίο, μπόρεσε να πλεύσει με ίδια μέσα και να προσαράξει στη Mικρασιατική ακτή. Στη συνέχεια, μετά από πρόχειρες επισκευές κάτω από εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες, το «ΑΔΡΙΑΣ» με ίδια μέσα και την πλώρη κομένη, συνέχισε το ταξίδι και έφθασε μέχρι την Αλεξάνδρεια(!!!) για να επανενωθεί με τον υπόλοιπο Ελληνικό Στόλο. Στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ ο Συμμαχικός Στόλος είχε παραταχθεί για να τιμήσει το αντιτορπιλικό μας που κατάφερε ένα ηρωϊκό ταξίδι επιστροφής αδιανόητο για όλους αλλά αντάξιο της πανάρχαιας ναυτοσύνης του Έθνους μας.

Προς τιμήν του Αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ έχει δοθεί σήμερα το όνομά του σε Φρεγάτα του Πολεμικού μας Ναυτικού (F459).

Πηγές hellenicnavy.gr, stoxos.gr, inout.gr

7 Σεπτεμβρίου 2009

ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

Αυτό είναι ένα απόσπασμα άπο το ημερολόγιο ενός ναυτικού όπου μας αφηγείται το πρόβλημα της μοναξιάς και το πόσο έντονο γίνεται την περίοδο των εορτών μακρία άπο την οικόγενειά του

"Εν Πλω τη 24-12 –07

Γλυκιά μου! και σήμερα ο καιρός λυσσομανάει. Τρεις μερες τώρα μας κτυπάει αλύπητα. Το πρωί κόπηκε μια μπιγα και είχαμε περιπέτειες μέχρι να ανέβουν οι ναύτες να την δέσουν.

Δουλειά και αυτή! Με θάλασσα βουνό και να πρέπει να ανέβεις σαν χιμπατζής, με κίνδυνο να σε πάρει η θάλασσα. Αλλά δω δεν υπάρχει δεν παω. Κάποιος πρέπει να παει.

Αύριο είναι Χριστούγεννα αλλά για αυτούς που είναι σπίτι τους με τους δικούς τους. Για μας ποια θα είναι η διαφορά; Εγώ, την ώρα που όλοι στην πατρίδα θα κάνουν ρεβεγιόν, θα κατεβαίνω στο μηχανοστάσιο. Θα κτυπήσει το τηλέφωνο και θα ‘ναι ο Καπετάν Χρήστος από την γέφυρα για να πούμε της ευχές. Άντε χρόνια πολλά, και του χρόνου σπίτια μας. Βαρέθηκα να το άκουω είκοσι χρόνια τώρα σε κάθε γιορτη. Αν μας αξιώσει ο Αι Νικόλας μόνο με την σύνταξη θα ήμαστε σπίτια μας.
Καλή μου, θα προσπαθήσω να σε πάρω τηλέφωνο, αλλά αυτές της μέρες είναι δύσκολο γιατί θέλει να μιλήσει όλος ο κόσμος. Και τι να σου πω; Τίποτα. Θα με ρωτήσεις αν είμαι καλά και εγώ πάλι θα σου πω ψέματα. Το μόνο που θέλω είναι να ακούσω την φωνή σου και την φωνή των παιδιών μας. Και μετά θα κλειστώ στην καμπίνα για να μην βλέπω άνθρωπο. Αυτές τις μέρες η μοναξιά είναι πιο έντονη. Στο μυαλό μας έρχεται η οικογένεια μας και η πατρίδα.

Θέλω να σου πω πόσο μου λείπετε, πόσο θα ήθελα να ήμουν εκεί μαζί σας. Να ψωνίζαμε δώρα για τα παιδιά, να τα έβλεπα να τρέχουν χαρούμενα. Να ντυθούμε το βράδυ στο ρεβεγιόν, με δυο ρούχα της προκοπής και όχι με αυτήν την κωλοφόρμα, που μόνο πλαστικός χειρούργος θα βγάλει από πάνω μου.

Στολίσαμε και δέντρο στην τραπεζαρία, αλλά από το μπότζι έχει γίνει σαν νά 'ναι από την πυρκαγιά της Πάρνηθας. Προσπάθησε και αυτός ο φουκαράς ο μάγειρας να φτιάξει μελομακάρονα, αλλά τα κτυπάς στον μπουρμε και γυρνούν πίσω . Όσο για αύριο θα μας κάνει γαλοπούλα με πατάτες στο φούρνο. Τι να σου κάνει, από τις Φιλιππίνες είναι ο άνθρωπος και πρώτη φορά με Ελληνικό βαπόρι.Τέσσερις Έλληνες ήμαστε όλοι και όλοι Ο καπετάνιος, ο γραμματικός, ο πρώτος και εγώ. Προσπαθούνε καμιά φορά πότε ο Πρώτος πότε ο γραμματικός να κάνουνε κάνα φαϊ Ελληνικό της προκοπής, που να τρώγεται.

Διακόπτω να κατέβω στο μηχανοστάσιο γιατί κάτι έγινε ........

Μια ζημία στο delaval πετρελαίου ήταν. Δώρο για αύριο Χριστούγεννα.
Θυμάμαι πέρσι πάλι τα ίδια. Σας πήρα τηλέφωνο και ήσασταν όλοι μαζεμένοι σπίτι για ρεβεγιόν. Να ξέρες πόσο ζήλεψα. Πήγα στην καμπίνα και ήπια μισό μπουκάλι μόνος μου. Όταν με σκατζάρανε, δεν μπορούσα να σηκωθώ. Αυτές τις μέρες το ποτό είναι ο καλύτερος φίλος. Αλλά μερικές φορές είναι και επικίνδυνος. Πέρσι στο άλλο βαπόρι που ήμουν, είχε σουρώσει ο γραμματικός. Κάποια στιγμή θυμήθηκε το σπίτι του και τα παιδιά του, έδωσε μια με το χέρι του σε ένα ποτήρι και του άνοιξε το χέρι στα δυο. Τρεις ώρες παλεύαμε με τον καπετάνιο να του ράψει το χέρι, στεγνά σαν να ‘ταν τσουβάλι. Και αυτός ο φουκαράς να ουρλιάζει από τους πόνους μέχρι που λιποθύμησε. Μετά δεν βάλαμε μπουκιά στο στόμα, πήγαμε όλοι για ύπνο. Αυτές είναι γιορτές !

Γλυκιά μου πόσο μου λείπεις! Έφυγε και η μυρωδιά σου από το μαξιλάρι που μου έδωσες. Μάλλον την ρούφηξα όλη. Τώρα και αυτό μυρίζει βαπόρι. Το τελευταίο σου γράμμα το έχω μάθει απέξω. Κάθε μέρα μετά την βάρδια κάθομαι και το διαβάζω. Μου γράφεις ότι τα παιδιά μεγαλώνουν, και η μικρή περπάτησε... θα έρθω και δεν θα τα γνωρίζω.


Ο καιρός όσο παει και γίνεται και χειρότερος, και έχουμε μπροστά μας άλλες τέσσερις μέρες ταξίδι μέχρι το Laos. Μέρος να σου πετύχει! Ούτε στο ντοκο δεν μπορείς να βγεις, αν έχει νυχτώσει.

Πάω τώρα για ύπνο, δεν αντέχω άλλο κλείνουν τα μάτια μου. Θέλω αυτές οι μέρες να περάσουν όσο πιο γρήγορα γίνετε. Το γράμμα αυτό δεν ξέρω αν θα στο στείλω. Απλά σήμερα που είμαι και πάλι μόνος, ήθελα να σου μιλήσω.

Άντε χρόνια πολλά και του χρόνου σπίτια μας! ΧΑΧΑΧΑΧΑ! και του χρόνου σπίτια μας! Μάλλον το παραξήλωσα... το άδειασα το μπουκάλι!"

Πηγή nautilia.gr

6 Σεπτεμβρίου 2009

Ανοίγει το blog μου.

Εδώ θα πλέει το ιστολόγιο ΤΡΙΗΡΗΣ. Ενα ιστολόγιο για την Ελλάδα, την ναυτιλία της και την ιστορία της. Σας περιμένουμε ως κωπηλάτες, με σχόλια ή ότι άλλο επιθυμείτε.